اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 17, 2021
12:11 جمعه، 26ام آذرماه 1400
کد خبر: 131434

جریمه سنگین روسیه در انتظار گوگل

 
گوگل چنانچه به حکم دادگاه برای لغو انسداد حساب یوتیوب کانال تلویزیونی متعلق به متحد پوتین که تحت تحریم‌های آمریکا عمل نکند، با جریمه سنگین در روسیه روبروست.
 
 دادگاه تجدیدنظر داوری نهم مسکو حکمی که در آوریل صادر شده بود را تایید کرد و به گوگل دستور داد حساب کانال تزارگراد در سایت ویدیویی یوتیوب را بازگرداند یا با جریمه روزانه روبرو خواهد شد. مذاکرات برای حل و فصل این مسئله بین دو طرف در اوت بی‌نتیجه ماند.
 
یک نماینده گوگل در مسکو صدور این حکم را تایید کرد اما از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.
 
روسیه برخورد با شرکت‌های رسانه اجتماعی و اینترنتی خارجی را با هدف تحکیم حاکمیت دیجیتالی خود تشدید کرده است. رگولاتورهای روسیه برای وادار کردن شرکت‌هایی شامل گوگل و توییتر برای حذف پستهای تشویق برگزاری اعتراضات بدون مجوز و سایر محتوایی که غیرمجاز محسوب می‌شوند، به جریمه و کندی سرعت دسترسی به خدمات این شرکت‌ها متوسل شده اند.
 
گوگل و اپل در سپتامبر یک اپلیکیشن اعتراض به رای دهی را در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی روسیه پس از تهدید به زندانی شدن کارکنانشان، از فروشگاه‌های برنامه خود حذف کردند.
 
گوگل اکنون تا زمانی که حاضر نشود به این حکم عمل کند، با جریمه روزانه ۱۰۰ هزار روبل (۱۳۶۰ دلار) روبروست که هر هفته دو برابر می‌شود. تزارگراد اعلام کرد دادگاه جریمه کلی را در ۹ ماه نخست به یک میلیارد روبل محدود کرده است و سپس اجازه می‌دهد میزان آن بیشتر شود. طبق قانون روسیه، هیچ سقفی برای جریمه های احتمالی وجود ندارد.
 
طبق آمار اینترفکس، گوگل در سال ۲۰۲۰ در روسیه حدود ۸۵ میلیارد روبل (۱.۱۶ میلیارد دلار) درآمد داشت.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، در اسناد دادگاه، گوگل به شهادتی اشاره کرده است که نشان می‌دهد اگر تحریمهای آمریکا را رعایت نکند، با جریمه روبرو خواهد شد.
 
رویترز هم در خبر دیگری از صدور جریمه بالغ بر ۱۳ میلیون روبل (۱۷۷ هزار دلار) توسط دادگاهی در روسیه برای شرکت مِتا پلتفرمز (فیس بوک سابق) به دلیل عدم حذف محتوای غیرمجاز خبر داد. توییتر در ارتباط با دو پرونده ۱۰ میلیون روبل جریمه شد و تیک تاک هم با چهار میلیون روبل جریمه روبرو شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.