سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 18, 2021
11:47 شنبه، 27ام آذرماه 1400
کد خبر: 131468

کنترل یک ماهی مهاجم به کمک ربات ماهی ترسناک

 
محققان بین الملل در یک تحقیق جدید و جالب در نوع خود، از یک ربات برای کنترل نوعی ماهی مهاجم که حیات گونه های بومی را به خطر می اندازد، استفاده کرده و نتایج ارزشمندی گرفته اند.
 
ماهی پشه ای یا پشه ماهی مهاجم با نام علمی گامبوسیا هولبروکی، نوعی گونه مهاجم است که پس از حضور در مناطق جدید، برخی دیگر از ماهی ها و همچنین قورباغه ها را از بین می برد و با تغذیه از تخم ماهی های دیگر و دوزیستان، بقای آن ها و به دنبال آن، تنوع زیستی منطقه را به خطر می اندازد. 
 
اما محققانی از کشورهای مختلف جهان در یک پژوهش عجیب و بسیارجالب، اقدام به ساخت رباتی ماهی مانند کرده اند که می تواند با ترساندن این گونه مهاجم، رفتار، فیزیولوژی و باروری آن‌ را تغییر داده و موجی تهاجمی را علیه آن به راه اندازد.
 
دانشمندانی از استرالیا، ایالات متحده و ایتالیا، با الهام گرفتن از یک ماهی دیگر به نام باس دهان بزرگ و با نام علمی میکروپتروس سالموئیدس که شکارچی طبیعی و به عبارتی کابوس پشه ماهی به حساب می آید، یک ماهی روباتیک ساخته اند که هم از لحاظ ظاهری و هم از نظر حرکات، بسیار شبیه به شکارچی فوق است.
 
این ربات ماهی، به کمک دید کامپیوتری، قادر است زمانی که پشه ماهی در حال نزدیک شدن به قورباغه ها است، با آن برخورد تهاجمی کند.به گزارش سیناپرس، این اتفاق باعث می شود پشه‌ماهی‌ها دچار ترس و استرس شده و رفتارهای ناشی از این احساسات را نشان دهند.
 
آن ها به دنبال این اتفاق، به مرور دچار کاهش وزن، تغییر در شکل بدن و کاهش باروری شده و از این طریق، بقا و تولیدمثل آن ها به خطر می افتد و به شکلی طبیعی از محیط حذف می شوند.
 
به گفته مجریان این تحقیق، پشه ماهی یکی از 100 گونه ای است که به عنوان بدترین گونه های مهاجم جهان شناخته می شوند و روش های فعلی برای مقابله موثر و از بین بردن آن بسیار پرهزینه و زمان بر هستند.
 
این آفت جهانی یک تهدید جدی برای بسیاری از آبزیان است و بایستی به شیوه های مختلف، آن را از محیط هایی که به آن وارد می شود، حذف کرد. 
 
مشاهدات این تحقیق نشان داده در حضور ماهی روباتیک مورد اشاره، پشه ماهی ها، ترس و استرس را تجربه می کنند و تمایل دارند به یکدیگر نزدیک‌تر بماند، چراکه این ماهی، جانوری اصطلاحا بصری است و محیط را عمدتاً از طریق چشمان خود بررسی می کند.
 
به دنبال این اتفاق، پشه ماهی های ترسیده، فعالیت کمتری داشته و علائمی از اضطراب را نشان می دهند که هفته ها پس از آخرین برخورد آن ها با ربات ادامه دارد.
 
در مقابل، برای قورباغه هایی که پشه ماهی ها معمولاً آن ها را شکار می کنند، حضور ربات فوق یک تغییر مثبت برای بهتر شدن شرایط بود. آن ها که اتفاقا بینایی ضعیفی دارند، نمی توانند ربات را به خوبی ببینند و از این رو، دچار مشکل نمی شوند. به گزارش سیناپرس، برعکس، با تغییرات مثبتی که در محیط آن ها به دلیل کنترل پشه ماهی ها پدید می آید، آن ها می توانند آزادانه تر در محیط پرسه زده و به زندگی طبیعی خود ادامه دهند.
 
شایان ذکر است این یافته های جالب توجه که بر نقش فناوری در حفظ تنوع زیستی و مقابله با گونه های مهاجم دلالت دارند، در نشریه بین المللی iScience منتشر شده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.