اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 18, 2021
16:39 شنبه، 27ام آذرماه 1400
کد خبر: 131490

صعود ایران در رده‌‌بندی جهانی سرعت اینترنت

 
 طبق آماری که از میانگین سرعت اینترنت همراه و ثابت منتشر شده، کشور ایران در رتبه بندی اینترنت ثابت و همراه صعود داشته است.
 
با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شده بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کار‌ها در بستر اینترنت انجام شوند، سرعت و کیفیت اینترنت به موضوعی جدی و حیاتی تبدیل شده است. طبق آخرین آمار Speed Tesrt، سرعت جهانی اینترنت هم در موبایل و هم در اینترنت ثابت افزایش داشته است.
 
به طور دقیق‌تر باید گفت که متوسط سرعت دانلود در گوشی‌های همراه ۲۹.۰۶ مگابایت بر ثانیه است و سرعت آپلود نیز ۸.۵۳ مگابایت بر ثانیه برآورد شده است. البته میزان تاخیر کمی افزایش داشته و به ۲۹ میلی ثانیه رسیده است. در زمینه اینترنت ثابت، شرایط و آمار کمی بهتر به نظر می‌رسد. در این بخش متوسط جهانی سرعت دانلود ۵۸ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۲۴.۲۷ مگابیت‌ بر ثانیه اعلام شده و میزان تاخیر نیز ۱۰ میلی‌ ثانیه است.

سرعت اینترنت یکی از چالش‌های اساسی دولت‌های مختلف است چرا که بیشتر کسب‌وکار‌ها در بستر اینترنت و به شکل آنلاین انجام می‌شوند. این امر با شیوع ویروس کرونا و اعمال سخت‌ترین قوانین جهت قرنطینه رواج بیشتری نیز پیدا کرد تا جایی که کسب‌وکار‌های سنتی نیز برای دوام، قالب کار خود را تغییر داده و در بستر اینترنت به فعالیت ادامه دادند.
 
در این رتبه بندی جایگاه ایران نسبت به آمار گذشته هم در بخش اینترنت موبایل و هم در بخش اینترنت ثابت افزایش داشته است. میانگین سرعت دانلود در کشور ۲۵.۱۹ مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود ۹.۹۹ مگابایت بر ثانیه اعلام شده است. میزان تاخیر نیز ۳۱ میلی ثانیه برآورد می‌شود. این ارقام باعث صعود سه پله‌ای ایران در زمینه اینترنت همراه و رسیدن به رتبه ۷۰ شده است.

اما در حوزه اینترنت ثابت، متوسط سرعت دانلود ایران ۹.۸۵ مگابیت‌ بر ثانیه، میانگین سرعت آپلود ۱.۳۹ مگابیت‌ بر ثانیه و میزان تاخیر ۲۹ میلی‌ ثانیه است. ارقامی که با صعود یک رتبه‌ای، ایران را در جایگاه ۱۴۲ جهان قرار می‌دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.