تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 21, 2021
11:46 سه شنبه، 30ام آذرماه 1400
کد خبر: 131576

درخواست امهال تسهیلات فعالان استخراج رمزارز: فعالیت ماینرهای دارای مجوز فعلا متوقف شده است

 
معاونت طرح‌ و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرده که در شرایط فعلی فعالان دارای مجوز استخراج رمزارز به دلیل کمبود برق اجازه فعالیت ندارند و مجوز جدیدی نیز صادر نشده، از همین رو از آنها خواسته به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده فعالان قانونی حوزه استخراج رمزارز برای بازپرداخت تسهیلات فعالان این حوزه با آنان همکاری کنند حال آنکه این فعالان به جای این اقدام خواستار باز شدن سامانه بهین‌یاب از سوی این وزارتخانه هستند.
 
 سید مهدی نیازی، معاون طرح‌وبرنامه وزارت صمت، ۲۴ آذر در نامه‌ای خطاب به رئیس هیات‌عامل سازمان‌های صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص همکاری با فعالان و سرمایه‌گذاران استخراج رمزارز درخواست کرد تا زمان تعیین تکلیف فعالیت استخراج رمزارز برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و حفظ حقوق فعالان اقتصادی این حوزه، شهرک‌های صنعتی استان‌ها در امهال، نحوه پرداخت اقساط و وصول‌ چک‌های بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران این حوزه مساعدت به عمل‌ آورند.
 
 
 
 
اما فعالان حوزه استخراج رمزارز با اشاره به اینکه تعداد کمی از فعالان قانونی این حوزه در شهرک‌های صنعتی مشغول کارند و هزینه‌ها و زیان‌های هنگفت دیگری در این مدت متوجه فعالان این حوزه شده‌ است، این اقدام را اقدامی بسیار کوچک قلمداد می‌کنند و خواستار باز شدن سامانه بهین‌یاب هستند.
 
بخش کمی از فعالان در شهرک‌های صنعتی کار می‌کنند
عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاک‌‌‌چین، در این باره به پیوست می‌گوید: «این نامه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گامی بسیار کوچک است. جالب است که زمین در شهرک‌های صنعتی زمین را با قیمتی بالاتر از حد معمول به فعالان این صنعت واگذار می‌‌کنند با این‌ حال بحث زمین برای این صنعت، بخش کوچکی از سرمایه‌گذاری ابتدایی محسوب می‌شود. انشعابات و اتصالات الکتریکی، برق، سازه و ساختمان، اقدامات خنک‌سازی و خود تجهیزات استخراج رمزارز نزدیک به ۹۵ درصد هزینه یک مزرعه را تشکیل می‌دهند.»
 
او ادامه می‌دهد: «صدور چنین نامه‌ای برای ما عجیب است چراکه از ۵۰ مجموعه‌ای که در حال حاضر پروانه بهره‌برداری دارند، تعداد کمی در مزارع صنعتی مشغول کار‌ند و یا بدهی ندارند یا آن‌قدر نسبت به سایر هزینه‌های این حوزه کم است که اصلاً به چشم نمی‌آید.»
 
هزینه فرصت دوران خاموش بودن مزارع، هزینه خسارات، هزینه استهلاک تجهیزات استخراج (به لحاظ فیزیکی و تکنولوژیکی) و غیره همه از هزینه‌های سنگین واردشده به این صنعت هستند که آشتیانی به آنها اشاره کرده و وضعیت فعلی را برای حوزه استخراج نوعی فرصت‌سوزی می‌بیند.
 
بیشترین آسیب بسته شدن سامانه بهین‌یاب بود
فعالان حوزه استخراج رمزارز بر این باورند که بسته شدن سامانه بهین‌یاب مشکلات بسیار جدی‌تری برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است و باز شدن آن بیشتر از نامه فعلی …. می‌تواند به وضعیت این صنعت کمک کند.
 
اوایل خرداد سال جاری بود که پیرو قطعی‌های مکرر برق، حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت دستور داد تمام مزارع استخراج رمزارز تا پایان شهریور خاموش شوند. سامانه بهین‌یاب هم در همان زمان بود که به روی فعالان این حوزه بسته شد و به رغم اینکه حدود یک ماه پیش خبرهایی از باز شدن آن به گوش می‌رسید، سامانه مزبور تا این لحظه همچنان برای فعالان این حوزه بسته است.
 
حالا فعالان حوزه استخراج رمزارز می‌گویند به رغم اینکه مزارع تنها تا پایان شهریور به صورت دستوری بسته شده بود، اما تا امروز به دلیل مشکلاتی که بسته بودن سامانه بهین‌یاب برای آنها ایجاد کرده است به صورت جسته‌گریخته فعالیت می‌کنند.
 
آشتیانی در این باره دو معضل جدی را برمی‌شمرد و می‌گوید: «افرادی که به صورت قانونی جواز تاسیس را گرفته بودند، سرمایه‌گذاری کرده، زمین، انشعاب و تجهیزات تهیه کردند اما هنگام تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره‌برداری‌شان با در بسته سامانه بهین‌یاب مواجه شدند. علاوه‌ بر این، تمام کسانی که مشغول فعالیت قانونی بودند نیز با توجه به بسته بودن سامانه بهین‌یاب امکان نوسازی، افزایش ظرفیت یا هیچ‌گونه تغییری را در وزارت صمت نداشتند.»
 
او ادامه می‌دهد: «بعد از شهریور، بیشترین آسیب به فعالان این حوزه، خاموشی دستوری نبود بلکه بسته شدن سامانه بهین‌یاب و همراهی نکردن وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که باعث شد این فعالیت به صورت کامل انجام نشود.»
 
مدیرعامل انجمن بلاک‌چین در پایان می‌گوید: «هر کاری که فعالان این حوزه قصد داشته باشند انجام دهند، مانند تغییر جواز کسب به کاربری، لغو پروانه بهره‌برداری، افزایش ظرفیت، تغییر انشعاب، تغییر مکان و غیره، به وسیله سامانه بهین‌یاب انجام می‌شد و این تصمیم رئیس‌جمهور و کوتاهی‌های وزارت صمت باعث تعطیلی بسیاری از این مزارع شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.