تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 21, 2021
17:01 سه شنبه، 30ام آذرماه 1400
کد خبر: 131595

شبکه آزمایشی بروزرسانی اتریوم ۲.۰ راه‌اندازی شد

 
تیم‌های توسعه‌دهنده اتریوم در تست‌نت «کینتسوگی» به‌روزرسانی اتریوم ۲.۰ را دنبال می‌کنند. اتریوم در نسخه ۲.۰ قرار است بجای سیستم اثبات کار از سیستم اثبات سهم یا گواه بر سهام (proof-of-stake) استفاده کند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که امکان تراکنش‌های بیشتر را در زمان کمتر را فراهم می‌کند.
 
 این تست‌نت می‌تواند با توجه به اینکه ETH2.0 هنوز به طور کامل آماده نیست، تصویری کلی از عملکرد احتمالی این شبکه را به مردم نشان دهد.
 
تیم بیکو، مسئول هماهنگی توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم، ۲۱ دسامبر در وبلاگ بنیاد اتریوم خبر آغاز به کار تست‌نت کینتسوگی را منتشر کرد. کینتسوگی عبارتی ژاپنی است به معنی تعمیر چیزهای شکسته با طلا بدون اینکه قصد مخفی کردن شکستگی را داشته باشیم. این عبارت حس شفافیت در مورد گذشته را القا می‌کند. طی چند ماه گذشته تیم‌های مشتریان سخت تلاش کرده‌اند مجموعه‌ای از ادغام‌ها را ترتیب دهند و حالا تست‌نت جدیدی به نام کینتسوگی فعال شده است.
 
شبکه کنونی اتریوم مشکلی ندارد، اما قربانی موفقیت خودش است. پس از پیشتازی در حوزه اپلیکیشن‌های مالی نامتمرکز، NFTها و حتی بازی‌های مبتنی بر بلاکچین، هزینه‌‌های تراکنش شبکه در دل برخی کاربران ترس انداخته است. تبدیل دارایی‌ها به روش همتا به همتا یا مناقصه کلکسیون‌های دیجیتالی روی این شبکه بخشی از انرژی شبکه را مصرف می‌کند. برای تراکنش سریع یا باید هزینه بیشتری پرداخت کرد یا منتظر ماند تا فعالیت بلاک‌چین کمتر شود.
 
اتریوم ۲.۰ این مشکل را حل می‌کند. شبکه اتریوم دیگر سیستم اثبات کار مشابه بیت‌کوین ندارد که ماینر‌ها یا دستگاهای استخراج، وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها را برعهده دارند. این شبکه از سیستم اثبات کار به سیستم اثبات سهم تبدیل شده و در این سیستم مردم امنیت شبکه را با قفل کردن مقداری اتریوم در این پروتکل تضمین می‌کنند و فضای آزاد شبکه هم با استفاده از سیستم اثبات سهم اتریوم بیشتر می‌شود.
 
فاز صفر ارتقای سیستم در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ و در پی راه‌اندازی بیکن‌‌چین (Beacon Chain) اجرایی شد. این بیکن‌چین در نهایت همانند پلی میان شبکه فعلی و جدید، این دو را به هم متصل می‌کند. در نتیجه همین پیشرفت‌ها، تا همین امروز میلیارد‌ها دلار ETH روی شبکه جدید استیک (سپرده‌گذاری) یا قفل شده است.
 
توسعه‌دهندگان تا امروز برای آمادگی این به‌روزرسانی، چهار تست‌نت کوتاه‌مدت و آزمایشی را طراحی کرده‌ بودند تا نحوه کار شبکه را شبیه‌سازی کنند. اما کینتسوگی قرار است ماندگار باشد و برخلاف شبکه‌های قبلی محدود به توسعه‌دهندگان نیست و در اختیار تمام اعضای جامعه قرار دارد.
 
بیکو می‌گوید: «در حالی که روند توسعه کلاینت (مشتری) و ارتقای تجربه کاربری (UX) ادامه دارد، جامعه [اتریوم] را تشویق می‌کنیم از کینتسوگی استفاده کنند تا با وضعیت پس از ادغام اتریوم آشنا شوند.»
 
بسیاری امیدوارند این آزمایش ادغام روندی چنان سریع داشته باشد که بتوان از دیگر تست‌نت‌ها برای شبیه‌سازی گذار به شبکه جدید استفاده کرد.
 
بیکو می‌نویسد: «زمانی که شبکه‌ها ارتقا و ثبات یابند، نوبت به تحول مین‌نت [شبکه اصلی اتریوم] و اجرای سیستم اثبات سهم در مورد این شبکه هم می‌رسد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.