اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 23, 2021
11:12 پنجشنبه، 2ام دیماه 1400
کد خبر: 131635

۲ گام اساسی برای افزایش کیفیت اینترنت

 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت، ۲ گام اساسی اجرایی کردن پروژه ملی فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات را در دستور کار قرار داده است.
 
 اینترنت و فضای مجازی در دنیای امروز به مهم‌ترین زیرساخت زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. حمل‌ونقل، آموزش، کسب‌وکار، سلامت و تبادلات بین دستگاهی با شیوع کرونا رویه جدیدی را آغاز و با استفاده از زیرساخت اینترنت تمام این نیازها را تامین کردند.
 
افت کیفیت اینترنت به هر دلیلی که باشد، مشکلات بسیاری را در شرایط زندگی امروز رقم خواهد زد. قطع فیبر دریایی و بالارفتن ترافیک اینترنت همراه در چند هفته اخیر باعث شده از کیفیت اینترنت کاسته شود. وزارت ارتباطات در صدد است با اجرای پروژه سخت، زمانبر و هزینه بر فیبر نوری مشکلات حوزه اینترنت ثابت را حل کند. گام دیگری که این وزارتخانه باید بردارد، تحقق شبکه ملی اطلاعات است. شبکه‌ای که از طرح اولیه آن نزدیک به ۲ دهه گذشته است و باید در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
 
پروژه فیبرنوری یک پروژه ملی است
 
«عیسی زارع‌پور» بارها بر این مساله تاکید کرده است که وزارت ارتباطات در تلاش برای توسعه پروژه فیبرنوری است که این پروژه افزایش سرعت اینترنت تا چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را در پی دارد.
 
وزیر ارتباطات بارها تاکید کرده است که توسعه اینترنت ثابت به اینترنت همراه ارجحیت دارد، چرا که سیاست وزارت ارتباطات این است که شبکه بسیار پرسرعت، باکیفیت و امن در سراسر کشور در دسترس مردم قرار بگیرد و این مهم بدون توسعه اینترنت ثابت میسر نخواهد شد.
 
به اعتقاد زارع‌پور مشکلاتی که باعث کندی اینترنت ثابت شده، محدود به چند ماه گذشته و سیاست‌های تازه وزارتخانه نیست. این وضعیت یک‌شبه به وجود نیامده و ۱۰ سال است که در حوزه توسعه اینترنت ثابت خوب عمل نشده و اکنون شاهد اثرات اتفاقات آن سال‌ها هستیم.
 
همه چیز در گرو توسعه اینترنت ثابت
 
استفاده از اینترنت تلفن همراه در اغلب کشورهای دنیا بیشتر برای زمانی است که فرد در حرکت است. در غیر این صورت افراد از اینترنت ثابت که در خانه یا محل کار وجود دارد، استفاده می‌کنند. در ایران اما به دلیل عدم توسعه اینترنت ثابت و سرعت نامناسبی که دارد، معمولا همه از اینترنت همراه استفاده می‌کنند.
 
این مساله باعث می‌شود ترافیک اینترنت همراه از ظرفیت فرکانسی آن پیشی بگیرد و همین مساله به کندی شبکه اینترنت همراه منجر شود.
 
ظرفیت شبکه ثابت به این صورت نیست و جهت‌گیری کشورهای پیشرفته به این صورت است که نسبت دسترسی ثابت به سیار خیلی بیشتر است. در حالی‌ که در کشور ما این مساله برعکس است و باعث شده به شبکه تلفن همراه فشار وارد شود.
 
به اعتقاد وزیر ارتباطات آن چیزی که در حوزه زیرساختی اینترنت در اختیار وزارت ارتباطات است، شبکه مادر کشور است که برنامه‌ریزی و توسعه آن را شرکت زیرساخت برعهده دارد و اکنون هیچ مشکلی در حوزه شبکه زیرساخت وجود ندارد.
 
ظرفیت این شبکه اکنون ۳۴ ترابیت بر ثانیه است و وزیر ارتباطات وعده داده تا سال ۱۴۰۱ این ظرفیت به ۲۰ ترابیت بر ثانیه برسد و ظرفیت شبکه را ۷۰ درصد افزایش دهند.
 
تحقق شبکه ملی اطلاعات
 
زارع‌پور معتقد است بخشی از نارضایتی‌ها درباره کیفیت اینترنت، مربوط به عدم توسعه شبکه ملی اطلاعات است. در یک ماه اخیر، ۲ نوبت با قطعی فیبر دریایی داشتیم که اتصال آن کمی زمان برد و بیش از ۷۰۰ گیگ از ظرفیت اینترنت بین الملل را از دست دادیم.
 
به اعتقاد وزیر ارتباطات بخشی از نارضایتی‌ها در خصوص کیفیت اینترنت به دلیل همین قطعی‌ها است. برای رفع این مشکلات، نیاز به تحقق شبکه ملی اطلاعات داریم. مأموریت ویژه‌ وزیر ارتباطات برای رصد کیفیت و سرعت اینترنت، به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور محول شده است.
 
برنامه وزارت ارتباطات این است که پروژه فیبرنوری در تمام نقاط کشور اجرایی کند. اگر این اتفاق رخ دهد مردم به محض رسیدن به خانه یا محل کار از اینترنت خانگی استفاده می‌کنند و فشار از روی شبکه موبایل برداشته خواهد شد.
 
به گفته وزیر ارتباطات، نقشه راه توسعه اینترنت پرسرعت برمبنای فیبر نوری دهه فجر رونمایی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.