اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

December 24, 2021
12:41 جمعه، 3ام دیماه 1400
کد خبر: 131658

با تلکام ۲۰۲۱/ مدیرعامل مخابرات از تصویب تعرفه‌های مخابرات در کمیسیون تنظیم مقررات خبر داد

 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در روز افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه ایران تلکام اعلام کرد: اصلاح تعرفه‌های بخش ثابت مخابرات به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات رسیده است و با ابلاغ به سازمان تنظیم مقررات و تایید نهادهای ذیربط به زودی ابلاغ خواهد شد.
 
 مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در حاشیه بازدید از غرفه‌های سالن ۷ شرکت مخابرات ایران از ابلاغ تعرفه‌های مخابراتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: اصلاح تعرفه‌های شرکت مخابرات در بخش ثابت با ابلاغ به سازمان تنظیم مقررات و تایید نهادهای ذیربط مانند ستاد تنظیم بازار به زودی اعمال می‌شود. البته بهتر است از عبارت اصلاح تعرفه هزینه‌های نگهداری استفاده کنیم. زیرا تعرفه‌های ثابت تغییر نمی‌کند و نرخ‌های هزینه‌های نگهداری تغییر خواهد کرد.
 
بیست و دومین نمایشگاه تلکام ایران صبح امروز (۲ دی ۱۴۰۰)‌ با حضور مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و محمد غرضی،‌ وزیر اسبق پست،‌ تلگراف و تلفن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حالی رسما آغاز به کار کرد. که غالبا نمایشگاه‌های تلکام با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا یکی از مقام‌های عالی رتبه حاکمیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افتتاح و آغاز می‌شد.
 
تعرفه‌های موبایل هم تغییر خواهد کرد؟
سلطانی در مراسم افتتاحیه تلکام بیست و دوم افزود: در اخصوص تغییر و اصلاح تعرفه همکاری خوبی با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشته‌ایم. سال گذشته با رجوع به شورای رقابت و شرح این مسئله که با ثابت ماندن تعرفه‌ها، درآمدهای شرکت مخابرات در بخش ثابت کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، این شورا نیز حق را به ما داد.
 
او در ارتباط با  اثرات اصلاح تعرفه‌ها نیز گفت:‌ اثر درآمدی اصلاح‌ تعرفه‌ها برای توسعه خدمات مخابرات و برای مردم افزایش سرعت و دقت و کیفیت خدمات خواهد بود. با انجام این اصلاح بخشی از درآمدها که در بخش هزینه‌های جاری مصرف می‌شد به بخش توسعه تزریق می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال جاری، هزینه‌های توسعه‌ای شرکت ۳ برابر شود.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین اظهار کرد:‌ شرکت مخابرات ایران اکنون دست به گریبان مسائلی شده است که سال‌های گذشته درگیر آن شده است. از زمان ثابت ماندن تعرفه‌ها، هزینه‌های ارزی ما ۳۰ برابر و هزینه‌های ریالی ۱۵ برابر افزایش یافته است؛‌ در حالی که درآمدهای ما نه تنها افزایش نیافته‌اند بلکه کم شده‌اند. در بخش ثابت زیانده بودیم و هستیم و به نقطه قرمز رسیدیم و حتی از آن رد شدیم. سال گذشته و نیمه اول امسال شرکت زیانده بوده است. البته در بخش سیار سودده هستیم اما این سود کفاف سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد.
 
مجید سلطانی در رابطه با احتمال اصلاح تعرفه‌های سیار نیز به خبرنگار پیوست گفت:‌ در بودجه ۱۴۰۰ اجازه افزایش هزینه‌های دیتا به اپراتورها داده نشده است و این که برای سال آینده چه اتفاقی می‌افتد، باید دید جلسات و کمیته‌های تخصصی در حال برگزاری چه تصمیمی گرفته می‌شود اما امیدواریم که برای سال آینده در تعرفه‌های سیار نیز بازنگری شود.
 
خوشبینی مدیرعامل مخابرات به آینده شرکت مخابرات
او در مورد چشم‌انداز آینده شرکت نیز بیان کرد:‌ به دلیل این که صنعت مخابرات در همه جای دنیا پرهزینه و دیربازده است، سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای ورود به این حوزه ندارند. در همه کشورهای توسعه‌یافته که الگویی برای پیشرفت این صنعت دارند دولت حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد اما در ایران حمایت‌‌های لازم صورت نگرفت و باعث شد توان سرمایه‌گذاری سالانه ما کاهش یابد. اما امروز شرکت مخابرات تعامل خوبی با وزارت ارتباطات و سازمان‌های مربوطه انجام می‌‌دهد و با وجود این شرایط،‌ من آینده را روشن می‌بینم و امیدوارم عقب‌ماندگی‌های سند راهبردی ۵ ساله خود را که تا سال ۱۴۰۰ به آن نرسیدیم در سال ۱۴۰۱ جبران کنیم.
 
سلطانی بخشی از مشکلات شرکت مربوط به درون شرکت و بخشی را مربوط به مسائل خارج از شرکت توصیف کرد و توضیح داد: دولت بعد از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات، بار پرداخت دستمزد به نیروی کار را به بخش خصوصی محول کرد. طی ۱۲ سال گذشته، ۴۰ هزار میلیارد تومان به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت کرده‌ایم و همچنین مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان نیز صرف پرداخت مالیات، حق‌‌السهم دولت به عنوان سهامدار و هزینه‌های پرداختی به شرکت ارتباطات سیار شده است. سال ۹۵ برای طرح هم‌کدسازی نیز متحمل ۸ هزار میلیارد تومان زیان شده‌ایم. با این حال طی ۱۲ سال گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان در بخش ثابت و سیار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
 
مدیرعامل شرکت مخابرات با اشاره به نرخ بازگشت دارایی (ROA) ۴ درصدی همراه اول گفت:‌ در این شرایط اگر مسائل حاکمیتی و وظیفه در میان نبود هیچکس با این نرخ، حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شد.
 
تعهد مخابرات به صرف درآمدهای اصلاح تعرفه در توسعه زیرساخت
داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات نیز با حضور در این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: مخابرات تعهد می‌دهد درآمدی که از «منطقی‌» کردن تعرفه به دست می‌آورد در بخش توسعه سرمایه‌گذاری کند. ۲۰ میلیون فیبری که وزیر وعده آن را داد بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ است و طبق آن  ۸۵ دسترس خانوارها باید به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند. مخابرات در این زمینه بازیگر اصلی است. ما برای تامین زیرساخت این پروژه اعلام آمادگی می‌کنیم. البته برای تامین این دسترسی در بخش نهایی شرکت‌های دیگر مانند FCPها نیز باید کار کنند.
 
زارعیان ادامه داد: جدای از برنامه‌های ابلاغی، خود شرکت مخابرات نیز برنامه‌هایی برای گسترش دسترسی به اینترنت پرسرعت VDSL و FTTH دارد. هم اکنون شرکت ۱۹۰ هزار مشترک FTTH دارد.
 
او در مورد تامین تجهیزات نیز بیان کرد: تجهیزات مخابراتی مانند OLT، FAT و ONT عموما پرمصرف و پرهزینه هستند. بخشی از این تجهیزات در داخل تولید می‌شوند اما نیاز ما را برآورده نمی‌کند و در این زمینه نیاز به برنامه‌ریزی داریم.
 
گله مخابرات از «هزینه‌های به ارث رسیده» از دولت دوازدهم
مدیرعامل شرکت مخابرات در پاسخ به پرسش خبرنگار پیوست در رابطه با برنامه‌های این شرکت برای جبران زیان پاسخ داد:‌ در حال حاضر بیشترین هزینه‌های شرکت مخابرات مربوط به نیروی انسانی است. با توجه به ماهیت بخش ICT باید چابک‌سازی نیروی کار را انجام دهیم و در این مورد مصوباتی نیز داشته‌ایم. با توجه به این که حوزه نیروی انسانی حوزه حساسی است این تغییرات باید به تدریج انجام شود. در تلاشیم اواخر سال جاری و سال آینده بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهیم. همچنین در حوزه‌هایی مانند خرید و فروش محتوا، شرکت‌های اقماری ما گام‌های خوبی برداشته‌اند. چشم ما فقط به اصلاح تعرفه‌ها نیست و افزایش و جلوگیری از نشت درآمد نیز در دستور کار است.
 
زارعیان، معاون تجاری مخابرات نیز در این رابطه گفت: هزینه‌هایی از گذشته به مخابرات ارث رسیده است. برنامه ما تعدیل نیروی انسانی نیست بلکه می‌خواهیم نیروی انسانی فعلی را نگه داریم و برایشان در حوزه‌هایی دیگر کار و ارزش افزوده ایجاد کنیم. در بخش‌هایی نیز فعالیت‌ها را به کمک تکنولوژی انجام می‌دهیم تا از ازدیاد نیروی انسانی جلوگیری شود. برای مثال از زمانی که مشترکان ADSL ما ۳ میلیون نفر بودند تا زمانی که به ۵ میلیون نفر رسید تعداد نیروی انسانی ما تغییری نکرد. همچنین آذرماه با تغییر سیستم پاسخگویی ۱۱۸، تعداد نیرویس انسانی را از ۲۴۰۰ نفر به ۱۴۰۰ نفر رساندیم. در مواردی نیز می‌توانیم نیروی انسانی خود را در بخش‌های دیگر به جای نیروی انسانی پیمانکاری به کار ببندیم.
 
بیست و دومین نمایشگاه تلکام از ۲ تا ۵ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. تلکام از سال ۱۳۷۹  با دو دوره وقفه بدلیل شیوع کرونا در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده است. در این نمایشگاه شرکت‌های فعال در حوزه ICT با معرفی دستاوردهای خود در این حوزه شرکت می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.