اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 25, 2021
14:16 شنبه، 4ام دیماه 1400
کد خبر: 131696

موسس سیگنال: تلگرام حتی از واتساپ و فیسبوک مسنجر هم امنیت کمتری دارد

 
بنیان‌گذار پیام‌رسان سیگنال در اظهاراتی جنجالی مدعی شده که تلگرام حتی به اندازه واتساپ و فیسبوک مسنجر هم ایمن نیست. او می‌گوید امنیت تلگرام بر پایه ادعاهای کذب به شهرت رسیده و درباره آن اغراق شده است.
 
«ماکسی مارلین‌اسپایک» به تازگی انتقادات سختی را علیه تلگرام که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رقبای سیگنال محسوب می‌شود، مطرح کرده است. او می‌گوید باور عمومی مبنی بر رمزنگاری دوطرفه در تلگرام اشتباه است؛ پیام‌هایی که با این سرویس ارسال می‌شوند در حالت اولیه و ساده خود روی سرورهای تلگرام ذخیره می‌شوند، بدون اینکه هیچ شکلی از رمزنگاری از آن‌ها محافظت کند.
 
مارلین‌اسپایک می‌گوید با این حساب حتی واتساپ و فیسبوک مسنجر هم حریم خصوصی بیشتری نسبت به تلگرام دارند. چون این دو اپلیکیشن حداقل تمامی پیام‌های را با رمزنگاری دوطرفه رد و بدل می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که هیچ‌کسی به جز دو طرف گفتگو به محتوای پیام‌ها دسترسی داشته باشد.
 
امنیت تلگرام حتی به پای واتس‌اپ و فیسبوک مسنجر هم نمی‌رسد
موسس سیگنال می‌گوید همه داده‌هایی که از طریق تلگرام فرستاده می‌شوند در یک قالب قابل مشاهده به فضای ابری می‌روند. این شرایط حتی با استانداردهای فیسبوک هم قابل قبول نیست. فارغ از واتساپ حتی فیسبوک مسنجر هم از الگوریتم‌های رمزنگاری دوطرفه بهره می‌برد. اما هر کسی که به سرورهای تلگرام دسترسی داشته باشد می‌تواند پایگاه داده اطلاعات کاربران را مشاهده کند.
 
مارلین‌اسپایک اولین نفری نیست که امنیت تلگرام را زیرسوال می‌برد و نگرانی‌های خود را درباره حریم خصوصی پیام‌ها در این سرویس مطرح می‌کند. بر اساس اطلاعات صفحه پرسش‌های متداول تلگرام، این پیام‌رسان فقط در بخش Secret Chat رمزنگاری دوطرفه پیام‌ها را فراهم می‌کند و مدعی است که در چت‌های معمولی از سیستم رمزنگاری سرور-کلاینت بهره می‌برد.
 
تلگرام در یکسال اخیر با رشد چشمگیر کاربران خود روبرو بوده و بسیاری از کاربران واتساپ پس از ترک پیام‌رسان متا این سرویس را برای پیام‌رسانی انتخاب کردند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.