تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 25, 2021
14:48 شنبه، 4ام دیماه 1400
کد خبر: 131699

دفاع رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری قوه قضائیه از لزوم اعطای اینماد

 
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با دفاع از لزوم اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب‌وکارها، بخشنامه ارسال‌شده از سوی شاپرک به پرداخت‌یارها برای اعطای درگاه‌های پرداخت اینترنتی به کسب‌وکارهایی که اینماد دریافت کرده‌اند را یک اقدام پیشگیرانه موثر برای مقابله با سوءاستفاده و وقوع جرائم احتمالی و از بین بردن گمنامی و ایجاد شفافیت دانست.
 
به گزارش روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، صمد سلامی درباره ضرورت نظارت بر فضای کسب‌وکار مجازی گفت: رشد فزاینده کسب‌وکارهای متعدد در فضای مجازی و استقبال گسترده مردم از این ظرفیت به خصوص در شرایطی که به واسطه شیوع کرونا در جامعه پیش آمده، فرصت مناسبی را برای توسعه انواع کسب‌وکارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها فراهم کرده است، از این رو برای سالم‌سازی این فضا، ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی و نظارت بر عملکرد آنها با هدف پیشگیری از وقوع جرائم و سوءاستفاده‌های احتمالی امری انکارناپذیر است. همچنین ایجاد فضای رقابتی سالم و اعتمادسازی در بین مردم برای استقبال هرچه بیشتر از ظرفیت‌های فضای مجازی و فرصت‌هایی که به وجود آورده بدون ساماندهی و نظارت امکان‌پذیر نیست.
 
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: اکنون بر اساس ضوابط و مقررات جاری کشور، ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی بر عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیک است که این مرکز از طریق اعطای نماد اعتماد الکترونیکی این وظیفه را انجام می‌دهد و تاکنون به بیش از صد هزار کسب‌وکار اینترنتی نماد اعتماد الکترونیکی اعطا کرده است.
 
او درباره کارکرد «اینماد» توضیح داد: یکی از کارکردهای مهم اینماد، پیشگیری از تخلفات و جرائم احتمالی مرتبط با کسب‌وکارهای اینترنتی است که علاوه بر کارکرد پیشگیرانه، در حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی قانونمند و احقاق حقوق مصرف‌کننده موثر بوده است. البته تسهیل فرایندهای اعطای نماد الکترونیک با نگاه جذب و ساماندهی حداکثری کسب‌وکارها همواره به مرکز توسعه تجارت الکترونیک تاکید شده است. همچنین توجه به این نکته که صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا و استارت‌آپ‌ها توقع سهولت صدور مجوز در کمترین زمان و هزینه را دارند کاملاً بجا و منطقی است و از این باب نباید خللی در شکل‌گیری فعالیت‌های قانونمند ایجاد شود.
 
سلامی نحوه دریافت اینماد را غیرحضوری اعلام کرد و گفت: در راستای تسهیل فرایندهای صدور اینماد بر اساس آخرین اطلاعاتی که از مرکز توسعه تجارت دریافت شده است، فرایند اعطای نماد به کسب‌وکارهای قانونمند به صورت غیرحضوری و در کمتر از ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد و این زمان قابل قبولی است و حتی اعطای نماد اعتماد بدون ستاره که صرفاً با ثبت یک نام دامنه و احراز هویت صورت می‌گیرد بعضاً در زمانی کمتر از یک ساعت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و کسب‌وکارهای اینترنتی شناسنامه‌دار و قانونمند هیچ مشکلی برای دریافت اینماد ندارند.
 
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری ادامه داد: با توجه به حجم گسترده کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد، نظارت بر عملکرد این کسب‌وکارها از طریق ظرفیت‌های موجود در مرکز توسعه تجارت الکترونیک و اتحادیه ذی‌ربط علاوه بر کارکرد پیشگیری، در سالم‌سازی و ایجاد فضای رقابتی نیز نقش موثری دارد. البته شیوه‌های نظارتی باید به شکل دقیق و با نگاه حمایتی از کسب‌وکارهای قانونمند و با استفاده از ظرفیت اصناف و اتحادیه‌های مرتبط صورت گیرد و مانع اقدامات مجرمانه از سوی متخلفان شود؛ همچنین بخشنامه ارسال‌شده از سوی شاپرک به پرداخت‌یارها برای اعطای درگاه‌های پرداخت اینترنتی به کسب‌وکارهایی که اینماد دریافت کرده‌اند به منظور پیشگیری از سوءاستفاده و وقوع جرائم احتمالی و از بین بردن گمنامی و ایجاد شفافیت به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر همواره باید اجرا و به طور مستمر پیگیری شود تا ان‌شاءالله شاهد فضای رقابتی سالم و مطمئن برای خریدهای اینترنتی مردم باشیم.
 
سلامی در پایان گفت: سهولت در فرایندهای صدور مجوز و شیوه‌های نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی با رویکرد حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها به عنوان یک سیاست کلی است و تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری با هدف ساماندهی و نظارت نباید مانع فعالیت و رشد کسب‌وکارهای سالم و قانونمند در کشور شود. بی‌شک همه دستگاه‌های مسئول باید به این سیاست توجه کنند و همچنین کسب‌وکارهای اینترنتی نیز باید تابع ضوابط و مقررات باشند و نهایت همکاری را در سالم‌سازی فضای کسب‌وکار و ایجاد یک فضای رقابتی سالم در فضای مجازی داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.