December 26, 2021
21:28 یکشنبه، 5ام دیماه 1400
کد خبر: 131739

دیوان عدالت اداری مصوبه جریمه اپراتورها به خاطر فیلتر کلاب‌هاس را از توقف خارج کرد

 
دیوان عدالت اداری در حکمی توقف اجرای مصوبه دولت دوازدهم را که حکم به جریمه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات به دلیل ایجاد اختلال یا فیلترینگ در کلاب‌هاوس را داده بود از توقف اجرا خارج کرد.
 
نوزدهم فروردین ماه سال جاری کلاب‌هاوس شبکه اجتماعی بر پایه صوت که از طرف کاربران و سیاستمدارن مورد توجه قرار گرفته بود دچار اختلال و در نهایت فیلتر از طرف اپراتورهای موبایل کشور شد. در آن زمان با وجود اینکه همیشه منبع فیلترینگ سرویس‌ها مشخص است، نهادی که دستور به فیلتر این سرویس داده بود مشخص نشد. کلاب هاوس در حالی فیلتر شد که دادستان کل کشور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در گفت‌وگوهایی جداگانه اعلام کرده بودند که هیچ صحبتی از فیلتر این شبکه اجتماعی نیست. همچنین یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات گفته بود که هیچ دستور قضایی رسمی برای فیلتر کلاب‌هاوس دریافت نشده و این اختلال هم عادی به نظر نمی‌رسد.
 
بعد از این اتفاق سازمان تنظیم مقررات با ارسال نامه‌ای به دو اپراتور همراه کشور و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت به آن‌ها فرصت داد تا اختلال ایجاد شده روی شبکه اجتماعی کلاب هاوس را برطرف کنند. در این نامه، اختلال ایجاد شده در این شبکه مشهود اعلام شده بود.
 
در این نامه به این اپراتورها برای اختلال در سیستم IP کشور روی شبکه کلاب‌هاوس اخطار داده شده است. در این هشدار به ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی که ایجاد اختلال در ارتباطات را جرم‌انگاری کرده استناد شده‌ است. همچنین در این نامه به بند ف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز استناد شده که براساس آن این وزارتخانه را طبق قانون مامور حراست و حفاظت از تبادل اطلاعات در شبکه‌های اطلاع‌رسانی تعیین کرده است. در این نامه تأکید شده که در صورت استمرار این اختلال و با توجه به جمع‌آوری ادله فنی، گزارش رخداد جرم برای پیگیری قضایی به دادسرا ارائه و درخواست پیگرد قضایی آمران و عاملان این اختلال ثبت و پیگیری خواهد شد.
 
بعد از گذشت ۲۴ ساعت و عدم انجام اخطار وزارت ارتباطات به این سه اپراتور، جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در توئیتر خود از ثبت شکایت علیه مدیران عامل اپراتورها در دادستانی تهران خبر داده است.
 
در ادامه کشمکش‌ها در این زمینه و ادامه داشتن فیلتر کلاب‌هاوس پای رئیس جمهوری دولت دوازدهم هم به ماجرا باز شد علی ربیعی، سخنگوی این دولت، از دستور رئیس جمهوری به وزارت ارتباطات برای شکایت از اختلال‌گران و حل مشکل شبکه اجتماعی کلاب هاوس خبر داد که این اخطار هم فایده‌ای نداشت.
 
در آخرین اقدام، هیات وزیران در مصوبه‌ای به منظور حفظ حقوق شهروندان و کاربران برای جلوگیری از اختلال و انسداد در نرم‌افزارها یا وب‌گاه‌ها که اواخر فروردین‌ماه به تصویب رسیده بود، ۲ اردیبهشت به اپراتورهای کشور ابلاغ کرد. طبق این مصوبه که قرار بود شنبه ۵ اردیبهشت اجرایی شود، سازمان تنظیم مقررات طبق این مصوبه باید جزئیات اختلال ایجاد شده را روی سایت خود اطلاع‌رسانی می‌کرد.
 
مصوبه چه می‌گفت؟
در این مصوبه ابلاغ شده به اپراتورها که توسط هیات وزیران تصویب و با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دولت دوازدخم به اپراتورها ابلاغ شده بود از سه بند مشخص تشکیل شده است.
 
در بند اول این مصوبه تأکید شده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است با جمع‌آوری مستندات ظرف ۲۴ ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به اپراتورها اعلام و هم‌زمان مراتب محدودیت ، اختلال یا انسداد را در پایگاه اطلاع‌‌رسانی خود منتشر کند.
 
همچنین در بند دوم این مصوبه آمده است که در صورتی که اپراتورها ظرف ۲۴ ساعت از زمان اعلام رگولاتوری نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکنند، سازمان موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان اپراتورهای متخلف را جریمه کند. در این بند آمده است که اپراتور متخلف موظف است با اعلام به سازمان مبالغ جریمه را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
 
اما در بند سوم و در راه‌حل نهایی گفته شده است که در صورتی که پس از یک هفته از اعلام سازمان، اپراتورها بازهم نسبت به رفع محدودیت‌، اختلال یا انسداد اقدام نکرد، رگولاتوری مجاز است با رعایت وظایف و اختیارات مقرر در اساسنامه و دیگر قوانین و مقررات مربوط، علاوه بر جریمه تعیین شده این تصویب نامه، نسبت به تعلیق (لغو موقت) یا کاهش مدت اعتبار پروانه اپراتور حداکثر به مدت دو سال اقدام کند.
 
از توقف حکم توسط دیوان عدالت تا اجرای مجدد مصوبه
با وجود ارسال این مصوبه به اپراتورها، همراه‌اول، ایرانسل و مخابرات به آن عمل نکردند و حتی این اپراتورها برای اجرا نکردن این مصوبه به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. در نهایت با توجه به زمان انتخابات و تغییر دولت دیوان عدالت اداری دستور به توقف موقت مصوبه دولت در مورد جریمه اپراتورها به خاطر اختلال در کلاب هاوس داد. حالا با گذشت نزدیک به ۷ ماه مجمع دیوان عدالت اداری در نامه‌ای که به دست زومیت رسیده است مجمع دیوان عدالت اداری با بررسی شکایت‌ها و مصوبه جریمه‌ای دولت برای اپراتورها، اعلام کرده است که این مصوبه دولت کاملا درست است و توقف موقت اجرای مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت ماه را متوقف کرده است. مجمع دیوان عدالت اداری در نامه‌ای که نام شاکیان آن ایرانسل و توسعه اعتماد مبین است تأکید کرده که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند طبق مصوبه دولت دوازدهم جریمه‌های تعیین شده را از اپراتورها به دلیل اختلالی که از فروردین ماه در کلاب هاوس ایجاد کرده‌اند دریافت کند.
 
حال باید منتظر ماند که با اجرای این مصوبه اختلال یا به اعتقاد کارشناسان فیلترینگ از روی کلاب هاوس هم برداشته می‌شود یا خیر؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.