تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 27, 2021
11:49 دوشنبه، 6ام دیماه 1400
کد خبر: 131755

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی حرکت اول در سال گذشته از طریق هاب‌های دانشگاهی

 
حرکت اول به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری جسورانه همراه اول در نشستی آنلاین گزارشی از عملکرد هاب‌های حرکت اول ارائه داد و گفت تاکنون از طریق هاب‌های دانشگاهی حدود ۲۰ میلیارد تومان در استارت‌آپ‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است.
 
 مجید مختارنیا مدیرارشد هماهنگی هاب‌های دانشگاهی حرکت اول به همراه مدیرعامل هاب اصفهان، شیراز و دانشگاه شهید بهشتی در نشستی آنلاین گزارشی از عملکرد هاب‌های دانشگاهی حرکت اول ارائه دادند. در این نشست مختارنیا استراتژی و عملکرد حرکت اول را با توجه به ریسک بالای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، رسالت اجتماعی این مجموعه برشمرد و ادامه داد شناسایی افراد نخبه و توانمند فعالیتی است که از طریق هاب‌های دانشگاهی آن را پیگیری می‌کنند. مختارنیا همچنین گفت تمرکز فعلی هاب‌های دانشگاهی حرکت اول بر حوزه‌های مختلف فناوری است و این مجموعه محدودیت خاصی در زمینه مرزهای جغرافیایی ایران ندارد.
 
مجید مختارنیا مدیرارشد هماهنگی هاب‌های دانشگاهی حرکت اول
مختارنیا در پاسخ به سوال خبرنگار پیوست مبنی بر اینکه هاب بعدی حرکت اول در  کدام شهر است گفت: در حال حاضر برنامه قطعی نداریم و با تعامل با بازیگران این حوزه در حال سنجیدن ظرفیت‌های موجود هستیم. در سال گذشته در هاب شیراز تیم‌هایی از شهرهایی مثل بوشهر و شهرکرد هم حضور داشتند. سال آینده ایجاد هاب‌ها بر اساس اولویت‌های جغرافیایی خواهد بود اما استان‌هایی مثل خراسان رضوی،گیلان، مازندران و سمنان احتمالاً اولویت‌های سال آینده ما خواهند بود. گرچه همچنان تاکید داریم ما محدودیت جغرافیایی نداریم. در تهران تیم‌هایی از سیستان و بلوچستان هم داشته‌ایم گرچه آنها موفق به ورود به بخش سرمایه‌گذاری نشده‌اند.
 
حرکت اول به عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری با همکاری دانشگاه‌ها اقدام به ایجاد هاب‌های دانشگاهی در مناطق مختلف کرده است تا از طریق آنها تیم‌های استارت‌آپی را شناسایی و در آن تیم‌ها سرمایه‌گذاری کند.
 
حجم سرمایه‌گذاری نقدی و غیرنقدی هاب اصفهان ۵ میلیارد تومان بوده است
مهران کرمی مدیرعامل هاب اصفهان نیز در این نشست گفت: مبلغ سرمایه‌گذاری هاب اصفهان تاکنون جمعاً مبلغ پنج میلیارد تومان بوده که از این مبلغ یک و نیم میلیارد تومان غیرنقدی بوده است.
 
کرمی ادامه داد: تاکنون هشت استارت‌آپ مختلف مثل جیمشو، آرکا، الوملک و غیره از طریق هاب دانشگاهی اصفهان وارد این چرخه شده‌اند و ظرفیت این مجموعه صدنفره است. همچنین بیشترین حوزه‌های فعالیت هاب اصفهان با توجه به پتانسیل شهر اصفهان، گردشگری، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هستند.
 
به گفته کرمی، از چهار فراخوان هاب اصفهان تاکنون ۳۰ تیم وارد پیش‌شتابدهی و غربال شده‌ و تیم‌‌هایی که به مرحله شتابدهی رسیده‌اند بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون در آنها سرمایه‌گذاری شده است.
 
هاب بهشتی ورود به بازارهای فرامرزی را هدف خود قرار داده است
صابر منادی مدیرعامل هاب دانشگاه شهید بهشتی نیز در زمینه ارائه عملکرد هاب بهشتی گفت: در حوزه شتابدهی چهار میلیارد قرارداد منعقدشده داریم و چهار میلیارد دیگر هم تا انتهای دی‌ماه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.
 
به گفته منادی، اولین استودیوی هوش مصنوعی بهشتی در اسفند سال گذشته تاسیس شده است و از کل کشور ۴۲۴ تیم به هاب بهشتی درخواست داده‌اند. از ۳۶ تیم واردشده به کمپ رقابتی ۲۶ تیم به خروجی نهایی و پنج تیم وارد فرایند سرمایه‌گذاری شده‌اند.
 
منادی تاکید کرد حوزه فعالیت هاب بهشتی موضوعات ترند و محبوب در دنیاست. او آموزش بر مبنای سرگرمی، بازی‌های موبایلی و بازی‌های رایانه‌ای را از موضوعات مهم در هاب اصفهان برشمرد.
 
به گفته مدیرعامل هاب دانشگاه شهید بهشتی، بیشترین تیم‌های متشکل در هاب بهشتی از دانشگاه‌های شریف، تهران و امیرکبیر هستند و ورود به بازارهای فرامرزی از مهم‌ترین اهداف هاب بهشتی به شمار می‌آید.
 
 هاب شیراز تاکنون ۵ میلیارد تومان روی ۸ تیم استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کرده‌ است
علی نیک‌محمدی مدیرعامل هاب شیراز هم در ادامه نشست عنوان کرد، هوشمند اول برتر شیراز (هاب شیراز) از آبان فعالیت خود را شروع کرده و با نگاهی ماموریت‌محور در صدد جذب تیم‌های موفق در اکوسیستم استارت‌آپی کشور است.
 
او توضیح داد، در سال گذشته به صورت نقدی و غیرنقدی پنج میلیارد تومان روی هشت تیم استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تاکنون ۲۴ تیم وارد پیش شتابدهی شده است. به گفته نیک‌محمدی، شیراز پتانسیل‌های خوبی در زمینه حوزه سلامت دارد و حوزه سلامت و پزشکی از حوزه‌‌های کاربردی هاب شیراز است. او معتقد است سرمایه‌گذاری‌های غیرمالی مثل امکان استفاده از فضای اشتراکی و شبکه قدرتمندی‌ از منتورها همگی در کنار هم کمک‌های چشمگیری به تیم‌های استارت‌آپی کرده است.
 
او در آخر اعلام کرد به طور حتم سال آینده حجم سرمایه‌گذاری در هاب اصفهان را صد درصد افزایش خواهند داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.