تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 29, 2021
14:33 چهارشنبه، 8ام دیماه 1400
کد خبر: 131849

کمتر از نصف تاکسی‌های دارای کد QR از پرداخت آنلاین کرایه تاکسی استفاده می‌کنند

 
۲۷ هزار تاکسی در سطح شهر تهران به سیستم پرداخت از طریق کیوآرکد مجهز شده‌اند اما فقط نیمی از آنها از این بستر برای دریافت کرایه تاکسی‌های خود استفاده می‌کنند، مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران معتقدند که گسترش استفاده از این بستر نیازمند فرهنگ‌سازی و مطالبه مردمی است.
 
هم‌اکنون تمامی تاکسی‌های خطی و بخشی از تاکسی‌های گردشی به کیوآرکد مشترک برای پرداخت کرایه تاکسی متصل شده‌اند. یکی از مشکلات تجهیز تمامی تاکسی‌های گردشی استقرار نداشتن این تاکسی‌ها در مکان‌های مشخص است. تاکسی‌های گردشی برای نصب کیوآر کد باید به دو مرکز مراجعه کنند که دور بودن مسیر این مراکز بسیاری ازآنان را از مراجعه به آن مکان‌ها باز داشته است.
 
حال مدیر اجرایی پروژه شهرپی علی الوند می‌گوید به زودی این مشکل نیز برطرف می‌شود و مکان مراکز تغییر خواهد کرد تا بیشتر در دسترس رانندگان تاکسی قرار گیرد. از سویی مشکلاتی مانند دریافت نکردن پیامک واریز وجه یکی از دیگر دلایلی است که موجب شده تا رانندگان تاکسی رقبتی به استفاده از این بستر برای دریافت کرایه تاکسی‌های خود نداشته باشند.
 
علی الوند، مدیر اجرایی پروژه شهرپی
مدیر پروژه شهرپی، در مورد مشکلات پیامک یا اعلان واریز به رانندگان می‌گوید: تا به‌ حال پیش نیامده راننده‌ای در خصوص واریزی شکایت کند و پس از بررسی مشخص شود که واریز اتفاق نیفتاده است. معمولاً راننده‌ها ملاک واریز شدن پول را دریافت اس‌ام‌اس می‌دانند. مورد اول اینکه بانک‌های مختلف شرایط متفاوتی در ارسال پیامک واریزی دارند؛ برای مثال بعضی بانک‌ها پیامک واریزی تا زیر ۵۰ هزار تومان را ارسال نمی‌کنند. از طرف دیگر ما برای حل مشکل راننده‌ها، برای واریزی‌ها و تسویه جداگانه پیامک فرستادیم.
 
به گفته او بودجه جداگانه‌ای برای حل معضل واریز کرایه در نظر گرفته شده و به محض اینکه راننده‌ای تماس بگیرد و اعلام کند واریز کرایه اتفاق نیفتاده، مبلغ کرایه از همین بودجه برای او واریز می‌شود. در حال حاضر برای هر راننده تا سقف ۲۰۰ هزار تومان در ماه بودجه واریز کرایه‌های ناموفق تعیین شده است.
 
او همچنین در خصوص اعلان پرداخت کرایه از سوی مسافر می‌گوید: ما از خود اپراتور‌ها سرویس پیامک می‌گیریم و فکر نمی‌کنم سرویسی بهتر از سرویس اپراتور‌ها وجود داشته باشد. اما جدا از اختلال‌های گاه و بی‌گاه سرویس پیامک، اتفاقی که معمولاً رخ می‌دهد این است که رانندگان سرشماره‌های عددی را بلاک می‌کنند. در نتیجه اعلان پرداختی روی گوشی راننده انجام نمی‌شود.
 
او با ذکر این مطلب که از میان ۲۷ هزار تاکسی تجهیزشده، کمتر از نصف آنها QR فعال دارند و استفاده می‌کنند می‌گوید: دلایل زیادی برای استفاده نکردن از این QRکدها وجود دارد که علت بیشتر آنها نبود فرهنگ‌سازی درست است.
 
الوند می‌گوید، در نهایت پرداخت آنلاین کرایه تاکسی باید با فرهنگ‌سازی و مطالبه مردمی همه‌گیر شود و اعمال زور یا فشار فایده‌ای ندارد و ما هم اعتقادی به آن نداریم.
 
مشاور ارشد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، حسام مقصودلو نیز در پاسخ به اینکه هنوز یکی از کیف‌پول‌های پرداخت تاکسی به این بستر متصل نشده است و به صورت جداگانه فعالیت می کند گفت: تومان باید هرچه زودتر کیوآرکدهای خود را از تاکسی‌ها جمع کند. اوتاکید می‌کند که فاوای شهرداری بستر لازم را در اختیار تومان قرار داده است اما تومان از نظرفنی هنوز تغییرات لازم را در زیرمجموعه خود انجام نداده است.
 
حسام مقصودلو، مشاور ارشد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران
از نظر او این مدل فعالیت تومان نه تنها برای خودش فایده‌ای ندارد بلکه موجب ضرر به اکوسیستم پرداختی نیز می‌شود.
 
مقصودلو در پاسخ به این سوال که قرار بود امکان استفاده از روش پرداخت از طریق کیوآرکد در میادین میوه و تره‌بار نیز اجرایی شود گفت: پیاده‌سازی این سیستم با توجه به مدل فعالیت درمیادین میوه و تره بار مقداری زمان‌بر است؛ چرا که اطلاع واریز صورت گرفته به صورت پیامک صورت می‌گیرد این درحالی‌است که درمیادین میوه و تره‌بار افراد مختلفی پشت دخل می‌ایستند. درحال یافتن راهکاری هستیم تا این مشکل نیز برطرف شود.
 
او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا امکان پرداخت کرایه تاکسی روی اپلیکیشن تهران من فراهم نیست گفت: اگر امکان پرداخت کرایه تاکسی از طریق اپ تهران من نیز فراهم شود، اکوسیستم پرداخت شهری تبدیل به یک اکوسیستم باز خواهد شد این در حالی است که ما به بانک مرکزی تعهد داده‌ایم تا از بستر تهران من فقط برای پرداخت‌های داخل شهرداری استفاده کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.