تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 30, 2021
12:07 پنجشنبه، 9ام دیماه 1400
کد خبر: 131864

شاخص تحقق نسخه الکترونیک در کشور، به بیش از ۷۸ درصد رسید

 
با گذشت کمتر از یک سال از طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی، اکنون بیش از ۷۸ درصد نسخه‌های کشور الکترونیکی و نیمه الکترونیکی نوشته می‌شوند.
 
طرح استفاده از نسخه‌های الکترونیکی تقریبا یک سال قبل در ایران به طور جدی کلید خورد. چنین طرحی در بسیاری از کشورهای دنیا حداقل پنج سال طول کشیده تا به این نقطه برسد اما ایران، در کمتر از یک سال توانست میزان نسخه‌نویسی الکترونیکی را به بیش از ۷۸ درصد برساند.
 
آخرین آمار متعلق به هفتم دی از تحقق ۷۸.۲۷ درصدی شاخص‌های تحقق نسخه‌نویسی الکترونیکی در کشور حکایت دارد. کل نسخه‌های نوشته شده ۴۵۱ هزار و ۱۵۱ عدد است. از این میان ۳۵۳ هزار و ۱۰۶ نسخه تمام الکترونیک و ۹۸ هزار و ۴۵ نسخه نیمه الکترونیک نوشته شده‌اند.
 
نسخه‌های الکترونیک سه استان اصفهان، خراسان رضوی و تهران به بالای ۹۰ درصد رسیده است. اصفهان با ۸۰.۳۱ درصد، خراسان رضوی با ۸۲.۳۳ درصد و تهران با ۶۰.۹۱ درصد توانسته‌اند به ترتیب در صدر فهرست نسخه‌نویسی الکترونیکی قرار بگیرند.
 
بر اساس آماری که دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات منتشر کرده، طرح نسخه الکترونیکی در کشور با پیگیری وزارت ارتباطات و مشارکت دستگاه‌های مسوول در اجرای این طرح به ویژه در استان‌ها رشد چشمگیری گرفته است.
 
بر اساس گزارش بیمه سلامت ایرانیان در آذرماه سال جاری تا پیش از آغاز رسمی این طرح، استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیکی ۷۶ درصد بود که اکنون این آمار به ۹۵ درصد رسیده است.
 
اکنون ۱۳ استان کشور، تا ۹۰ درصد تحت پوشش نسخه الکترونیکی قرار گرفته‌اند. بیمه سلامت ایرانیان در ۲۸ استان ۹۰ درصد نسخه‌ها را الکترونیکی ارائه می‌کند. داده‌های سلامت تاکنون غیرشفاف بود که پس از اجرای طرح نسخ الکترونیکی این جریان به نفع مردم می‌شود.
 
شاخص درصد تحقق نسخه الکترونیک در ۶ دی (شش روز از آغاز اجرای طرح نسخه الکترونیک) ۹۵ درصد در کشور بود. در این روز ۱۷۰ هزار نسخه پیچیده شد که از این بین، ۱۶۲ هزار نسخه کاملا الکترونیک، هشت هزار و ۵۰۰ نسخه نیمه الکترونیک بودند.
 
در این گزارش آمار شهرهای مختلف نیز به این شرح آمده است. اصفهان ۹۳ درصد، خراسان رضوی ۸۵ درصد و تهران ۷۸ درصد نسخ الکترونیکی داشته‌اند.  
 
این در حالی است که اسفند سال گذشته، تقریبا ۱۳ درصد نسخه‌ها به طور الکترونیکی نوشته می‌شدند. آذر ۱۴۰۰ این عدد به ۷۶ درصد رسید و اکنون ۹۵ درصد از نسخه‌ها به طور الکترونیکی هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.