اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

January 1, 2022
10:58 شنبه، 11ام دیماه 1400
کد خبر: 131898

مهم‌ترین محصولات تکنولوژی ۲۰۲۲

جهان تکنولوژی کم‌کم از زیر سایه کرونا خارج می‌شود و در همین آغاز سال۲۰۲۲ می‌توان پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی کرد محصولات جدید بزرگی در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در سال پیش‌رو معرفی می‌شوند.از محصولات جدید در حوزه گیم گرفته تا خودروهای برقی و محصولات پوشیدنی واقعیت افزوده سال ۲۰۲۲ نقطه عطفی در زندگی شخصی و تجاری مردم خواهد بود.
نشریه FastCompany در تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین شماره خود لیستی از محصولات تکنولوژی که در سال پیش‌رو قطعا یا احتمالا شاهد آن خواهیم بود را منتشر کرده است. برخی از این محصولات به‌طور رسمی برای رونمایی در این سال مشخص و عرضه آنها قطعی است و برخی دیگر با توجه به شایعات و احتمالات ممکن است عرضه شوند.
 
  گجت بازی دستی خاص
 
 
یکی از مشهورترین کنسول‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دستی Panic Playdate است که بعد از تاخیرهای مکرر سرانجام عرضه آن در اوایل سال2022 قطعی شده است. این کنسول دستی نخستین‌بار در سال2019 رونمایی شد و دارای یک صفحه نمایش یک‌ بیتی سیاه و سفید است. این محصول با همکاری مشترک شرکت تولید‌کننده لوازم ‌خانگی سوئدی TeenageEngineering دیزاین شده که همین آن را به یک محصول خاص عرصه گیم تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. شرکت پنیک قصد دارد در کنار معرفی این کنسول گیم هر هفته یک بازی مخصوص آن را هم عرضه کند.
 
  کنسول دستی Valve Steam Deck
دو شرکت Valve و AMD در تابستان گذشته از همکاری مشترک برای ساخت یک کامپیوتر کوچک دستی مخصوص گیم به‌نام Steam Deck خبر دادند. این دستگاه بسیار شبیه کنسول دستی نینتندو سوئیچ است اما مهم‌ترین ویژگی آن امکان اجرای همه بازی‌های مخصوص کامپیوتر روی این کنسول کوچک است. پیش‌سفارش اولیه این محصول خیلی زود با استقبال گسترده روبه‌رو شد ولی به‌خاطر کمبود قطعات که شرکت اعلام کرد به‌جای تحویل دستگاه در ‌ماه نوامبر این محصول در ‌ماه فوریه2022 (بهمن1400) به خریداران تحویل می‌شود.
 
  خودروهای جدید برقی ریویان
 
 
 
خودروساز برقی ریویان (Rivian) اخیرا وارد بازار سرمایه شد و سود 12‌میلیارد دلاری ناشی از این عرضه، ارزش این شرکت را به 65‌میلیارد دلار رساند. حالا ارزش این خودروساز برقی از بسیاری از مشهورترین شرکت‌های خودروسازی هم بیشتر است. این شرکت در حال‌حاضر روی تحویل ون‌‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی حمل و نقل کالای آمازون کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. غول تجارت الکترونیکی جهان 20‌درصد از سهام شرکت ریویان را در اختیار دارد اما هدف این شرکت فقط ساخت ون برای آمازون نیست و روی ساخت وانت برقی و همچنین خودروهای SUV تمرکز دارد. خودروی R1T این شرکت که قیمتش 67 هزارو 500 دلار است به‌همراه خودروی SUV این شرکت به‌نام R1S قرار است با قیمت 70 هزار دلار در تعداد بالا در سال 2022 تولید شود.
 
  هدست واقعیت‌مجازی مجیک لیپ2
مجیک‌لیپ یکی از مشهورترین شرکت‌های عرضه کننده هدست واقعیت‌افزوده است که از مدت‌ها قبل از عرضه محصول توانست سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌های متعددی را جذب کند. بسیاری معتقد بودند که مجیک‌لیپ محصولی انقلابی در عرصه واقعیت‌افزوده و هدست واقعیت‌مجازی عرضه خواهد کرد. محصول اول این شرکت اما با قیمت بالا برای توسعه‌دهندگان ساخته شد و چندان توجهی را جلب نکرد حالا اما مشخص شده که مجیک‌لیپ2 قرار است در سال 2022 عرضه شود. این شرکت طی سالیان اخیر از عرضه یک محصول عمومی به سمت ساخت محصولی برای استفاده شرکت‌ها و حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی چون سلامت، تولید و صنایع دفاعی متمرکز شده است.
 
  محصول متاورسی فیس‌بوک
شرکت متا (فیس‌بوک) در رویداد اکتبر گذشته‌اش اعلام کرد روی یک محصول واقعیت‌مجازی که مردم را با مفهوم متاورس آشنا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند مشغول به‌کار است. نام غیرتجاری این محصول پروژه کمبریاست که حرف و حدیث‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری درباره هدست واقعیت‌مجازی فعلی متا (Oculus Quest2) به‌وجود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورده است که احتمالا نام محصول بعدی آن Quest 3 خواهد بود. زاکربرگ فعلا حرفی از زمان عرضه محصول متاورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش نداده اما احتمالا هدست Quest 3 دارای پردازنده قدرتمندتر و قیمت کمی ارزان‌تر از Oculus Quest2 است که 299دلار فروخته می‌شود. این امکان هم هست که شرکت متا این هدست را با نام جدیدی در این سال عرضه کند.
 
  آی‌فون 14 اپل
مطابق معمول اپل از محصول آینده خودش تاکنون حرفی نزده اما با توجه به روال سال‌های قبل همه می‌دانیم که آی‌فون14 در سال پیش‌رو معرفی و عرضه خواهد شد. زمان عرضه آی‌فون14 احتمالا همچون روال سابق در پاییز خواهد بود. بر اساس شایعاتی که تاکنون درباره پرچمدار بعدی اپل منتشر شده آی‌فون14 دارای سه مدل 1/ 6اینچی، 1/ 6اینچی مدل پرو و 7/ 6اینچی پرومکس خواهد بود. برخی معتقدند که اپل در این گوشی هم از حاشیه بالای صفحه نمایش (ناچ) خواهد کاست و برخی معتقدند که اساسا اپل آن را کامل حذف خواهد کرد و دوربین و سنسور را به زیر صفحه نمایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. همچنین احتمالا اپل ویژگی صفحه نمایش 120 هرتزی را به آی‌فون‌های غیر پرو خود هم تعمیم خواهد داد. همچنین پردازنده و دوربین آی‌فون14 هم تقویت خواهد شد.
 
  ساعت گوگل پیکسل
سیاست گوگل در عرصه ساعت هوشمند تاکنون عرضه سیستم‌عامل ساعت هوشمند و همکاری با سازندگان ساعت بوده است. گوگل حتی سیستم‌عامل خود را با سیستم‌عامل تایزن سامسونگ ادغام کرد تا ساعت‌های تولیدی قدرتمندتر و قابل رقابت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری تولید شود. گوگل اما اخیرا شرکت مشهور فیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیت سازنده ساعت و دستبند هوشمند را خریداری کرده و از این‌رو بعید نیست شاهد اولین ساعت هوشمند گوگل باشیم، درست به همان شکلی که شاهد گوشی‌های پیکسل گوگل بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم. احتمالا نام ساعت گوگل هم پیکسل خواهد بود، هرچند این موضوع هنوز تایید نشده است.
 
  عینک واقعیت‌مجازی اپل
تقریبا همه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند اپل سال‌هاست در حال کار روی عینک واقعیت‌مجازی است اما هیچ‌گاه زمان عرضه این عینک مشخص نشده است، در واقع زمان عرضه این عینک خود به رازی تبدیل شده و حدس و گمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری را پیش آورده است.
 
مینگ چی‌کو تحلیلگری که عمدتا حدس و گمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش درباره محصولات اپل درست از آب درآمده، معتقد است این محصول قطعا در سال2022 عرضه خواهد شد. او معتقد است که این محصول اپل دارای چندین پردازنده قدرتمند است که یکی برای پردازش صفحه نمایش OLED باکیفیت آن و دیگری برای پردازش اطلاعات از طریق دوربین است. به گفته این تحلیلگر عینک واقعیت‌مجازی اپل فقط یک محصول جانبی نخواهد بود و این شرکت به‌دنبال این است که این محصول را به نقطه مرکزی محصولاتش تبدیل کند و کم‌کم جایگزین گوشی می‌شود.

 
در سال 2019 مایکروسافت گفت که می‌خواهد یک تبلت با دو صفحه نمایش به‌نام سرفیس‌نئو عرضه کند. تصور می‌شد این دستگاه مجهز به ویندوز 10X باشد اما بعدا مایکروسافت این سیستم‌عامل را کنار گذاشت. همچنین تصور می‌شد که این محصول مجهز به پردازنده اینتل‌لیکفیلد باشد که بعدا خود اینتل هم به دلایل مشکلات زیاد آن پردازنده را از رده تولیداش خارج کرد. حالا عرضه این محصول به سال2022 رسیده است. مایکروسافت با عرضه یک گوشی /  تبلت دارای دو صفحه نمایش به‌نام سرفیس‌دو نشان داده که می‌تواند در این عرضه حرفی برای گفتن داشته باشد اما عملا همان محصول مایکروسافت هم فروش خوبی نداشته و بعید نیست کلا مایکروسافت از تولید تبلت با دو صفحه نمایش منصرف شود.
 
  خودروی برقی شورولت
حالا همه به‌دنبال ساخت خودروی برقی هستند و شورولت هم از این ماجرا مستنثی نیست. انتظار می‌رود در نمایشگاه CES امسال (که تا چند روز دیگر آغاز می‌شود) مدیرعامل این خودروساز بزرگ آمریکا از وانت شورولت سیلورادو E رونمایی کند که یک خودروی تمام‌برقی خواهد بود. در مورد این خودرو، دیزاین و قابلیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن حدس و گمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی زده می‌شود اما انتظار نمی‌رود تولید آن تا قبل از 2023 آغاز شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.