5G, 6G, vRAN, OpenRAN

January 2, 2022
11:57 یکشنبه، 12ام دیماه 1400
کد خبر: 131939

نگاهی به عملکرد عمان در توسعه 5G

ICTna.ir – کشورهای خاورمیانه – به ویژه در منطقه نفت خیز خلیج فارس – در چند سال گذشته سرمایه گذاری زیادی برای گسترش و ارتقای شبکه تلفن همراه خود کرده اند. این امر برای مصرف‌کنندگان در سراسر منطقه به ثمر نشسته است، به‌طوری‌که اپراتور اتصالات امارات متحده عربی سریع‌ترین اپراتور شبکه تلفن همراه جهان در سال 2020 را دریافت کرد و کشورهای حوزه خلیج فارس چهار رتبه از 10 رتبه برتر را در گزارش جهانی اسپیدتست (اوکلا) در سپتامبر 2021 را به خود اختصاص دادند.
 
با صعود عمان در رتبه‌بندی موبایل و قرار گرفتن مسقط در 10 پایتخت برتر جهان برای سریع‌ترین شبکه 5G در سه‌ماهه اول و دوم سال 2021 ، رشد عمان به عنوان یک منبع بالقوه تلفن همراه منطقه، مستلزم بررسی بیشتر است.
 
این مقاله که از گزارش اوکلا گرته برداری شده، به بررسی وضعیت عملکرد شبکه های تلفن همراه عمان در سه ماهه سوم 2021 می‌پردازد، از جمله اینکه کدام ارائه‌دهنده خدمت، سریع‌ترین عملکرد تلفن همراه را داشته است.
 
ookla_download-comparison_oman_1021_en.png
 
عمان از شرکای منطقه‌ای خود در حوزه عملکرد تلفن همراه در سه ماهه سوم 2021 عقب است، اما سرعت آن به سرعت در حال افزایش است.
 
نخستین بار Speedtest Intelligence اعلام کرد که امارات متحده عربی با سرعت 109.92 مگابیت در ثانیه در سه ماهه سوم 2021، سریعترین سرعت دانلود تلفن همراه را در میان شرکای تجاری منطقه ای عمان داشته است. عمان با سرعت 46.85 مگابیت بر ثانیه به میزان ناچیزی سریعتر از بحرین بود. اردن و عراق به ترتیب با 18.82 مگابیت در ثانیه و 33.74 مگابیت در ثانیه کمترین سرعت دانلود را در این فهرست داشتند.
 
 
رقابت بین ارائه دهندگان برتر عمان یعنی اوردوو و عمانتل، در سال گذشته تشدید شده بود. با این حال، Ooredoo در طول سه ماهه سوم 2021 از عمان تل جلو افتاد و به میانگین سرعت دانلود موبایل 48.22 مگابیت بر ثانیه و عمانتل به سرعت 44.56 مگابیت بر ثانیه دست یافتند. Ooredoo همچنین سریع‌ترین سرعت متوسط ​​آپلود تلفن همراه را در سه ماهه سوم 2021 با 13.74 مگابیت بر ثانیه نسبت به عمانتل با 12.00 مگابیت در ثانیه داشته است.
 
 
ookla_mobile_performance_oman_1121_en.png
Ooredoo برای سریع ترین سرعت دانلود 5G از Omantel پیشی گرفت
 
 
Ooredoo همچنین در سه ماهه سوم 2021 به سریع ترین سرعت 5G در عمان دست یافت ، به طوری که این اپراتور با سرعت دانلود متوسط ​​346.37 مگابیت بر ثانیه در شبکه فایوجی نسبت به 228.25 مگابیت متوسط سرعت عمان تل بر ثانیه رسید. سریعترین سرعت متوسط ​​آپلود 5G در سه ماهه سوم 2021 بسیار نزدیک به همین وضعیت بود و Ooredoo با سرعت آپلود متوسط ​​27.37 مگابیت در ثانیه نسبت به عمانتل با سرعت 24.78 مگابیت بر ثانیه رسید.
 
ookla_5G_performance_oman_1121_en.png
ookla_4G-5G-availability_oman_1121_en.png
پیش از این اوردوو ،عمانتل را در حوزه 4G شکست داده بود و حالا عمانتل در فایوجی جلو افتاده بود
 
 
رقابت این دو اپراتور عمانی، برای بالاترین دسترسی 4G و 5G، نیز در سال گذشته خیلی نزدیک بود. عمان در طول سه ماهه سوم 2021 اوردو را در بالای شاخص دسترسی 4G با 84.3% نسبت به عمانتل با 78.4% دید. البته برای دسترسی 5G هیچ برنده ای در لایه آماری وجود نداشت، اما عمانتل به 8.1٪ و Ooredoo 7.4٪ در سه ماهه سوم 2021 در حوزه فایوجی دست یافتند.
 
ookla_mobile-performance_oman_map_1121_en.png
مسقط سریع ترین سرعت دانلود موبایل را در میان استان های عمان داشت
 
ما از داده‌های Speedtest Intelligence برای بررسی 11 استان عمان استفاده کردیم و دریافتیم که استان مسقط با سرعت متوسط ​​66.96 مگابیت بر ثانیه در سه ماهه سوم 2021 سریع‌ترین سرعت دانلود موبایلی را داشت. استان البریمی با سرعت 47.22 مگابیت در ثانیه و پس از آن استان البطینه شمالی (46.74 مگابیت بر ثانیه) در رتبه بعدی این لیست قرار گرفتند. ، استان البطینه جنوبی (44.68 مگابیت در ثانیه) و استان دخیلیه (42.49 مگابیت در ثانیه)؛ استان آش شرقیه شمالی، استان ظفار و استان عدظهیره و استان آش شرقیه جنوبی بین 34.00 مگابیت در ثانیه تا 39.00 مگابیت بر ثانیه دست یافتند. استان الوستا کمترین سرعت متوسط ​​دانلود را با 33.21 مگابیت بر ثانیه داشت. استان مسندم فاقد داده های کافی برای گنجاندن بود.
 
ookla_4g-availability_oman_map_1121_en.png
چهار استان در سه ماهه سوم 2021 به دسترسی 4G با پوشش بالای 80 درصد دست یافتند
 
بررسی گزارشهای Speedtest Intelligence نشان داد که هیچ برنده آماری برای بالاترین دسترسی 4G در عمان در سه ماهه سوم 2021 وجود ندارد، اما استان مسقط (84.4٪)، استان البطینه شمالی (83.5٪)، استان البطینه جنوبی (83.0٪) و استان ظفار (82.8٪) ) همه دسترسی به 4G بالای 80٪ به دست آوردند. بقیه استان های عمان بین 72.0 تا 80.0 درصد 4G داشتند به جز استان الووستا که در سه ماهه سوم 2021 با 57.9 درصد کمترین میزان دسترسی 4G را در عمان داشت.
 
قدرت سیگنال در مسقط رقابتی است
ما چندین مکان کلیدی را در مسقط شناسایی کردیم تا با استفاده از داده‌های Cell Analytics در فصلهای دوم و سوم سال 2021 مورد بررسی قرار گیرند. هر یک از این نقشه‌ها قوی‌ترین قدرت دریافتی سیگنال مرجع 4G (RSRP) را در یک منطقه خاص نشان می‌دهد، که می‌تواند به اپراتورهای تلفن همراه کمک کند مناطقی را که می‌توانند در آن بهبود پیدا کنند را مورد توجه بیشتر خود قرار دهند. Cell Analytics می‌تواند قوی‌ترین RSRP را توسط اپراتورها را برای یک منطقه مشخص شناسایی کند. نقشه‌های مشخص کننده سطح کیفیت اپراتورها در این مناطق، عملکرد ارائه‌دهندگان خدمات را به صورت جداگانه برای یک منطقه مشخص نشان می‌دهند، صورتی و قرمز یک سیگنال قوی و آبی نشان‌دهنده سیگنال ضعیف است.
 
منطقه المواله جنوبی و الموج مسقط
المواله جنوبی و الموج مسقط در غرب و شمال غربی فرودگاه بین‌المللی مسقط، مناطق پرترافیکی هستند که بسیاری از شهروندان عمانی در آن تردد می‌کنند. تصویر زیر قوی‌ترین قدرت سیگنال RSRP فورجی را توسط عمانتل با آبی تیره و بنفش بعنوان Ooredoo نشان می‌دهد. همانطور که باندهای رنگ های ثابت نشان می دهد، عمانتل و Ooredoo حضور پررنگی در مسیرهای اصلی در این منطقه دارند، در حالی که رقابت در سراسر محله تنگاتنگ است، به ویژه آنکه در اطراف مرکز خرید مرکز خرید Muscat درست در غرب فرودگاه اوضاع تشدید میشود.
 
 
cell-analytics_best-rsrp_al-mawaleh-south_1021_en.png
 
نقشه های زیر،  مناطقی را نشان می دهد که گدام اپراتور برتر و دارای داده های قدرت سیگنال بالا و پایین است. عمانتل در مناطقی با قدرت سیگنال بالا (صورتی و قرمز) داشت، به ویژه در معابر اصلی و مناطق شلوغ و مراکز خرید، این اپراتور همچنین در نزدیکی الموج مارینا و همچنین مکان‌های کلیدی در استادیوم تفاحه و مرکز خرید سیتی سنتر مسقط حضوری قوی داشت. Ooredoo در مکان های مشابه با سیگنال قوی در نزدیکی خیابان 18 نوامبر، درست در شمال فرودگاه، خودنمایی میکند.
 
cell-analytics_rsrp_al-mawaleh-south_1021_en.gif
 
 
رووی و الوادی الکبیر
شهرک صنعتی رووی و الوادی الکبیر واقع در مرکز مسقط، قلب تجاری مسقط را تشکیل می دهد. همانطور که تصاویر زیر نشان می دهد، اپراتورهای تلفن همراه به خوبی متوجه شده اند که این دره برای عمانی ها چقدر ارزشمند است. اوردو در سه ماهه دوم تا سوم سال 2021، به ویژه از طریق راه های مرکزی، مرکز شهر و شهرک صنعتی الوادی الکبیر مرکزی، حضور پررنگی در این منطقه داشت. عمانتل دارای قدرت سیگنال قوی در امتداد بیشتر خیابان بیت الفلج و همچنین در جنوب این نقشه بود.
 
cell-analytics_best-rsrp_al-wadi-al-kabir_1021_en.png
 
بنابراین جای تعجب نیست که Ooredoo قدرت سیگنال بسیار قوی 4G را در نزدیکی مناطق مرکزی و جنوب غربی این نقشه در طول  فصلهای دوم و سوم 2021 نشان داد. جالب اینجاست که چند منطقه ضعیف تر بین خیابان رووی و 41 وی نزدیک مرکز نقشه وجود داشت. عمانتل دارای قدرت سیگنال قوی در شمال این نقشه، نیمه جنوبی و هسته مرکزی دارد، اگرچه چند ناحیه با قدرت سیگنال ضعیف تر (سبز و آبی) در غرب و مرکز وجود داشت.
 
cell-analytics_rsrp_al-wadi-al-kabir_1021_en.gif
 
با این حال، وقتی به RSRP فورجی هر اپراتور را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که منطقه‌ای در خیابان سلطان قابوس که شامل بازار خیابان عمان، لولو هایپر مارکت-بوشر، مرکز خرید بزرگ مسقط، دی جی شرف مسقط مال و IKEA مسقط می‌شود، رقابت شدیدی وجود دارد. Ooredoo دارای قدرت سیگنال قوی در نزدیکی شمال این منطقه بود در حالی که عمانتل دارای قدرت سیگنال قوی در وسط این منطقه دارد که کمی در مناطق مرکز خرید محو می شد. عمانتل همچنین دارای قدرت سیگنال قوی در امتداد بیشتر خیابان قابوس و قدرت سیگنال پایین تر در بسیاری از محله های آن سوی جاده اصلی بود.
 
 
 
عمان به دنبال شبکه 5G سریعتر و رقابتی است
عمان مانند بسیاری از همتایان خود در شورای همکاری خلیج فارس، چشم اندازی استراتژیک برای توسعه اقتصادی خود در نظر گرفته است چراکه به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از اتکا به صادرات نفت است. پروژه ملی e.Oman 2030 استراتژی برجسته ای برای تحقق سرعت بالا و تراکم بالا زیرساخت های شبکه به عنوان یک عامل کلیدی در نظر گرفته شده و این همسایه جنوبی ایران را قادر می سازد تا در دستیابی به اهداف خود از طریق افزایش سواد دیجیتالی و مهارت، توسعه و استفاده از خدمات دولت الکترونیکی، و دگرگونی های دیجیتال صنایع عمان توفیق یابد.
 
در اکتبر 2019، سازمان تنظیم مقررات مخابرات عمان (TRA) نقشه راه 5G خود را در حمایت از این هدف ترسیم کرد. رگولاتور به عمانتل و Ooredoo حق دسترسی به یک بلوک طیف 100 مگاهرتز را در باند C برای ارائه خدمات 5G اعطا کرد، در حالی که یک بلوک اضافی 100 مگاهرتز را برای یک اپراتور جدید رزرو کرده است. رگولاتور عمان همچنین برای تشویق سرمایه‌گذاری از دریافت هزینه‌های فرکانس سالانه به مدت یک سال چشم پوشی کرد، در حالی که اپراتورها متعهد شدند 4400 ایستگاه پایه 5G را در طی پنج سال بعد مستقر کنند. طبق گزارش RTA، در مجموع 1300 سایت 5G تا ژوئن 2021 در عمان مستقر شده است.
 
شرکت Oman Future Telecommunications (OFT) که تحت نام تجاری وودافون عمان فعالیت می کند، پیشتر اعلام کرده بود تا پایان سال 2021 خدمات تجاری خود را در این کشور راه اندازی خواهد کرد. OFT در سال 2019 یک مشارکت استراتژیک با Vodafone امضا کرد و در سال 2021 مجوز تبدیل شدن به اپراتور سوم عمان را دریافت کرد. OFT اخیراً یک قرارداد خدمات مدیریت شده (منیجدسرویس) با اریکسون برای ساخت و راه اندازی یک core network و دسترسی رادیویی سبز در 4G و 5G امضا کرده و در حال حاضر توافقاتی با شرکتهای متولی دکل و پهنای باند عمان، برای تسریع در ساخت شبکه خود دارد. افزایش رقابت در بازار، به ویژه زمانی که پذیرش 5G هنوز در مراحل اولیه خود است، تمرکز مجددی بر سرعت شبکه به عنوان یک عامل متمایز کننده در بازار خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.