تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 3, 2022
11:12 دوشنبه، 13ام دیماه 1400
کد خبر: 131964

دستگاه‌های اجرایی می‌توانند املاک خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان بگذارند

 
دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در صورت نهایی شدن طرح جهش تولید دانش‌بنیان، املاک، زمین و ساختمان‌های خود را برای استقرار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان بدون واگذاری مالکیت در اختیار آنان قرار دهند. امروز (۱۲ دی‌ماه) نمایندگان مجلس با این ماده قانونی موافقت کردند، همچنین مقرر شد دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تشکیل شود.
 
کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان فروردین امسال به تصویب نمایندگان مجلس سیزدهم رسید. تصویب طرح آبان سال گذشته در کمیسیون آموزش مجلس به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون صنایع به عنوان کمیسیون فرعی به تصویب رسیده بود. حال تقریباً پس از گذشت ۹ ماه از تصویب کلیات آن ۱۰ ماده از این طرح ۲۰ ماده‌ای به تصویب رسیده است.
 
دستگاه‌ها املاک خود را در اختیار موسسات دانش‌بنیان قرار دهند
طبق آنچه امروز به تصویب نمایندگان مجلس رسید، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند املاک و زمین‌های خود را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان بگذارند. بر اساس ماده ۶ این طرح: ‌دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند املاک، زمین و ساختمان‌های خود را برای استقرار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای خلاق، بدون واگذاری مالکیت طبق قوانین و مقررات در اختیار آنها قرار دهند. آیین‌‌نامه اجرایی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
 
در صورت نهایی و اجرایی شدن این بند قانون به نظر می‌رسد دستگاه‌های دولتی می‌توانند از واگذاری برخی از املاک خود به صورت اجاره به شرکت‌های دانش‌بنیان درآمدی کسب کنند. البته جزئیات این واگذاری باید در آیین‌نامه اجرایی که برای این بند از قانون نوشته می‌شود مشخص شود.
 
شورای راهبردی فناوری به جای شورای علوم
بنا بر ماده ۸ طرح مذکور شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان جایگزین شورای علوم، تحقیقات و فناوری می‌‎شود. شورای راهبری متشکل از رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورا، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به عنوان نایب‌رئیس شورا، وزرای علوم، صمت، بهداشت، اقتصاد، ارتباطات، جهاد کشاورزی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و چهار نفر از اعضای کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معادن و اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر است.
 
بنابر تصویب نمایندگان سیاست‌های کلان در حوزه حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با پیشنهاد شورای راهبری فناوری­‌ها و تولیدات دانش‌بنیان به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری می‌رسد.
 
متولیان صدور مجوز راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری
طبق این طرح دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجع صادرکننده مجوز تاسیس مراکز رشد، پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری خواهند بود. در بند «ت» ماده ۶ این طرح آمده است: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مراجع صدور مجوز ایجاد مراکز رشد، پردیس‌ها و پارک‌های علم و فناوری، حسب وظایف قانونی‌شان موظف‌اند، برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و دستگاه‌های اجرایی که دارای ضوابط قانونی هستند، مجوز تاسیس و راه‌اندازی پردیس‌های استانی پارک علم و فناوری را صادر کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.