اپراتورها

تلفن همراه

January 3, 2022
16:33 دوشنبه، 13ام دیماه 1400
کد خبر: 131987

ساخت سامانه های سیار برای آنتن دهی تلفن همراه در ایران

 
معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی گفت: خوشبختانه با ساخت و بومی سازی سامانه های سیار برای آنتن دهی تلفن همراه (BTS) تا حد زیادی از خروج سرمایه از کشور جلوگیری می شود.
 
سام روزبهانی، معاون پژوهشی و استادیار سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی درباره بومی سازی آنتن های مورد نیاز برای شبکه ها و اپراتورهای تلفن همراه در گفتگو با سیناپرس گفت: پژوهش های فناورانه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی در قالب چندین گروه پژوهشی عمدتاً در زمینه پروژه ‌های تحقیقاتی کاربردی در حوزه برق، مخابرات، الکترونیک، قدرت، فناوری اطلاعات فعالیت داشته است که پروژه های پژوهشی خود را عمدتا  در این زمینه ها تعریف می کند.  
 
وی افزود: در پژوهش های مربوط به مخابرات، این نهاد پروژه های خود را با فرستنده های رادیویی MW  در موج متوسط آغاز کرد که بعد از آزمایش های اولیه توانست به بزرگترین فرستنده در این طول موج در کشور با توان یک مگابایت تبدیل شود.
 
روزبهانی با تشریح این فرآیند تاکید کرد:  MW یک فرستنده رادیویی است که بر پهنای این باند هر گونه صوت را می توان تا کیلومتر ها توسعه داد. پروژه بعدی که از سوی سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی در دهه هشتاد انجام شد، فعالیت روی فرستنده های رادیویی موج FM بود که بر همین اساس قرار داد های زیادی برای کاربرد آن با صدا و سیمای جمهوری اسلامی منغقد شد.
 
به گفته روزبهانی توسعه فناوری های آنتن یکی از اصلی ترین زمینه های پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر است که به تازگی در زمینه توسعه آنتن های BTS (سامانه های سیار برای آنتن دهی تلفن همراه یا همان ایستگاه پایه فرستنده/گیرنده) هشت باندی موبایل هم فعالیت خود را آغاز کرده است؛ چند پیش این سامانه راه اندازی شد که در آینده ای نزدیک برای آنتن دهی موبایل ها به طور گسترده عملیاتی می شود.
 
وی افزود: دستگاه هایBTS  همواره یک کالای وارداتی بوده است که ارزبری بسیار زیادی داشته است و خوشبختانه با بومی سازی این فناوری تا حد زیادی از خروج سرمایه از کشور جلوگیری شده است.
 
روزبهانی پروژهای فناورانه این نهاد را بر مبنای طراحی مهندسی دانست و گفت:  فعالیت ها و پروژه های فنی  مهندسی در سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر بر مبنای طراحی مهندسی است و مهندسی معکوس عملا جایگاهی ندارد به همین دلیل اغلب پژوهشگران ما در این عرصه تسلط کافی بر اجزای سامانه هایی که ساخته می شود، دارند.  
 
وی گفت:  هشتاد روستا در سطح کشور وجود دارد که از پوشش دیجیتال محرومند به همین دلیل امکان دریافت کانال های تلویزیونی که از طریق مبدل دیجیتال دریافت می شود را ندارند؛ خوشبختانه ما توانستیم، با استقرار دکل های ساخت داخل در این روستاها پهنای باند مربوط به کانال های تلویزیونی جمهوری اسلامی را برای آن ها فعال کنیم. هدفمان این است که بتوانیم این آنتن ها را برای استفاده اپراتور های تلفن همراه هم بومی سازی کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.