تلفن همراه

فناوری

مخابرات فضایی

January 6, 2022
16:33 پنجشنبه، 16ام دیماه 1400
کد خبر: 132090

قانون جدید امنیت ملی انگلستان به دولت اجازه می‌دهد ادغام شرکت‌های مخابراتی جلوگیری کند

ICTna.ir – قانون جدید امنیت ملی که دولت بریتانیا را قادر می سازد تا از ادغام هایی که تمایلی به آن ندارد جلوگیری کند، اجرایی شده است.
 
law-court-crime-punishment-770x285.jpg
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مقام های دولتی انگلیس با اصرار بر اینکه معاملات عموما تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت میگویند، تمام تلاش خود را برای حفظ یک محیط ایمن برای تجارت انجام می دهد. با این وجود، کاملاً واضح است که پیاده سازی این قانون، می تواند پیامدهای بزرگی برای بخش مخابرات در بر داشته باشد.
 
قانون امنیت ملی و سرمایه گذاری (NSI) پس از جنجال هواوی در چند سال پیش شکل گرفت و بدون شک حفظ کنترل شدبد بر دخالت چین در بخش های استراتژیک و صنایع کلیدی را هنوز در مرکز توجه خود دارد. اما با توجه به اینکه Altice فرانسه – که از بسیاری جهات بیشتر یک گروه سرمایه گذاری است تا اپراتور مخابراتی – در پایان سال گذشته سهام خود را در BT افزایش داده است، پیاده سازی همزمان این قانون، پیامدهای واضح تری برای صنعت مخابرات انگلیس در بر دارد. 
 
البته اینطور نیست که دولت هیچ اظهارنظری در مورد دخالت Altice در BT نکرده باشد. اما اگر این شرکت برای افزایش بیشتر مالکیت خود اقدام کند، ممکن است عملا بی تی را به یک اپراتور فرانسوی تبدیل کند. 
 
شایان ذکر است که «تلکام» به‌عنوان کل بخش و صنعت، در فهرست 17 حوزه‌ای از اقتصاد دولت که احتمالاً به دلیل حساسیت آن‌ها احتمالاً اقداماتی را بر اساس قانون جدید آغاز می‌کنند، قرار ندارد. با این حال، فهرست‌های زیادی وجود دارد که با فضای مخابراتی تلاقی می‌کنند. برای مثال هوش مصنوعی، ارتباطات، زیرساخت‌های داده و ماهواره و نظایر آن در این فهرست درج شده اند و بنابراین هر معامله مخابراتی می‌تواند به طور بالقوه روندی را آغاز کند که دولت براساس این قانون میتواند روی آن اعمال نظر کند. 
 
دولت می تواند قدرت بازگردانی و لغو خود را در مورد هر معامله ای که به نظرش می تواند موجب نگرانی در حوزه امنیت ملی شود، اعمال کند. پس از ارزیابی وضعیت، وزیر امور خارجه باید آن خرید را تایید کند یا اقدامی انجام می دهد که به نوعی منجر به ابطال میتواند باشد.
 
دولت همچنین می‌تواند شرایط خاصی را بر یک خرید تحمیل کند یا در صورت لزوم، آن را مجدد تکرار کند یا مسدود و ملغی اعلام کند. اگرچه انتظار می‌رود این اتفاق به ندرت رخ دهد و اکثریت قریب به اتفاق معاملات نیازی به مداخله نداشته باشند و بتوانند بدون تأخیر ادامه دهند.
 
در مورد لغو یک معامله، توجه به این نکته مهم است که در حالی که قانون می تواند عطف به ماسبق اعمال شود، به خصوص در مواردی که اطلاعات نادرست یا گمراه کننده ارائه شده است، اما این حق فقط به تاریخ 12 نوامبر 2020، یعنی یک روز پس از ارائه قانون در پارلمان بازمی گردد.
 
مهم‌تر از همه، شاید این بدان معناست که این قانون می‌تواند برای خرید تراشه‌ساز ولزی نیوپورت ویفر فاب توسط Nexperia اعمال شود که معامله اش در ماه جولای کامل شد . فروش یک دارایی استراتژیک در بریتانیا و بزرگترین سازنده تراشه آن، طبیعتاً سر و صدای زیادی به راه انداخته است، و خاطرات خرید Arms توسط Softbank ژاپن در 5 سال پیش را زنده میکند. نگرانی ها با این واقعیت تشدید شد که Nexperia که در هلند مستقر است ولی عملا متعلق به چین است خار چشمی در دولت چشم دولت های اروپایی است. درست چند روز پس از اعلام این خرید، دولت بریتانیا اعلام کرد که به دلایل نگرانی ها در حوزه امنیت ملی در خصوص این معامله تحقیق خواهد کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.