تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 9, 2022
11:26 یکشنبه، 19ام دیماه 1400
کد خبر: 132132

گزارش عملکرد پاییز وزارت صمت: راه‌اندازی سامانه جامع تجارت ۸۵ درصد پیشرفت کرده است

 
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تکمیل سامانه جامع تجارت اطلاعات جریان کالا و پول در زنجیره‌های تامین یکپارچه می‌شود و با ایجاد امکان پایش بازار و کنترل محصولات تقلبی، فعالیت‌های اقتصادی برای دریافت مالیات شناسایی می‌شوند. توسعه زیرساخت عملیات پایه سامانه تجارت داخلی، توسعه زیرساخت دریافت اسناد تجاری، ایجاد بسترهای تعاملی از جمله نرم‌افزار تلفن همراه و کد دستوری، توسعه زیرساخت‌ عملیات لجستیک داخلی شامل اتصال به بارنامه و سامانه جامع انبارها از جمله اقدامات وزارت صمت در این پروژه با ۸۵ درصد پیشرفت است که تا اسفند ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.
 
وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی از فعالیت‌های خود در سه ماه پاییز سال جاری منتشر کرده که در آن اقدامات و دستاوردهای وزارت صمت در حوزه‌های شاخه‌های مختلف فعالیت این وزارتخانه آورده شده و میزان پیشرفت حاصل‌شده در پروژه‌های مختلف مشخص شده است.
 
در این گزارش آمده است که طرح رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی از سال گذشته وارد فاز نهایی شده اما در قسمت‌ اقدامات و دستاوردهای وزارت صمت در پاییز ۱۴۰۰ ذکر شده است. بنا بر داده‌های این گزارش، تاکنون ۳۰۰ کسب‌وکار کوچک، متوسط و بزرگ برای دریافت رتبه اقدام کرده‌اند. پیشرفت این پروژه نیز ۲۰ درصد عنوان شده است.
 
طرح رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی یکی از طرح‌هایی است که بارها مورد اعتراض بخش خصوصی از جمله اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی واقع شده است.
 
گسترش و تقویت سکوهای خدمات کسب‌وکار
وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه گسترش و تقویت سکوهای (پلتفرم‌) خدمات کسب‌وکار مکانیسم‌های شناسایی ارائه‌دهندگان خدمات کسب‌وکارها را تعیین و فراخوان مشارکت ارائه‌دهندگان خدمات کسب‌وکار را آماده کرده است. این پروژه تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت کرده و مقرر شده تا پایان سال جاری خاتمه یابد.
 
وزارت صمت امیدوار است با اجرای این پروژه قیمت تمام‌‌شده خدمات برای کسب‌وکارها کاهش چشمگیری پیدا کند و علاوه بر دسترسی ساده‌تر به فناوری و خدمات، محصولات باکیفیت‌تری نیز عرضه شود.
 
ساماندهی و ارتقای کارآمدی خدمات توزیعی
وزارت صمت برای بررسی مسائل حوزه لجستیک و شرکت‌های حوزه کالاهای تندمصرف (FMCG) کارگروهی تشکیل داده تا مسائل این حوزه را ارزیابی کند. در این کارگروه مشکلات موجود در فعالیت نظام توزیع عمده و قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی در زمینه محافظت از اطلاعات بررسی شده است. این پروژه که تا مهر سال آینده ادامه خواهد داشت تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت کرده است.
 
تکمیل و یکپارچه‌سازی پایگاه‌های داده کسب‌وکارها
پروژه تکمیل و یکپارچه‌سازی پایگاه‌های داده کسب‌وکارها در گزارش وزارت صمت این‌طور معرفی شده است: «در این پروژه، اطلاعات کسب‌وکارها، تکمیل و یکپارچه‌ شده و امکان تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها فراهم می‌شود و با ایجاد داشبورد مدیریتی، امکان مشاهده و پایش اطلاعات مذکور با تعریف سطوح دسترسی مختلف متناسب با بهره‌بردار مورد نظر، فراهم خواهد شد.»
 
بر این اساس امکان رصد فعالیت واحدها و شفافیت حوزه اقتصادی کسب‌وکارهای موجود فراهم می‌شود و فعالان این بخش نیز می‌توانند داده‌ها و اطلاعات را به صورت فرادستگاهی در اختیار داشته باشند.
 
پیاده‌سازی سرویس‌های استعلام مجوزها یکی از چندین دستاورد معرفی‌شده این وزارتخانه در این پروژه با ۴۰ درصد پیشرفت است که تا پایان سال ۶۰ درصد باقی‌مانده آن نیز تکمیل می‌شود.
 
طراحی و استقرار سامانه پنجره واحد خدمات
پنجره واحد یک رابط بین ذی‌نفعان و سازمان‌های دولتی، ارائه‌دهندگان خدمات خصوصی و سازمان‌های دولتی است که در آن تمام اسناد قانونی کاغذی و الکترونیکی در انجام یک نوع کسب‌وکار خاص به یک واحد یا یک محل ارائه و مجوزهای لازم در همان واحد صادر می‌شود. با ورود به این سیستم بدون مراجعه حضوری به دستگاه‌های مختلف و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوزهای لازم کسب‌وکارها دریافت می‌شود
 
تاکنون اقدامات زیر در این زمینه انجام شده است:
 
طراحی و پیاده‌سازی پورتال میز خدمت برای دسترسی مستقیم به تمام خدمات و کاربردهای وزارت صمت در حوزه‌های سه‌گانه صنعت، معدن و تجارت
تهیه و استقرار سامانه احراز هویت یکپارچه (SSO) به عنوان زیرساختی واحد برای ثبت‌نام و احراز هویت تمامی ذی‌نفعان حقیقی و حقوقی
اتصال ۲ سامانه منتخب به زیرساخت SSO بر اساس استانداردها و پروتکل‌های توافق‌شده
ایجاد زیرساخت ESB به منظور برقراری ارتباط سرویس‌های موردنیاز سامانه
طراحی صفحات اینترنتی پورتال میز خدمت
همچنین ۳۵ درصد پروژه تکمیل و مهلت پایان آن، اسفند ۱۴۰۰ تعیین شده است.
 
راه‌اندازی سامانه پایش
پروژه «سامانه پایش عملکرد» بستری برای مدیریت داده‌های سازمانی است که پس از پردازش و آماده‌سازی بر اساس نیازهای امروز مدیران ارشد حوزه صنعت، معدن و تجارت و سایر ذی‌نفعان داخلی و خارجی، امکان تصمیم‌گیری سریع را برای آنها فراهم می‌کند.
 
این پروژه که شهریور امسال شروع شده قرار است تا پایان سال تمام شود و در این گزارش به پیشرفت ۵۰ درصدی آن اشاره شده است. در این زمینه فعالیت‌هایی از قبیل تولید و توسعه ابزار طراحی داشبوردهای سازمانی، ثبت اطلاعات برنامه‌های وزارت در سامانه برنامه‌ریزی استراتژیک، تولید و توسعه سرویس‌های همسان‌سازی داده‌ها و طراحی و تولید گزارش‌ها و داشبوردهای تحلیلی صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.