تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 9, 2022
14:25 یکشنبه، 19ام دیماه 1400
کد خبر: 132146

آغاز دومینوی تعطیلی پرداخت‌یارها با اینماد اجباری؛ «فراپال» کار خود را متوقف کرد

 
مدیرعامل فراپال بعد از تعطیلی این پرداخت‌یار با بیان اینکه هیچ کسب‌وکاری علاقه‌مند به تعطیلی و پایان کار خود به طور خودخواسته نیست، دلیل اصلی مشکلات فراپال را اجباری شدن اینماد عنوان کرد و نسبت به آینده وضعیت کاری پرداخت‌یارها ابراز نگرانی کرد.
 
«محمد کریمی»، در صفحه رسمی اینستاگرام فراپال با انتشار پستی تقریبا غیر متعارف از مرگ فراپال خبر داد و نوشت: «تاریخ هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد چه بر سر ما آورده‌اند.»
 
در پی اجباری شدن دریافت اینماد، بیشترین مخالفت از طرف پرداخت‌یارها مطرح شد. آنها این روش را ورود کسب‌وکارها به هزارتوی چندین و چند مجوز اعلام کرده‌اند و البته چندین و چند بار این روش را خلاف قانون و در مقایرت با قانون اساسی توصیف کرده‌اند.
 
اما مخالفت با این اجبار هنوز ثمری نداده و حالا شاهد آنیم که فراپال به عنوان یکی از فعالان این حوزه قادر به ادامه فعالیت بر اساس این موازین نبوده و پایان کار خود را اعلام کرده است.
 
همه چیز از اینماد اجباری آغاز شد
 
 
کریمی به این پرسش مبنی بر اینکه ماجرای تعطیلی فراپال از کجا آغاز شد، پاسخ داد و به تشریح مشکلاتی که فراپال تجربه کرده پرداخت و گفت: «تصور ما و همه پرداخت‌یاری‌ها این بود که برای کاهش استرس و مسدودی حساب تحت مجوز تعریف شده برای پرداخت‌یارها فعالیت کنیم. از همین رو موارد قانونی را تمکین کردیم و بر اساس ساز و کار قانونی پیش رفتیم.»
 
او با اشاره به اینکه ابتدای کار که پرداخت‌یاری شروع به کار کرد مشکلاتی بود و فعالان این حوزه تلاش کردند و مشکلات را حل کردند، گفت: «اصل موضوع پرداخت‌یارها این بود که اساسا به اینماد نیاز نیست. حتی این وعده را به ما دادند که حتی درگاه را بدون نیاز به پی اس پی ارائه دهیم. حالا ما وابسطه شدیم به پی اس پی. از طرف دیگر هیچ کدام از وعده‌هایی که داده بودند هم محقق نشده و مشکلات این حوزه چندین برابر افزایش هم پیدا کرده است.»
 
کریمی در ادامه توضیحات خود گفت: «حالا با اجباری شدن اینماد شرایطی پیش آمده که هر طور می خواهند می توانند تصمیم بگیرند.ما هیچ تصور و رویکردی نسبت به آینده کسب‌وکار خود نداریم و وارد فضای پر تنش و خاکستری شده‌ایم.»
 
او با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی حتی مشکلات خیلی هم روشن نیست، گفت: «بررسی شرایط فعلی به ما نشان داد که دیگر دلیلی ندارد که کاربر از پرداخت‌یار استفاده کند. قبلا تنها مزیت رقابتی بحث اینماد بود حالا که برای پرداخت یاری هم اجرایی شده دیگر دلیلی ندارد کاربر از پرداخت‌یار برای پیشبرد کسب‌وکار خود استفاده کند.»
 
قرار به نابودی پرداخت‌یار است!
کریمی با ابراز نگرانی و شکایت از موقعیتی که برای پرداخت‌یارها به واسطه اجباری شدن اینماد پیش آمده گفت: «این شرایط اساسا برای نابودی پرداخت‌یار است. با توجه به شرایط و هزینه‌های پرداخت یارها که ما کارمزد را باید از کاربر بگیریم و از طرفی اینماد و با وجود همه این مشکلات منطق این بود که زودتر جلو ضرر را بگیریم. از همین رو کسب‌وکاری که با امید به رشد و با سرمایه شخصی 7 نفر و بدون سرمایه گذار آغاز کردیم را متوقف کردیم.»
 
«ما مجبور شدیم که فراپال را تعطیل کنیم.» هم‌بنیان‌گذار فراپال با بیان این جمله بر این موضوع که دلیل اصلی توقف کار فراپال صرفا اجباری شدن اینماد بوده است، گفت: «ما می توانستیم خدماتی بدهیم که مزیت رقابتی داشته باشیم اما با توجه به اینکه اینماد را گذاشتند خیلی از کسب‌و‌کارها را نابود کردند. به همین واسطه عملکرد فراپال هم متوقف شد.»
 
او در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه شعار اینماد جلوگیری از کلاه برداری است، گفت: «این در حالی است که اتفاقا با اینماد هم کلاه برداری کردند. این در حالی است که احراز هویتی که پرداخت‌یار انجام می‌دهد معادله را حل می کرد. برای مثال فردی که پول به حسابش واریز می شود پرداخت یار می تواند به لحاظ امنیتی پشتیبانی کند و در صورت بروز مشکلات پیگیری لازم را انجام دهد.»
 
دریافت اینماد ساده نیست
او با انتقاد از زمان طولانی اعطا اینماد به کسب‌وکارها گفت: «اعلام شده که یکروزه اینماد می دهند، این در حالی است که پروسه دریافت آن بسیار طولانی و زمانبر است. از طرف دیگر احراز هویت اینماد هیچ کارایی ندارد. ما با هر مشکلی که روبرو شدیم تجربه را به بقیه ارائه دادیم. همین موضوع منجر شده تا شبکه احراز هویت پرداخت‌یارها مدام رشد کرده و منطقی تر و بهتر شود.»
 
کریمی در ادامه توضیحات خود با پاسخ به این پرسش که در چنین شرایطی راهکار اجرایی و عملیاتی چیست، گفت: «پرداخت‌یارها از طرق مختلف وارد شدند تا این مسئله را حل کنند اما مدافعان اینماد اجباری، هیچ حرفی را قبول ندارند. از مجلس تا ریاست جمهوری همه اعلام کردند این موضوع حل شود. اما همچنان قائل به اینماد اجباری هستند.»
 
به باور او زمانی که پرداخت‌یار توانسته مجوز بگیرد حتما قابلیتی برای ارائه خدمات داشته و اضافه شدن اینماد به این دایره خیلی عجیب است.
 
او با بیان اینکه هیچکس پیگیر این مسائل پرداختیارها نیست، گفت: «قدرتی پشت اینماد است که شاید شاهد این باشیم که تک به تک این کسب‌وکارها باید انتظار بیکاری و تعطیلی را داشته باشیم اما اینماد به هر دلیلی حاضر نیست از موضع خود کوتاه بیاید. در نهایت ما به عنوان کسب و کار برای کاهش ضرر و زیان تصمیم به توقف کار می‌گیریم.»
 
او در پایان با پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است فراپال دوباره به عرصه کاری خود برگردد گفت: «فراپال بخاطر مشکلات مالی بسته نشده و به دلیل مشکلاتی که پیش آمده مجبور است تعطیل کند. یکی از پی اس پی ها از پرداخت یارها دیتا سنتر می خواهد. این موضوع اصلا منطقی نیست و یکی از پی اس پی ها 100 هزار تراکنش در روز اول را از ما می خواهد. با همه این چالش‌ها ما در حال حاضر امکان فعالیت نداریم.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.