تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 10, 2022
16:31 دوشنبه، 20ام دیماه 1400
کد خبر: 132190

فعالان حوزه رمزارز: اگر دولت از رمزارز حمایت نکند، شانسی برای رقابت با غول‌های جهانی نداریم

 
فعالان حوزه رمزارز و بلاک‌چین ایران براین باورند که در شرایط فعلی که ترندهای تکنولوژی بر پایه بلاک‌چین در حال فتح دنیا هستند، ایران برای جلوگیری از فرصت‌سوزی در این حوزه نیازمند حمایت جدی حاکمیتی است.
 
نریمان امانی، مدیرعامل سیتکس در ابتدای پنل فرصت‌های کسب و کاری تبادل رمزارزها در دورهمی فعالان حوزه رمزارز و بلاک‌چین، گفت: در حوزه NFT اقداماتی صورت گرفته است و امیدواریم این شروعی باشد که کسب‌وکارهای دیگر از صرفا استخراج و تبادل به سمت تکنولوژی‌های دیگر بلاک‌چینی حرکت کنند.
 
او ادامه داد: این قدم‌ها باید با وجود اینکه در حال حاضر آورده مالی چندانی ندارد، برداشته شود و مجموعه‌هایی که در این حوزه سابقه دارند، سعی کنند ایده‌های نو وارد این اکوسیستم کنند؛ هرچند که این ایده‌ها شاید با شکست مواجه شود اما باید به این سمت‌ حرکت کرد تا نشان بدهیم همه چیز در اکسچنج‌ها خلاصه نمی‌شود.
 
در ادامه این پنل محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس تولد بیت‌کوین شروع یک پارادایم شیفت در صنعت مالی دانست و گفت: این اتفاقات پارادایم صنعت مالی را شکل می‌دهد که اتفاق هم افتاده و در عمل هم در پرداخت و دیفای آن را می‌بینیم.
 
او ادامه داد: به نظر من به جای اینکه به تکنولوژی تاکید کنیم، توجه به کاربردها موثرتر است. هرچند که در حال حاضر NFTها و متاورس ترند روز هستند و قطعا در چندسال آینده اتفاق بسیار بزرگی خواهد افتاد اما در ایران از آن دور هستیم و با توجه به زیرساخت‌های قانونی و ارتباطی این‌ها در حال حاضر نیاز امروز ایران هم نیستند.
 
قاسمی تاکید کرد:‌ چیزی که در حال حاضر برای کسب‌وکارها و زیرساخت‌های صنایع اهمیت دارد، بحث تامین مالی است که در تلاش هستیم این بحث را با بستر بلاک‌چین گره بزنیم.
 
امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس نیز با اشاره به طولانی شدن روند تنظیم‌گری در حوزه رمزارز گفت: ما در سال‌های اخیر همچنان اندر خم یک کوچه بوده‌ایم و در حالی ‌که موج NFT و متاورس در حال گرفتن دنیاست ما هیچ برنامه‌ای برای موج قبلی که تبادل بوده، نداشته‌ایم و الان با موج جدیدی روبه‌رو هستیم.
 
او تاکید کرد: رگولاتور ما برای دنیایی که هیچ کنترلی روی آن ندارد، آمادگی لازم را نخواهد داشت در حالی‌که این موج می‌تواند تکان دهنده و انقلابی باشد.
 
احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل اکسیر در ادامه این پنل، گفت: ما در کشوری هستیم که سالیان سال است که سیستم بانکی ایزوله‌ای داریم و  در این شرایط پنجره فرصتی به نام کریپتو باز شد و هجومی از نیازهای بیزنسی و غیربیزنسی وارد شد و می‌خواستیم از این پنجره استفاده کنیم.
 
قاضی‌زاده ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که ما هنوز در حوزه تبادل مانده‌ایم همین اشباع نشدن است. هر روز کسب‌وکارهای جدیدی وارد این بازار می‌شوند و همچنان فضا برای آنها وجود دارد. ما در کشوری هستیم که پول و قدرت دست حاکمیت است و بخش خصوصی به نسبت حاکمیت ضعیف‌تر است. اگر قرار باشد کاری زیرساختی و در سطح ملی اتفاق بیفتد باید حمایت دولت و حاکمیت پشت آن باشد.
 
مدیرعامل نوبیتکس در ادامه این پنل افزود: بخش خصوصی ظرفیت مشخصی دارد و موفقیت نهایی منوط به فراهم شدن شرایط و لوازم در سطح کشور است اگر بخواهیم در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم، نیازمند تعامل بیشتری بین بخش خصوصی و دولتی هستیم.
 
او تاکید کرد: اگر به جای حمایت جدی دولت این فضای بیم‌وامید ادامه داشته باشد، شانس برای رقابت با غول‌های جهانی نداریم.
 
قاضی‌زاده در ادامه به اهمیت بحث آموزش اشاره کرده و گفت:  کاری که ما باید انجام بدهیم، آموزش و آگاهی دادن به مردم و حاکمیت است و زیرساخت‌ها و آموزش را تقویت کنیم. با این ‌حال قدم‌های بزرگ نیازمند حاکمیت است.
 
بنیامین عباسی نیز با تایید محدود بودن ظرفیت بخش خصوصی گفت: فضا از جایی‌به بعد نیازمند بازیگران جدید است. و اگر قصد داریم بزرگ‌تر کنیم نهادهای مالی مانند بانک‌ها، صرافی باید وارد این حوزه شوند.
 
 نیازمندی به بازبینی قوانین مالی
افشار جوکار، مدیرعامل کوین‌نیک مارکت در پنل دومی که با موضوع تنظیم‌گری رمزارز و استراتژی بلاک‌چینی ایران برگزار شد، گفت: ما باید در حوزه بلاک‌چین قانون‌گذاری را یک مرحله بالاتر ببریم. باید به عملکرد نمونه‌های جهانی نگاه کرد و ما همیشه یک پله عقب‌تر از جهان بوده‌ایم و همین حالا هم در حال از دست دادن فرصت‌ها هستیم.
 
جوکار گفت: همیشه سدی رو به روی نوآوری بوده است و ترس وجود داشته است که اگر ما وارد شویم باید مسئولیت آن را قبول کنیم می‌توان با استفاده از تجربه‌های کشورهای پیشرو و با پیاده‌سازی روش خودتنظیم‌گری و SRO در شرکت‌های خصوصی این چالش را حل کنیم.
 
روح‌الله جهنده، مدیرعامل رمزینکس با بیان اینکه محدود شدن آزادی توسط رگولاتور به این دلیل است که جلوی سواستفاده و زیان دیدن مردم را بگیرد، گفت:  این حوزه بسیار پویاست و ابعاد وسیعی دارد اما واقعیت این است که ما در این حوزه بسیار عقب‌ هستیم.
 
او ادامه داد: به طور مثال کوین‌بیس در بورس عرضه شده است و این درحالی‌است که در ایران همچنان بسیاری از کسب‌وکارهایی که قدیمی‌تر از کسب‌وکارهای بلاکچینی هستند، نتوانسته اند به بورس وارد شوند.
 
امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت پین نیز در ادامه این پنل تاکید کرد: اینکه تمامی حاکمیت‌ها با مفهوم اقتصاد غیرمتمرکز مشکل دارند چون این تکنولوژی با هدف کنار گذاشتن دولت‌مردان به شکل مرسوم و از بین بردن سلطه دلار ایجاد شده است. در نتیجه نمی‌توان بیت‌کوین را به شیوه متداول رگوله کرد.
 
او با بیان اینکه در ایران قوانین حوزه مالی امکان پوشش کریپتوکارنسی ندارند، توضیح داد: به همین دلیل برای قانون‌گذاری در این زمینه نیازمند تغییر قوانین مالی خود هستیم که فرصت خوبی را ایجاد می‌کند تا قوانین مالی را مجدد بازبینی کنیم و بتوانیم مشکلات را برای استفاده بهتر از فناوری‌های جدید رفع کنیم.
 
احمد آنالویی، مدیرعامل والکس نیز در ادامه این پنل گفت: این اکوسیستم تا به حال عملکرد خوبی داشته و همین امر دلیل ادامه حیات آن با وجود مخالفت‌های حاکمیت بوده است.
 
او در ادامه نبود متولی مشخص و تعدد متولیان را یکی از مشکلات مهم این حوزه عنوان کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.