تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 12, 2022
14:33 چهارشنبه، 22ام دیماه 1400
کد خبر: 132266

جلوگیری از فساد با اجرایی شدن فرآیند منع هوشمند مداخله کارمندان در معاملات دولتی

 
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: رونمایی از فرآیند منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارمندان در معاملات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، اقدامی بزرگ برای جلوگیری از فساد با رویکرد پیشگیرانه و ابزارهای سیستماتیک است.
 
به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا)، «علی رهبری» با بیان این مطلب افزود: با منع سیستمی و هوشمند از مداخله کارکنان در معاملات دولتی، در واقع روش خوداظهاری و نظارت پسینی به روش سیستمی و پیشگیرانه تغییر جهت داده است و این اقدام بزرگی از طرف دولت برای جلوگیری از مفاسد احتمالی درون دولت است.
 
سامانه ستاد یک تجربه جهانی است
 
وی ادامه‌داد: یکی از پروژه‌های مهم کشورها، فراهم آوردن فرآیندهای خرید و فروش توسط دولت به صورت الکترونیکی با حداکثر رقابت و سلامت است که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) در کشورمان یک تجربه جهانی در این زمینه است و قانون برگزاری مناقصات برای مبارزه با فساد و عدم ناکارآمدی همانند دیگر کشورها در چارچوب این سامانه محقق می‌شود.
 
رئیس مرکز تتا با بیان اینکه کار راه‌اندازی سامانه ستاد تدارکات الکترونیکی دولت از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است، گفت: قوانین و زیرساخت‌های لازم برای تحقق آن تاکنون به‌خوبی پیش رفته است که همچنان ادامه دارد و در سامانه ستاد ۲ محور تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی (امکانات نرم افزاری) و فعالیت همه بخش‌های مشمول درون سامانه با استفاده از قابلیت های نرم افزاری مدنظر است.
 
رهبری با بیان اینکه گام‌های پیشرفت سامانه ستاد به تدریج در حال انجام است، خاطرنشان‌کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط با معاملات دولتی نیز در مسیر الکترونیکی کردن و شفاف سازی وارد شده‌اند.
 
فعال شدن انواع قوانین معاملات در سامانه ستاد
 
رهبری با بیان اینکه ثبت نام در سامانه ستاد به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، اضافه‌کرد: انواع قوانین معاملات در این سامانه به صورت الکترونیکی فراهم شده است و در جاهایی که سامانه نیاز به تبادل دارد، تبادلات نیز به صورت تجمیعی و الکترونیکی انجام می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه قابلیت‌های لازم برای تدارکات الکترونیکی دولت در سامانه ستاد به خوبی فراهم شده است و این روند روزبه‌روز ارتقا می‌یابد، افزود: بخش خصوصی نیز باید وارد این سامانه شود و فرآیندهای خود را انجام دهد. همچنین از منظر شفاف ‌سازی اطلاعات نیز اقدامات لازم در سامانه ستاد انجام شده و موضوعات مرتبط با پشتیبانی الکترونیکی از طریق ارسال تیکت و مرکز تماس فعال است.
 
انجام تمامی مراحل یک معامله بصورت فرایند گام به گام درون سامانه ستاد
 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه با اشاره به اینکه با فعال شدن ثبت نام غیرحضوری در سامانه ستاد و رایگان شدن این نوع ثبت نام، اکنون همه ثبت نام ها غیرحضوری و برخط انجام می شود، گفت: همه مراحل یک معامله به‌صورت فرآیند گام به گام درون سامانه ستاد انجام می‌شود و با فراهم شدن قابلیت تیکتینگ در سامانه ستاد، کاربران درخواست‌های ارائه خدمات خود را علاوه بر مرکز تماس از این طریق ارسال می‌کند.
 
رهبری همچنین تصریح کرد: اطلاعات خروجی معاملات برای دستگاه‌های مربوطه نظارتی از جمله سازمان امور مالیاتی به صورت برخط و الکترونیکی ارسال می شود که این روند در حال ارتقا نیز است.
 
ثبت نام حدود ۹۰ درصد از دستگاه‌های اجرایی در سامانه ستاد
 
«آرش عسکری»، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت نیز با اعلام اینکه حدود ۹۰ درصد از دستگاه های اجرایی تاکنون در سامانه ستاد ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: پارسال امکان امضای الکترونیکی اسناد پاکت‌ها (ب) و (ج) فراهم شد و رویه ارسال اسناد فیزیکی این پاکت‌ها حذف شد.
 
عسکری یادآوری کرد: زمانی فواید سامانه ستاد بیشتر مشخص می‌شود که همه گام های معامله به صورت آنلاین انجام و به سمت حذف نقش عامل انسانی برویم و عملیات فیزیکی و انسانی کنار گذاشته شود.
 
جلوگیری از ورود ۲۶۷ کاربر حقیقی به ۵۱۰ معامله
 
مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با اشاره به برخی دستاوردهای این حوزه، بیان‌داشت: از زمان منع سیستمی مداخله در سامانه ستاد تاکنون (کمتر از یک ماه) از ورود ۲۶۷ کاربر حقیقی به ۵۱۰ معامله ممانعت شده و همچنین از ورود ۴۷۹ کاربر حقوقی به ۱۰۳۵ معامله جلوگیری به عمل آمده است.
 
عسکری گفت: با هم افزایی و همکاری دستگاه های اجرایی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی، ثبت شرکت ها و دیگر دستگاه ها، فرآیند منع سیستمی محقق شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.