تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

January 16, 2022
10:56 یکشنبه، 26ام دیماه 1400
کد خبر: 132345

این ماسک هوشمند با سنسور خود می‌تواند ضربان قلب و داده‌های مهم را اندازه‌گیری کند

 
دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا، ماسک هوشمندی تولید کرده‌اند که با اضافه کردن یک سنسور کوچک به ماسک، می‌تواند ضربان قلب و بسیاری از داده‌های مهم مربوط به سلامت را اندازه‌گیری کند.
 
از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، ماسک‌ها به عضو ثابتی از زندگی روزانه افراد تبدیل شده‌اند. تاکنون نیز برخی شرکت‌ها از جمله ریزر ماسک‌های هوشمند خود را روانه بازار کرده‌اند، اما اکنون دانشمندان به نوآوری جدیدی دست پیدا کرده‌اند که شاید حتی پس از ویروس کرونا نیز، استفاده از ماسک را برای برخی افراد مانند کارکنان بیمارستان به یک امر ضروری تبدیل خواهد کرد.
 
ماسک هوشمند FaceBit
دانشمندان برای ماسک هوشمند جدید خود که FaceBit نام گرفته، رویکرد متفاوتی نسبت به سایر شرکت‌ها اتخاذ کرده‌اند و سنسور داخلی این ماسک با استفاده از حرکات ظریف سر که از پمپاژ خون ناشی می‌شود، می‌تواند ضربان قلب کاربران را اندازه‌گیری کند. علاوه بر این، ماسک به طور خودکار با بررسی کاهش ناگهانی مقاومت، می‌تواند نشت یا وجود مشکلات خود را تشخیص دهد.
 
هرکدام از این داده‌ها به نوبه خود، می‌توانند شرایط بسیار زیاد دیگری را برای کاربران مشخص کنند. به عنوان مثال داده‌های مربوط به قلب و تنفس می‌توان به کاربران درباره زمان‌هایی که تحت استرس شدیدی قرار دارند اطلاع رسانی کند.
 
نکته مهم دیگر اینکه، احتمالا نیازی وجود نداشته باشد تا ماسک را به صورت مداوم شارژ کنید. هرچند در نمونه اولیه دستگاه نوعی باتری دیده می‌شود، اما طبق اطلاعات منتشر شده، سنسور از نیروی تنفس، گرما، حرکت و خورشید استفاده می‌کند تا طول عمر ماسک را تا 11 روز افزایش دهد. دانشمندان قصد دارند تا در نهایت، ماسک هوشمند خود را بدون نیاز به باتری روانه بازار کنند.
 
FaceBit تا پیش از اینکه برای استفاده توسط عموم افراد وارد بازار شود، باید آزمایش‌های بالینی و آزمایش‌های دیگری را پشت سر بگذارد. با این حال، دانشمندان هم اکنون نیز نسخه‌ای از کدها و سخت‌افزار این پروژه را در وب‌سایت خود برای عموم منتشر کرده‌اند تا به دیگران در ساخت و تولید آن کمک کنند.
 
این سنسور که درون ماسک قرار می‌گیرد، می‌تواند وجود نشتی به دلیل درست قرار نگرفتن ماسک روی صورت را تشخیص دهد. این موضوع برای کارکنان بیمارستان‌ها که به شکل دائم در معرض بیماری‌ها هستند و همچنین به مدت طولانی ماسک روی صورت خود دارند بسیار مهم است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.