اپراتورها

تلفن همراه

January 16, 2022
14:40 یکشنبه، 26ام دیماه 1400
کد خبر: 132359

آشفتگی و بلاتکلیفی مدیریتی مخابرات بر زیان‌های این شرکت افزود

 
بازگشت اختلاف نظر به هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران این‌ بار در میان نمایندگان سهامداران عمده مخابرات و گمانه‌زنی‌ها در خصوص تغییر مجید سلطانی، مدیرعامل ایران شرکت، یا تاکید بر تداوم حضور او در ماه‌های اخیر نه تنها گریبان شرکت مخابرات را گرفته و بر مصائب آن به عنوان تنها اپراتور مسلط بازار ارتباطات کشور افزوده که صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال نیز نشان می‌دهند روند زیان‌دهی این شرکت نسبت به سال گذشته شدیدتر شده است.
 
 شرکت مخابرات ایران در تمام سال‌های پس از واگذاری، همواره ادعا کرده است که همراهی نکردن دولت با سهامداران عمده این شرکت منجر به ناتوانی و توسعه نیافتن مخابرات و در نهایت زیان‌دهی بزرگ‌ترین اپراتور ثابت کشور شده است؛ اما در دولت سیزدهم که از شدت اختلافات دولت با مخابرات بسیار کاسته شده، مشکلات و اختلاف مدیریتی در این شرکت روند اجرایی را دچار اختلال کرده است.
 
اختلاف در هیات‌مدیره شرکت مخابرات و مدیرعامل این شرکت که به لایه سهامداران عمده راه یافته عملاً به صورت مستقیم تاثیر خود را بر مدیریت کلان این شرکت نشان داده است به گونه‌ای که بر اساس شنیده‌ها چندین هفته از برگزاری آخرین جلسه هیات‌مدیره مخابرات می‌گذرد و هرچند اوایل دی‌ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد شریف‌خانی را به عنوان نماینده سهام دولت در هیات‌مدیره مخابرات را معرفی کرد اما هنوز جلسه هیات‌مدیره تشکیل نشده است تا حضور شریف‌خانی در هیات‌مدیره رسمیت یافته و در سایت کدال ثبت شود.
 
افزایش زیان مخابرات
آشفتگی و بلاتکلیفی مدیریتی در شرکت مخابرات ایران در حالی است که این شرکت در آذر سال جاری با کاهش درآمدهایش روبه‌رو بوده و نزدیک ۱۴ درصد کمتر از آبان‌ماه درآمد داشته است.
 
در همین حال صورت‌های مالی منتشرشده در سایت کدال نشان می‌دهد شرکت مخابرات ایران در ۶ ماه اول سال جاری نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان زیان عملیاتی داشته است. در حالی که مخابرات در پایان ۶ ماه اول سال گذشته بیش از ۳۳۵ میلیارد تومان زیان عملیاتی ثبت کرده بود این رقم در سال جاری به بیش از ۱۴۸۹ میلیارد تومان افزایش یافته و در صورت ادامه روند موجود، مخابرات در پایان سال جاری زیانی بیشتر از سال گذشته به ثبت خواهد رساند.
 
روند زیان‌دهی مخابرات از سال‌های گذشته آغاز شده بود در حالی که برای اولین بار در سالیان اخیر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همراهی بیشتری با این شرکت داشته و به تازگی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه برخی خدمات این شرکت مانند برق و فضا را افزایش داده است. همچنین موافقت‌های اولیه با افزایش تعرفه تلفن ثابت صورت گرفته و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده مدل تعرفه‌گذاری خدمات تلفن ثابت تغییر کند؛ اما این تغییر منوط به ارائه برنامه مخابرات برای توسعه و به‌روزرسانی شبکه ثابت شده که تنظیم چنین برنامه‌ای نیازمند انسجام مدیریتی در این شرکت است.
 
در چنین شرایطی که اختلاف نظر در لایه سهامداری برای تداوم فعالیت مدیرعامل شرکت مخابرات یا تغییر مدیرعامل افزایش یافته است عملاً مشکلات مخابرات نه تنها دوچندان شده است بلکه احتمالاً پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته برای توسعه شبکه ارتباطات ثابت کشور حتی در صورت افزایش و تغییر تعرفه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با چالش‌ مدیریتی و اجرایی در شرکت مخابرات ایران مواجه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.