اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 16, 2022
14:51 یکشنبه، 26ام دیماه 1400
کد خبر: 132361

رئیس سازمان نصر تهران:‌ دولت باید شهامت تغییر تعرفه‌ اینترنت ثابت و همراه را داشته باشد

 
مدیران سازمان نظام صنفی تهران وضعیت فعلی شبکه‌ی اینترنت ثابت و همراه را به عدم سرمایه‌گذاری مناسب در‌ این حوزه ارتباط داده و اعلام می‌کنند که دولت باید شهامت داشته باشد و تعرفه‌ی این بخش‌ها را تغییر دهد.
 
سال‌ها است که شرکت‌های اینترنت ثابت و همراه با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در‌ حال نامه‌نگاری هستند تا تعرفه‌ها در این دو بخش به صورت منطقی تغییر کنند. آن‌ها باور دارند که منطقی شدن تعرفه‌ها به آن‌ها کمک خواهد کرد تا از محل این درآمد، روی گسترش شبکه‌ی خود سرمایه‌گذاری کنند.
 
هرچند دو دولت گذشته با تغییر تعرفه در این بخش چندان موافق نبودند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا تعرفه‌های اینترنت ثابت و همراه تا پایان دولتشان تغییر نکند؛ اما به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات دولت سیزدهم راهی جز تغییر تعرفه‌ها برای رشد اینترنت ثابت، حوزه‌ای که او قول رشد در آن را داده است، نداشته باشد. هرچند که او در حاشیه تلکام و در پاسخ به زومیت اعلام کرد به دلیل مصوبه‌ی مجلس امسال تعرفه‌های اینترنت ثابت و همراه تغییری نخواهد کرد؛ اما او در اولین نشست خبری خود چراغ سبز در این زمینه را به فعالان اینترنتی و اپراتورهای سیار نشان داد و اعلام کرد که تعرفه‌‌ها در این دو بخش به صورت تدریجی تغییر خواهد کرد.
 
در همین زمینه امروز مدیران سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در یک نشست خبری اعلام کردند که اگر اینترنت این روزها حال خوشی ندارد به دلیل عدم سرمایه‌گذاری است که این مشکل هم به خاطر ثابت ماندن تعرفه‌ها در این بخش برای سال‌های طولانی است.
 
محمدعلی شریفی‌الحسینی، عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران در این نشست خبری در پاسخ به سؤال زومیت که چرا این سازمان و این کمیسیون واکنش مشخصی به اختلال و قطعی‌های اخیر اینترنت در کشور واکنشی نشان نداده، اعلام کرد که آن‌ها این موضوع را در کمیسیون رگولاتوری و توسط نماینده‌‌ی بخش خصوصی در این کمیسیون پیگیری می‌کنند.
 
او مشکلات اینترنتی این روزها را به وارد نشدن سرمایه به این صنعت ارتباط می‌دهد و اعلام می‌کند که تعیین تعرفه‌های نامناسب برای بخش اینترنت ثابت و بعد هم همراه باعث شده تا هیچ سرمایه‌گذاری وارد این حوزه نشود. او در این مورد به زومیت گفت:
 
از سال ۱۳۹۴ که مصوبه‌ای در زمینه تعرفه‌ها توسط رگولاتوری به صورت دستوری تعریف شد، امکان توسعه‌ی خدمات در اینترنت ثابت توسط بخش خصوصی ایجاد نشد، این در‌ حالی است که دولت و سازمان تنظیم مقررات باید با تسهیل کارها، موانعی را که در این بخش است، برمی‌داشت.
 
او یکی از موانع را همکاری کند شهرداری و وزارت نیرو برای در‌ اختیار گذاشتن زیرساخت‌های خود مانند فیبرنوری به شرکت‌های فعال در این حوزه می‌داند و تأکید می‌کند که رگولاتوری باید ارتباط گرفتن با این نهادها را تسهیل می‌کرد تا از خدمات مازاد آن‌ها توسط شرکت‌های اینترنتی استفاده می‌شد؛ اما اصلی‌ترین مشکل در این حوزه تعرفه است که جوابگوی توسعه‌ی ارتباطات ثابت در کشور نیست.
 
در همین زمینه حسین اسلامی، رئیس نصر کشور هم وضعیت شبکه‌های اینترنت و همراه در این روزها را به سرمایه‌گذاری نکردن مجموعه‌های مختلف در این حوزه ارتباط می‌دهد و اعلام می‌کند تا سال‌های گذشته، تعرفه‌ی اینترنت ثابت و همراه به شیوه‌ای که حالا اجرا می‌شود، ادامه‌ی مسیر را برای اپراتورهای ارتباطی ناممکن کرده است. اسلامی در این زمینه گفت:
 
دولت باید شهامت این موضوع را داشته باشد که مبتنی بر واقعیت تصمیم بگیرد و سقف گذاشتن برای قیمت‌ها کمک حال نیست و حتی حمایتی از بخش خصوصی و مصرف‌کننده‌ی نهایی نیز نمی‌کند.
 
او با تأکید بر اینکه تعرفه‌ها در بخش اینترنت همراه و ثابت باید منطقی باشد از رگولاتوری می‌خواهد که موضوع تعرفه‌گذاری را هم در‌ اختیار بخش خصوصی بگذارد. اسلامی از استقبال رگولاتوری نسبت به این موضوع خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با این‌ ‌کار می‌توان تا حد زیادی مشکلات بخش توسعه‌ی اینترنت ثابت را رفع کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.