اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

January 16, 2022
15:14 یکشنبه، 26ام دیماه 1400
کد خبر: 132363

وزیر ارتباطات: پروژه FTTx از دهه فجر امسال کلید می‌خورد

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پروژه فیبر نوری نقاط (FTTx) از دهه فجر امسال کلید می‌خورد و تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها راه‌اندازی می‌شود.

fiber cable.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور پیش از این در نخستین نشست خبری خود موضوع راه‌اندازی ۲۰ میلیون پورت اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری را مطرح کرد و آن را تنها راه حل توسعه اینترنت ثابت در کشور عنوان کرده بود.

او در آخرین پست اینستاگرامی خود با انتشار نامه درخواست دو کودک از او نوشت: این نامه را یکی از دوستان با واسطه‌ای برای من فرستاده بود. نامه دو فرزند خردسالش خطاب به من و گله از بی‌کیفیتی اینترنت منزلشان. وقتی خواندم واقعا متاثر شدم. خوب حق دارند.

زارع‌پور افزود: وضعیتی که این عزیزان به آن اشاره کرده‌اند، وضعیت نابه‌سامان اینترنت خانگی است که با سیاست‌های غلط و تلمبار شده در یک دهه گذشته به وجود آمده است، به گونه‌ای که حالا بین ۱۸۱ کشور رتبه ۱۴۲ را داریم. وضعیت تلفن همراه هم اگرچه با رتبه ۷۰ بهتر از ثابت است ولی آن هم نیازمند بهبود است که به صورت مستمر پیگیری میکنم.

او اظهار داشت: اصلاح این رویه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر‌ نیست ولی برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی برای افزایش کیفیت و سرعت شبکه ارتباطی کشور تدارک دیده‌ایم. ان‌شالله پروژه فیبر نوری نقاط از دهه فجر امسال کلید می‌خورد و تا پایان دولت سیزدهم بیست میلیون پورت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها راه‌اندازی می‌شود. البته تحقق این پروژه بزرگ ملی نیازمند عزم ملی است که دولت سیزدهم خود را برای آن آماده کرده است.

وزیر ارتباطات با اشاره به مبلغی که دو کودک نگارنده نامه برای او ارسال کرده بودند، نوشت: این چهار هزار تومان سرمایه اولیه آق امحسن و آقا محمد را هم به سرمایه‌گذاری این پروژه مهم اضافه می‌کنم و مطمئنم برای این پروژه به اندازه چند هزار میلیارد تومان برکت دارد.

او افزود: مردم ما شایسته سرعت‌های چند صد مگابیتی اینترنت هستند که دور از دسترس نیست.

صادق عباسی شاهکوه، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطاات رادیویی نیز به تازگی اعلام کره بود: یکی از کارهای مهم چند ماه اخیر او سیاست‌گذاری و مقررات‌گذاری برای دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به اینترنت بر مبنای فیبرنوری است و هفته گذشته پیش‌نویس اصول اولیه رساندن فیبرنوری به خانوارها تهیه شده است.

پیش‌نویس اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحب‌نظران حوزه ICT به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.

در این پیش‌نویس سیاست‌های کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاست‌های نرخ گذاری، شاخصهای اندازه‌گیری و … ترسیم شده است.

به گفته عباسی شاهکوه، پوشش دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری در عرض ۳ سال کار بسیار سنگینی است و تحقق این هدف در صورتی امکان‌پذیر است که همه بازیگران و فعالان حوزه ICT در آن نقش داشته باشند و تمامی کارها و اقدامات بصورت موازی پیش برود.

به گفته او، مقررات‌گذاری در این حوزه نیز صرفاا با هدف اطمینان از اجرا و عمل به تعهدات انجام می‌شود و به هیچ عنوان آن‌ها به‌دنبال محدود کردن فعالان این عرصه نیستند و در صورتی که بازیگران این عرصه با تفاهم و تعامل بین خودشان برای توسعه ارتباطات ثابت تقسیم کار انجام دهند، رگولاتوری نیاز به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ندارد و می‌توانند با همان تقسیم کار دارندگان پروانه و صرفا ارایه ضمانت اجرایی برای تحقق تعهداتشان، توسعه این بخش را پیش ببرند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.