تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 16, 2022
17:03 یکشنبه، 26ام دیماه 1400
کد خبر: 132375

رئیس نصر تهران: درخواست ما این است که بخش خصوصی بتواند تراست لوگو صادر کند

 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خواست که بخش خصوصی نماد اعتماد الکترونیکی یا تراست لوگو را صادر کند.
 
حسین اسلامی رئیس نظام صنفی تهران در نشست خبری ماهانه این سازمان در رابطه با نماد اعتماد الکترونیکی گفت: مجموعه‌های نوآور و دانش‌بنیان با این موضوع که مجوزی به سایر مجوزها اضافه شود، مشکل دارند و مسئله نحوه تصمیم‌گیری درباره یک کسب‌وکار است؛ همین حالا اگر یک کسب‌وکار تخلفی انجام دهد، باید مراتبی طی شود تا جلوی آن گرفته شود و اگر دریافت اینماد مساوی شود با گرفتن امکان پرداخت به یک نوعی به معنای کشتن کسب‌وکار است و این نباید در اختیار یک کارشناس یا مدیری در یکی از وزارتخانه‌ها باشد و باید در اختیار کمیته‌ای باشد که همه از وزارت‌خانه‌های مختلف و صنوف وجود داشته باشد یا یک قاضی حکم بدهد.
 
رئیس نظام صنفی تهران، در پاسخ به سوال پیوست مبنی‌بر اینکه مجموعه‌های بخش خصوصی که صادر کننده تراست لوگو هستند، تنها نظرات را تجمیع کرده و ضمانت قانونی ایجاد نمی‌کنند و تخلفات را پیگیری نمی‌کنند، توضیح داد: اینماد تضمین نمی‌دهد. به شما می‌گوید که اگر شکایتی داشتید، امکان ثبت و پیگیری آن وجود دارد اما معلوم نیست چقدر این پیگیری موثر است.
 
او ادامه داد: تراست لوگو روش متفاوتی دارد و توسط بخش خصوصی ایجاد شده و مبتنی بر شناخت است؛ ما مجموعه‌ها را می‌شناسیم و بهتر می‌توانیم آنها را احراز هویت کنیم، جنس آن با کسی‌که از بیرون این کار را انجام می‌دهد، متفاوت است. با در نظر گرفتن حداقل سوابق یک فرد، توان مالی و حضورش در بازار می‌توان بهترین تصویر را به مخاطب داد که اعتماد بیشتری به کسب‌وکار پیدا کند.
 
او همچنین در خصوص برگزاری نمایشگاه الکامپ در بهمن ماه سال جاری اعلام کرد: ملاک ما در برگزاری این نمایشگاه نظر کمیته ملی کروناست و تعویق نمایشگاه تا به حال به همین دلیل بوده است.
 
او در ادامه از تغییر ساعت نمایشگاه خبر داد و گفت: سعی ما بر این است که ساعت برگزاری نمایشگاه را تغییر داده شود و به جای هشت صبح، ۱۰ یا ۱۲ آغاز شده و در پایان روز هم دیرتر تمام شود.
 
تشکیل کمیته بومی‌سازی
آیدین عدالت، عضو هیئت مدیره نصر تهران و رئیس رسته‌ سخت‌افزار و ارتباطات در ادامه این نشست با بیان اینکه دو برنامه در معاونت نظارت راهبردی در حال پیگیری است، گفت: مورد اول، پنل تبیین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات است که به صورت هفتگی برگزار می‌شود، در این جلسه در خصوص بحث‌های تعرفه‌گذاری، درآمد زایی، مدل درآمدی و مدل اقتصادی شبکه صحبت می‌شود و افراد متعددی از بخش خصوصی و دولتی به آنجا دعوت می‌شوند تا برای روشن کردن ابعاد مختلف گفت‌وگو کرده و به یک مدل اقتصادی پایدار برسیم.
 
او ادامه داد: مورد دوم تشکیل کمیته بومی سازی شبکه ملی اطلاعات است که این کمیته در معاونت وزارت راهبردی تشکیل شده و نمایندگان مختلفی از وزارت صمت، بانک مرکزی و بخش‌های مختلف وزارت ICT از بخش دولتی و سازمان نظام صنفی و سندیکای مخابرات از بخش خصوصی در آن حضور دارند.
 
به گفته آیدین عدالت تمرکز این کمیته بر این است که چه چیزی را باید بومی کرد. به طور مثال موضوعاتی که تکنولوژی بالایی دارند مانند تولید  CPU هم از لحاظ هزینه‌بری، سرمایه و اجرا و همچنین سطح تکنولوژی در دسترس ما نیست و توان بخش دولتی و خصوصی را هدر می‌دهد در نتیجه این کمیته به عنوان نماینده بخش خصوصی این موضوع را پیگیری می‌کند که سرمایه‌گذاری و حمایت دولت در بخش‌هایی صورت بگیرد که توجیه اقتصادی داشته و  براساس واقعیت‌های موجود در بازار ICT قابل وصول باشد.
 
جلسه ماهانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با خبرنگاران
 
 
تعرفه اینترنت باید منطقی شود
اسلامی در ادامه این نشست در رابطه با وضعیت تعرفه اینترنت با تاکید براینکه تعرفه به شیوه‌ای است که ادامه مسیر در این حالت ناممکن است، گفت:‌ دولت باید شهامت داشته باشد که مبتنی بر واقعیات تصمیم بگیرد؛ سقف گذاشتن برای قیمت‌ها کمک نیست. تعرفه‌ها چه درباره اینترنت ثابت و چه اینترنت سیار باید منطقی شود و بهترین حالت این است که رگولاتوری در اختیار بخش خصوصی باشد.
 
کاربرد رمزپول ریال مشخص نیست
در ادامه این نشست خبری، رضا قربانی عضو هیات مدیره نصر تهران در پاسخ به سوال پیوست مبنی براینکه کمیسیون فین‌تک تا به حال چه اقداماتی را برای روشن کردن وضعیت ماینرهای قانونی پس از خاموشی دستوری آنها از تابستان کرده‌ است، توضیح داد: دستور آقای روحانی برای خاموشی ماینرهای قانونی تا پایان تابستان بود اما اتفاقی که در عمل افتاد این بود که بعد از تابستان که برای دریافت انشعاب به مراکز توزیع برق مراجعه کردند، با این پاسخ از سمت توانیر مواجه شدند که ما نامه‌ای مبنی بر اینکه می‌توانیم به شما برق یا انشعاب برق بدهیم، دریافت نکرده‌ایم.
 
او ادامه داد: این اتفاقات منجر به خاموش شدن ماینرها قانونی شده است و ماینینگ در حال حاضر یا تبدیل به غیرقانونی یا خارجی شده است یا برخی با داده رشوه فعالیت خود را جلو می‌برند. ما با همراهی کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین نصر کشور در حال دنبال کردن این موضوع هستیم.
 
قربانی در خصوص اقدامات نصر برای کمک به وضعیت فعلی ماینرها گفت:  پیشنهادی که ما از طریق کمیسیون به نهادهای مختلف داده‌ایم این است که به ماینرها انشعاب گاز داده شده و به آنها اجازه بدهید که خودشان نیروگاه داشته باشند و برقشان را تولید کنند. ما این پیشنهاد را به شکل‌های مختلف مطرح کردیم اما به دلیل مبهم بودن فضا به نظر می‌رسد که نتوان در کوتاه مدت کاری انجام دهیم.
 
او در ادامه در پاسخ پیوست مبنی براینکه آیا رمزپول ملی می‌تواند به شکل گیری فرهنگ کریپتو در بانک مرکزی کمک کند تا فرایند تنظیم‌گری برای حوزه تبادل سرعت بیشتری بگیرد، گفت: صراحتا نه و هیچ تاثیری نخواهد داشت. ما هر فعالیتی را که شروع می‌کنیم اولین سوال این است که چرا قصد شروع آن را داریم؟ آنها در پاسخ می‌گویند که قصد ایجاد ریال دیجیتال را دارند و این در حالی‌ است که ریال دیجیتال همین الان در کیف‌پول‌ها و کارت‌های بانکی افراد وجود دارد. این ریال قرار است چه تفاوتی داشته باشد؟
 
قربانی ادامه داد: چیزی که در دنیا به نام CBDCها وجود دارد، بر پشتوانه طلا، نقره، الماس و… و یا ارزهای ارزشمند است. اگر ما قرار است ریالی که در حال حاضر ارزش چندانی ندارد و سالیانه ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش ارزش پیدا می‌کند را دیجیتال کنیم، اثر فرهنگ‌سازی ندارد و تنها شوآف است و مشخص نیست چه مسئله‌ای را قرار است حل کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.