اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

January 17, 2022
12:17 دوشنبه، 27ام دیماه 1400
کد خبر: 132389

واکنش فتاحی به قطعی‌های اخیر فیبرهای بین‌الملل شرکت ارتباطات زیر ساخت

 
معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت زیرساخت در‌ مورد قطعی‌های اخیر ظرفیت بین‌الملل این شرکت اعلام کرد که قطعی فیبر در سایر کشورها نیز اتفاق می‌افتد و این یک امر طبیعی است.
 
در ماه‌های اخیر کیفیت و سرعت اینترنت صدای بسیاری از کاربران را بلند کرده است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام می‌کنند در ساعاتی از روز سرویس اینترنت آن‌ها برای چندین ساعت با اختلال شدید روبه‌رو می‌شود تا جایی که آن‌ها امکان استفاده از سرویس خود را ندارند.
 
یکی از دلایل کندی شدید اینترنت که در دو ماه گذشته که ۳ بار تاکنون تکرار شده، قطعی ظرفیت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت بوده است. در آذر ماه که شدت اختلال و قطعی بسیار بالا رفت، بعد از شکایت و انتقاد بالای کاربران، زیرساخت اعلام کرد که ۴۳۰ گیگابیت از پهنای باند اینترنت شرکت زیرساخت به‌خاطر قطعی فیبرنوری از دست رفته است. در‌ نهایت بعد از گذشت ۲ ماه، هفته‌ی گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که ۴۳۰ گیگ از پهنای باند اینترنت که به دلیل قطع کابل‌های فیبرنوری به سمت قطر بوده است، دوباره به پهنای باند کشور بازگشته است.
 
در گام بعدی برای بار دوم باز‌ هم به دلیل افزایش اختلال‌‌ها در سرویس اینترنت کشور، مجدداً مرکز عملیات شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۳۰۰ گیگ از ظرفیت بین‌‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت که از‌ طریق روس تلکام تأمین می‌شود، از ساعت ۱۸.۳۰ یکشنبه بیست و هشتم آذرماه قطع شده است؛ اما این قطعی زمان زیادی به طول نکشید و یک روز بعد، بنابر اعلام مرکز عملیات شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت با تلاش مهندسان فنی این شرکت ظرفیت قطع شده، پس از رفع اختلال به‌وجود آمده در ساعت ۲ بامداد روز دوشنبه ۲۹ آذر ماه بازیابی و مجدداً در مدار مصرف قرار گرفته است.
 
اما این پایان قطعی‌های شبکه ارتباطات بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت نبود؛ چراکه ۲۵ دی ماه مجدداً مرکز عملیات شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد که ۱۰۰۰ گیگ از ظرفیت بین‌‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به علت قطع دو مسیر فیبر نوری در گرجستان، از ساعت ۱۴:۳۰ قطع شده است. این قطعی هم یک روز بعد از این اتفاق رفع شد.
 
هنوز مشخص نیست زنجیره‌ی قطع شبکه ارتباطات بین‌الملل شرکت زیرساخت به پایان رسیده یا نه؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که چرا به صورت سریالی در دو ماه گذشته برای سه مرتبه قطع شبکه پهنای باند بین‌الملل اتفاق افتاده است.
 
یک اتفاق طبیعی
معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره شرکت زیرساخت در مورد قطعی‌های اخیر ظرفیت بین‌الملل این شرکت اعلام کرد که قطعی فیبر در سایر کشورها نیز اتفاق می‌افتد و این یک امر طبیعی است.
 
حمید فتاحی در گفت‌وگو با زومیت می‌گوید که قطع فیبر انتقال در ایران و سایر کشورها امر طبیعی و معمول است. به گفته‌ی او قطعی هزار گیگابیت پهنای‌باند شرکت ارتباطات زیرساخت در مرز ارمنستان و گرجستان اتفاق افتاده بود و در کمترین زمان نیز توسط نیروی فنی این شرکت رفع شده است.
 
هرچند فتاحی دلیل چرایی این قطعی‌های سریالی را اعلام نمی‌کند؛ اما تأکید دارد که کندی اینترنت در چند ماه اخیر تنها به دلیل قطع شبکه ارتباطات بین‌الملل شرکت زیرساخت نبوده و اگر کندی در اینترنت کشور وجود داشته باشد به خاطر رسیدن وضعیت اشباع شبکه از سمت اپراتورها در لایه‌ی دسترسی است. به گفته فتاحی یکی دیگر از دلایل کندی اینترنت عدم توسعه‌ی شبکه اینترنت ثابت است که سازمان تنظیم به صورت روزانه در ‌حال پیگیری این اتفاق است.
 
کندی و اختلال در شبکه اینترنت کشور در‌ حالی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تا به امروز ادامه دارد که ۲۷ دی ماه وزارت ارتباطات اعلام کرده بود که بازمهندسی شبکه‌ی دیتا در راستای اصلاح توزیع ترافیک شبکه کشور انجام خواهد شد و با اجرای این طرح یکی از عوامل کندی شبکه از میان برداشته می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.