امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 18, 2022
14:11 سه شنبه، 28ام دیماه 1400
کد خبر: 132424

جریمه‌های نقض حریم خصوصی در اتحادیه اروپا هفت برابر شد

 
 
مقامات حفاظت دیتای اتحادیه اروپا از ۲۸ ژانویه سال ۲۰۲۱ مجموعا ۱.۲ میلیارد دلار جریمه برای نقض قانون مقررات عمومی حفاظت از دیتای این بلوک صادر کردند.
 
 تحقیقات جدید نشان داد جریمه‌ها برای نقض قانون حریم خصوصی اتحادیه اروپا در سال گذشته حدود هفت برابر افزایش یافته است. مقامات حفاظت دیتای اتحادیه اروپا از ۲۸ ژانویه سال ۲۰۲۱ مجموعا ۱.۲ میلیارد دلار جریمه بابت موارد نقض مقررات عمومی حفاظت از دیتای این بلوک صادر کردند که بالاتر از حدود ۱۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ بود.
 
گزارش نشت اطلاعات از سوی شرکتها به رگولاتورهای اتحادیه اروپا رشد ملایمی داشت و با هشت درصد افزایش، به ۳۵۶ مورد در روز رسید.
 
مقررات عمومی حفاظت از دیتا از سال ۲۰۱۸ به اجرا درآمده است. هدف از تغییرات فوری در مقررات دیتای اتحادیه اروپا، دادن قدرت بیشتر به مصرف کنندگان برای کنترل اطلاعاتشان است.
 
شرکتها ملزم هستند مبنای حقوقی واضحی را برای جمع آوری و پردازش اطلاعات شخصی کاربران فراهم کنند. و شرکتها باید به مقامات درباره هر گونه نشت اطلاعات در مدت ۷۲ ساعت اول شناسایی آن اطلاع دهند.
 
قصور در رعایت این مقررات به صدور جریمه‌های سنگینی منتهی می شود که به حدود چهار درصد درآمد جهانی سالانه شرکت یا ۲۰ میلیون یورو (۲۲.۸ میلیون دلار) بالغ می شود که مبلغ بیشتری است.
 
رگولاتورهای اتحادیه اروپا سال گذشته جریمه‌های سنگینی را تحت مقررات عمومی حفاظت از دیتا صادر کردند و عمده این جریمه‌ها علیه غولهای فناوری صادر شد. دیده بان حریم خصوصی لوکزامبورگ شرکت آمازون را ۷۴۶ میلیون یورو (۸۵۰ میلیون دلار) جریمه کرد و مقامات ایرلند واتس‌اپ که زیرمجموعه شرکت "مِتا پلتفرمز" است را ۲۲۵ میلیون یورو جریمه کردند. هر دو شرکت برای این جریمه ها درخواست تجدیدنظر داده اند.
 
یکی از مسائل مطرح، موضوع انتقال دیتا فرا مرزی بین اتحادیه اروپا و آمریکاست. دیوان دادگستری اروپا در سال ۲۰۲۰ حکمی صادر کرد که استفاده از چارچوب "پیمان سپر حریم خصوصی" برای انتقال دیتا بین آمریکا و اتحادیه اروپا را بی‌اعتبار کرد.
 
در حالی که این پیمان بی‌اعتبار شد، دیوان دادگستری اروپا اعتبار بندهای قراردادی استاندارد (SCC) را حفظ کرد. مکانیزم مذکور برای تضمین قانونی بودن جریان دیتا بین اتحادیه اروپا و آمریکا بود. با این حال شرکتها همچنان تلاش می کنند پیامدهای این حکم را مشخص کنند. نکته جنجالی حکم مذکور این است که سیستم حفاظت از دیتای آمریکا معادل سیستم اتحادیه اروپا نیست. به این ترتیب ابهامات پیرامون انتقال دیتا بین اتحادیه اروپا و آمریکا به دردسری برای سازمانها تبدیل شده است.
 
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، این مسئله به اختلاف شدید بین شرکت مادر فیس بوک (مِتا) و کمسیون حفاظت از دیتای ایرلند تبدیل شده است. مقامات ایرلندی از مِتا خواسته‌اند همزمان با تحقیقات از شیوه‌های انتقال دیتا توسط این شرکت، استفاده از مکانیزم SCC برای ارسال اطلاعات کاربران از اروپا به آمریکا را متوقف کند. مِتا موقتا جلوی اجرای این حکم را گرفت اما دادگاه عالی ایرلند به ادامه تحقیقات دیده بان حریم خصوصی این کشور از شرکت مِتا حکم داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.