اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 18, 2022
16:46 سه شنبه، 28ام دیماه 1400
کد خبر: 132442

نایب رئیس کمیسیون طرح صیانت خواستار استفاده از تجربه چین در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شد

 
نایب رئیس اول کمیسیون بررسی طرح صیانت ابتکار چینی‌ها در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را منحصر به فرد دانسته و بر امکان استفاده از تجربه آن‌ها در این بخش تاکید کرد. به گفته وی با پیاده‌سازی این شبکه برای مصارف داخلی می‌توان از اینترنت ملی استفاده کرده و دیگر نیاز به خرید اینترنت بین‌الملل نیست.
 
بحث اجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین و امکان همکاری این کشور در توسعه شبکه ملی اطلاعات این روزها داغ شده است. موضوعی که پیش‌تر یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به آن از کمک چینی‌ها برای توسعه این شبکه خبر داده بود.
 
اما «علی یزدی‌خواه»، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از چین کمک می‌گیرد، گفت:
 
«دولت و مجلس باهمکاری همه نهادها و دستگاه‌های دولتی به‌دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات است. کشورهای چین و روسیه در زمینه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات موفق بودند. چینی‌ها در این حوزه ابتکار منحصر به فرد و خاصی را طراحی کردند که ما نیز می‌توانیم از تجربه آن‌ها در این بخش استفاده کنیم.»
 
او بهره‌گیری از تجربیات و دانش فنی دیگر کشورها را در جهان کنونی مرسوم و رایج دانست و افزود: «ما توانایی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور را داریم. دولت پیشنهاد راه‌اندازی این شبکه را به مجلس ارائه داده است و مجلس نیز با دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد و بودجه راه‌اندازی آن تامین شده است.»

 
استفاده از اینترنت ملی برای مصارف داخلی
نایب رئیس اول کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در ادامه به کاربردهای این شبکه اشاره کرده و گفت:
 
«با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تمام دستگاه‌های اداری با یکدیگر لینک می‌شوند. در مجموع در بستر این شبکه پژوهش، تحقیق، استعلام، خرید، کسب‌وکارها قابل انجام است.»
 
به گفته وی با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اگر کاربری بخواهد از سایت‌های بین‌المللی استفاده کند می‌تواند اینترنت بین‌المللی تهیه کند و هیچ محدودیتی در این زمینه وضع نخواهد شد:
 
«فرض را بر این بگیرید که می‌خواهید از یک مقاله علمی در دانشگاه شریف استفاده کنید با ایجاد این شبکه دیگر نیاز به خرید باند خرید بین‌الملل وجود ندارد و می‌توان از اینترنت ملی به داده‌های مورد نظر رسید.»
 
یزدی‌خواه با بیان اینکه دولت الکترونیک و هوشمند در بستر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی می‌شود، افزود: «پس از شیوع بیماری کرونا نیاز مردم برای خدمات غیرحضوری در بخش‌های مختلف اعم از تحصیل، آموزش، خرید، درمان و… افزایش پیدا کرد. دولت و مجلس این اهتمام را دارند که به‌زودی این شبکه را راه‌اندازی کنند.»
 
او همچنین تاکید کرد راه‌اندازی این شبکه محدودیتی برای استفاده کاربران از اینترنت ایجاد نخواهد کرد.
 
تصویب طرح صیانت در سال 1401
نایب رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در بخش دیگر سخنان خود به آخرین وضعیت طرح صیانت اشاره کرده و گفت: «بررسی‌ها و اعمال نظرهای مجلس در این طرح به اتمام نرسیده است و مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی‌های خود را در طرح حمایت کاربران بر فضای مجازی ادامه می‌دهد.»
 
به گفته یزدی‌خواه زمان‌ مشخصی را نمی‌توان برای تصویب این طرح اعلام کرد اما شواهد گواه این مطلب است که تصویب طرح حمایت به سال 1401 کشیده شود.
 
گفتنی است در آخرین جلسه کمیسیون مشترک، اعضای این کمیسیون با ارائه زمان بیشتر به مرکز پژوهش‌ها برای بررسی طرح صیانت موافقت کردند. براساس شنیده‌ها روز گذشته مرکز پژوهش‌ها در نامه‌ای محرمانه نظر خود را به اعضا اعلام کرده و بار دیگر با کلیات این طرح مخالفت کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.