تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

January 18, 2022
16:49 سه شنبه، 28ام دیماه 1400
کد خبر: 132443

گمرک: واردات رسمی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار از سال آینده ممنوع خواهد شد

 
رئیس کل گمرک اعلام کرد سال آینده واردات خودرو و موبایل با ارزش بیش از 600 دلار (پرچمدار) ممنوع خواهد شد. این درحالی است که طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل طی یک سال گذشته، گوشی‌های بالای 600 دلار سهم 5 درصدی از واردات را به خود اختصاص داده‌اند.
 
سال گذشته نمایندگان مجلس طی مصوبه‌ای عوارض 12 درصدی را برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار در بودجه 1400 تعیین کردند. اما امسال این تعرفه 12 درصدی واردات تلفن همراه بالای 600 دلار از لایحه بودجه 1401 حذف شده و به یکی از ابهامات بودجه تبدیل شده بود. اکنون خبر رسیده است که سال آینده واردات رسمی گوشی پرچمدار ممنوع خواهد بود. البته این موضوع یعنی اینکه واردات مسافری این گوشی‌ها و رجیستری کردن آنها در داخل کشور همچنان انجام خواهد شد و شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد سهم نسبتا زیادی از واردات این مدل‌ها تا به امروز به صورت مسافری انجام می‌گیرد.
 
علیرضا مقدسی در نشست امروز خود با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: «سومین منبع درآمد کشور برای تامین بودجه از طریق گمرک است. سال آینده واردات خودرو و موبایل بیشتر از 600 دلار حذف می‌شود.»
 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل پیش از این در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود سهم گوشی‌های بالای 600 دلار از واردات یک سال گذشته (از آذر 99 تا آذر 1400) تنها 5 درصد است؛ اما این موضوع دلیل محکمی برای ممنوعیت واردات رسمی این دسته از گوشی‌ها نیست.
 
اگرچه ارز اختصاص یافته به این گوشی‌ها که معمولا در دسته «پرچمدار» قرار می‌گیرند به نسبت سهمشان از کل واردات بیشتر بوده اما این حق مصرف کننده است که بتواند با خرید گوشی پرچمدار از گارانتی و خدمات پس از فروش آن نیز بهره‌مند شود. این اجحاف حق مصرف کننده بوده و هنوز معلوم نیست که برای حل این چالش چه باید کرد و آیا ممکن است سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان وارد بحث شود یا خیر.
 
یاد آور می‌شود رهبری پیش از این در شهریور 1399 در جلسه با هیئت دولت از بودجه مصرفی نیم میلیارد دلاری برای گوشی‌های لوکس آمریکایی گلایه کرده بود: «شنیده‌ام برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال 98حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده است. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد.»
 
حال دولت جدید در همین راستا حرکت کرده و از سال آینده با واردات رسمی گوشی‌های بالای 600 دلار، ممانعت به عمل خواهد آورد. البته همانطور که گفته شد همچنان واردات مسافری این نوع از گوشی‌ها آزاد بوده و ممنوعیتی برای رجیستری این گوشی‌ها در نظر گرفته نشود با این وجود بهره بردن از خدمات رسمی پس از فروش این گوشی‌ها و دیگر مشکلات گریبانگیر خریداران این گوشی‌های پرچمدار خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.