تلفن همراه

فناوری

January 18, 2022
17:02 سه شنبه، 28ام دیماه 1400
کد خبر: 132448

شکایت اریکسون از اپل بر سر نقض پرداخت حق اختراع 5G

ICTna.ir – اریکسون مجموعه دیگری از شکایت‌های نقض حق اختراع علیه اپل را در جدیدترین شکایتهای خود میان این دو شرکت بر سر پرداخت حق امتیاز برای استفاده از پتنت‌های 5G در گوشی‌های آیفون تنظیم کرده است.

Ericsson.JPG

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هر دو شرکت قبلا از یکدیگر در ایالات متحده شکایت کرده بودند زیرا مذاکرات آنها بر سر تمدید قرارداد مجوز بهره‌برداری هفت ساله برای پتنت‌های مخابراتی که برای اولین بار در سال 2015 منعقد شد، شکست خورد.

ابتدا اریکسون در ماه اکتبر علیه اپل شکایت کرد و مدعی شد اپل در تلاش است تا تعرفه حق امتیاز را به طور نامناسبی کاهش دهد درحالیکه تولیدکننده گوشی‌های آیفون در دسامبر شکایت خود را مبنی بر اینکه این شرکت سوئدی از اهرم فشار برای تمدید استفاده از حق اختراع استفاده می‌کند، مطرح کرد.

سخنگوی اریکسون در این باره گفت: باتوجه به اینکه زمان اجرای توافق اولیه به پایان رسیده و نتوانسته‌ایم به توافق و شرایط جدیدی برای ارایه مجوز جدید برسیم، اپل درحال حاضر بدون مجوز از فناوری ما استفاده می‌کند.

دعواهای حقوقی ثبت اختراع در میان شرکت‌های فناوری بسیار رایج هستند چراکه هر دلار به دست آمده بابت آن می‌تواند در مدت زمان اجرای قرارداد به مقادیر قابل توجهی برسد و در این میان شرکت‌هایی همچون اریکسون بین ۲.۵ تا پنج دلار بابت هر گوشی 5G دریافت می‌کنند.

کمپانی سوئدی سالیانه حدود پنج مییارد دلار روی تحقیقات خود سرمایه‌گذاری می‌کند و بیش از ۵۷ هزار حق اختراع دارد و پایبندی به حفاظت از آنها حدود یک سوم درآمد عملیاتی این شرکت را تشکیل می‌هد.

اریکسون سال گذشته هم چندین ماه دعوای حقوقی مشابهی با سامسونگ داشت که به طور موقت به درآمد فصلی آن لطمه زد. معمولا پس از حل و فصل نهایی موضوع مورد اختلاف، تسویه حساب نهایی صورت می‌گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.