سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 19, 2022
14:27 چهارشنبه، 29ام دیماه 1400
کد خبر: 132474

ای‌ام‌دی احتمالاً نسخه به‌روز‌شده‌‌ای از سری RX 6000 عرضه می‌کند

 
ظاهراً ای‌ام‌دی قصد دارد با استفاده از حافظه‌ای ۱۸ گیگا‌بیت‌برثانیه‌ای، کارت‌های گرافیک سری RX 6000 رادئون خود را برای رقابت با RTX 30 انویدیا ارتقاء دهد.
 
اگرچه انتظار می‌رفت ای‌ام‌دی در نمایشگاه CES‌ ۲۰۲۱ از سری به‌روز‌شده‌ی RX 6000 رادئون رونمایی کند، تنها به معرفی کارت گرافیک دسکتاپ RX 6500 XT در این نمایشگاه کفایت کرد؛ حالا به گزارش Techspot، شایعه‌ شده است که ای‌ام‌دی برای افزایش کارایی پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 برنامه‌‌هایی در سر دارد.
 
‌شایعه‌ی به‌روز‌رسانی کارت‌های گرافیک دسکتاپ سری RX 6000 رادئون را افشاگر معروفی به نام Greymon55 در توییتر منتشر کرد؛ این کاربر نوشت:
 
به نظر می‌رسد ای‌ام‌دی در‌ حال آماده‌سازی نسخه‌ی جدیدی از سری RX 6000 است، هنوز جزئیات بیشتری از این موضوع در دست نیست، امکان دارد این شرکت از‌ طریق ارتقای حافظه‌ به ۱۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه صورت بگیرد.
 
با توجه به حافظه‌ی ۱۶ گیگابیت‌برثانیه‌ای GDDR6 به‌کار‌رفته در کارت گرافیک RX 6500 XT و RX 6900 XT LC، تصمیم ای‌ام‌دی برای ارتقای حافظه‌ به ۱۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه معقول به ‌نظر می‌رسد.
 
احتمال کمی وجود دارد که ای‌ام‌دی از همان فرایند ۶ نانومتری RX 6500 XT رادئون برای به‌روز‌رسانی سری RX 6000 استفاده کند، بااین‌حال‌، می‌توان انتظار داشت که حداکثر توان گرافیکی این پردازنده‌ها (TGP) به دلیل حافظه‌ای سریع‌تر، افزایش یابد.
 
افشاگر دیگری نیز با تأیید به‌روزرسانی RDNA 2 اعلام کرد که کارت‌های جدید جایگزینی برای سری‌های موجود RX 6000 رادئون خواهند بود و زمانی بین آوریل و ژوئن ۲۰۲۲ (فروردین تا خرداد ۱۴۰۱) به بازار عرضه خواهند شد.
 
با فرض صحت شایعات، کارت‌های گرافیک ارتقا‌ءیافته به‌طور بالقوه می‌توانند نقطه‌ی پایانی برای استفاده از معماری RDNA 2 قبل از ورود پردازنده‌های گرافیکی مجهز به RDNA 3 باشند؛ معماری RDNA 3 به احتمال زیاد اواخر ۲۰۲۲ (پاییز ۱۴۰۱) رونمایی خواهد شد.
 
انویدیا نیز در اقدامی مشابه روز ۲۱ دی ۱۴۰۰ نسخه جدید گرافیک RTX 3080 را با ۱۲ گیگابایت حافظه معرفی کرد؛ این کارت گرافیک با وجود عملکردی ضعیف نسبت به نسخه‌ی اصلی ۱۰ گیگابایتی، هزینه‌ی بالا و در‌ دسترس نبودن بررسی پیش از عرضه‌، فروش خوبی داشت.
 
اطلاعات زیادی درباره‌ی واقعیت داشتن عرضه‌ی نسخه‌ی به‌روز‌شده کارت‌های گرافیک سری RX 6000 و قیمت این محصول در زمان عرضه در ‌دست نیست، اما به‌هر‌حال باید در‌ ‌نظر گرفت که هنوز معضلاتی مانند کمبود تراشه، اسکالپینگ و ماینینگ وجود دارند که ممکن است بر قیمت و در‌ دسترس بودن این محصول ای‌ام‌دی تأثیر بگذارند؛ از طرفی مشخص نیست که با وجود نزدیک بودن زمان عرضه‌ی معماری RDNA 3 و لاولیس انویدیا، باز‌ هم تقاضا برای این کارت‌ گرافیک‌های ارتقا‌ءیافته وجود داشته باشد یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.