اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

January 19, 2022
14:45 چهارشنبه، 29ام دیماه 1400
کد خبر: 132476

هشدار ایرلاین‌‌های آمریکایی از وقوع فاجعه هوایی با عرضه سرویس‌های 5G

ICTna.ir – مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل مسافری و باری ایالات متحده نسبت به یک بحران هوایی فاجعه‌بار و قریب‌الوقوع در کمتر از 36 ساعت آینده یعنی زمانی که AT&T و ورایزون قرار است سرویس‌های جدید 5G را راه‌اندازی کنند، هشدار دادند.

Airlines 5G.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، خطوط هوایی مسافربری هشدار دادند ارایه سرویس‌های جدید نسل پنجم موبایل در باند C که قرار است از فردا آغاز شود، می‌تواند تعداد قابل توجهی از هواپیماهای پهن‌پیکر را غیرقابل استفاده کند و به صورت بالقوه ده‌ها هزار آمریکایی را در خارج از کشور سرگردان کند و باعث آشوب در پروازهای ایالات متحده شود.

مدیران ارشد خطوط هواپیمایی آمریکا شامل AA آمریکن ایرلاینز، خطوط هوایی دلتا، خطوط هوایی یونایتد، خطوط هواپیمایی ساوث‌وست و دیگران در نامه‌ای که اولین بار توسط رویترز گزارش شد، نوشتند: مگر اینکه مراکز اصلی ما برای پرواز هواپیماها تحت پوشش قرار نگیرند، در غیر این صورت بیشتر مسافرین و پرسنل حمل‌ونقل زمین‌گیر خواهند شد.

اداره هوانوردی فدرال (FAA) هشدار داده است که تداخل بالقوه می‌تواند بر ابزارهای حساس هواپیما مانند ارتفاع‌سنج تاثیر بگذارد و به صورت قابل توجهی عملکردهای با میدان‌دید کم را مختل کند.

در این نامه هشدار داده شده است که در روزی مثل روز یکشنبه بیشتر از 1100 پرواز و صد هزار مسافر در معرض لغو، تغییر مسیر یا تاخیر قرار خواهند گرفت.

خطوط هوایی اواخر روز دوشنبه در حال بررسی این موضوع بودند که آیا برخی از پروازهای بین‌المللی که قرار است روز چهارشنبه به آمریکا وارد شوند را لغو کنند یا خیر.

شرکت هواپیماسازی بویینگ روز دوشنبه گفت: با محدودیت‌های ارائه شده در فرودگاه‌های انتخاب شده، صنعت حمل‌ونقل برای برخی از اختلاات خدماتی آماده می‌شود. ما خوش‌بین هستیم که می‌توانیم در بین صنایع و با همکاری دولت راه‌حلی را نهایی کنیم تا حد امکان به صورت ایمن اثرات برنامه را کاهش دهد.

از سوی دیگر ایرلاین‌های UPS Airlines، Alaska Air، Atlas Air، JetBlue Airways و FedEx Express در نامه‌ای که امضا و ارسال کرده‌اند، نوشته‌اند: به صراحت بگوییم، تجارت کشور متوقف خواهد شد.

این نامه همچنین به برایان دیز، مدیر شورای اقتصاد ملی کاخ سفید، پیت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل، استیو دیکسون، مدیر انجمن هوایی فدرال و جسیکا روزن وورسل، رییس کمیسیون ارتباطات فدرال، نیز ارسال شده است.

اداره هوانوردی فدرال آمریکا گفته است: موضوع را تا زمانی که مطمئن شویم مسافران در صورت استفاده اپراتورها از تجهیزات نسل پنجم، در امنیت هستند، پیگیری می‌کنیم. FAA به همکاری با صنعت هوانوردی و اپراتورهای موبایل ادامه خواهد داد تا استفاده از تجهیرات نسل پنجم مرتبط با تاخیر یا لغو پروازها را محدود کند.

AT&T و ورایزون که تاکنون چند بار به منظور ارایه زمان به شرکت‌‌های هواپیمایی برای یافتن راه‌حلی در این زمینه ارایه خدمات خود را به تعویق انداخته بودند، در هفته جاری از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کردند اما معتقدند نسل پنجم تلفن همراه در باند C در حدود 40 کشور دیگر بدون تداخل فرکانسی با هواپیماها به صورت موفقیت‌آمیزی راه‌اندازی شده است.

در همین حال مدیران شرکت‌های هواپیمایی بزرگ و دیو کالهون، مدیر اجرایی بویینگ، روز یکشنبه طی تماسی طولانی با بوتیگیگ و دیکسون نسبت به این بحران قریب‌الوقوع هشدار دادند.

یونایتد ایرلاینز اواخر روز دوشنبه به صورت جداگانه هشدار داد که این مشکل می‌تواند سالانه روی بیش از 15000 پرواز این شرکت هواپیمایی، 1.25 میلیون مسافر و چندین تن بار، تاثیر بگذارد.

یونایتد گفت: با محدودیت‌های قابل توجهی برای هواپیماهای 787، 777، 737، و هواپیماهای منطقه‌ای در شهرهای اصلی مانند هوستون، نیوآرک، لس آنجلس، سانفرانسیسکو و شیکاگو مواجه است.

شرکت‌های هواپیمایی خواستار اجرای محدودیت در توسعه 5G هستند و معتقدند برای جلوگیری از اختلال عملیاتی قابل توجه برای مسافران، زنجیره تامین، پرسنل خطوط هوایی و تحویل تجهیزات پزشکی مورد نیاز، مداخله فوری لازم است.

مسوولان خطوط هوایی به رویترز گفته‌اند یکی از نگرانی‌ها این است که بعد از شروع عرضه خدمات 5G، بعضی یا همه هواپیماهای بویینگ 777 و همچنین برخی از هواپیماهای باربری بویینگ، نمی‌توانند در برخی از فرودگاه‌های مهم آمریکا فرود بیایند.

انجمن هوانوردی فدرال روز یکشنبه گفت: شفاف و مشخص است که حدود 45 درصد از ناوگان هوایی آمریکا در بسیاری از فرودگاه‌ها که در آنها 5G روی باند C مستقر خواهد شد، فرود با دید کم را انجام می‌دهند و آنها انتظار دارند که تا چهارشنبه مجوزهای بیشتری را صادر کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.