سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 19, 2022
16:20 چهارشنبه، 29ام دیماه 1400
کد خبر: 132481

آیتو M5 ، شاسی بلند برقی هواوی توسط بهمن موتور به ایران می‌آی

هواوی آیتو M5 یک شاسی بلند برقی هوشمند است که رقیب جدی تسلا مدل Y به شمار می‌رود. حال بهمن موتور قصد دارد آن را به‌زودی به ایران بیاورد.
 
هواوی مدتی قبل طی رویداد زمستانه خود از یک شاسی بلند برقی جدید با نام آیتو M5 رونمایی کرد که با همکاری شرکت چینی «سیرس» (Seres) توسعه یافته است و هدف از رقابت با خودروهای خودروساز بزرگ آمریکایی تسلا دارد. این خودرو اولین خودروی برقی هواوی مجهز به سیستم عامل اختصاصی این شرکت با نام HarmonyOS محسوب می‌شود که تجربه‌ای هوشمند را برای راننده فراهم خواهد کرد. تولید این خودرو به عهده Seres است و هواوی فناوری‌های پایه این خودرو را ارائه می‌دهد.
 
گفته می‌شود از آنجا که شریک تجاری شرکت بهمن موتور در پروژه دیگنیتی، جزو تولیدکنندگان آیتو M5 در چین است، احتمالاً این خودرو طی ماه‌های آتی توسط بهمن موتور روانه بازار ایران خواهد شد که خبر بسیار جذابی است. در ادامه با مشخصات فنی، امکانات و قیمت این شاسی بلند برقی آشنا می‌شویم.
 
مشخصات هواوی آیتو M5
مشخصات فنی هواوی آیتو M5
 
1111.PNG
آیتو M5 نه‌تنها در زمینه تجربه هوشمند کابین، بلکه در زمینه مشخصات فنی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. این شاسی بلند از یک یا دو موتور برقی بسته به نسخه خودرو به همراه یک موتور بنزینی به‌عنوان ژنراتور بهره می‌برد.
 
سه نسخه مختلف برای هواوی آیتو M5 در نظر گرفته شده است. نسخه پایه دیفرانسیل عقب، قدرت 272 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتون‌متر را تولید می‌کند. نسخه دیگر که از سیستم چهار چرخ متحرک بهره می‌برد، با دو موتور برقی، یکی جلو و یکی عقب خودرو، قابلیت تولید قدرت 428 اسب بخار و گشتاور 720 نیوتون‌متر را دارد. نسخه سوم و پرچمدار، قادر به تولید قدرت 496 اسب بخار و گشتاور 675 نیوتون‌متر است و طی 4.4 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد.
 
222222.PNG
همان‌طور که گفته شد، آیتو M5 همچنین مجهز به یک موتور بنزینی 1.5 لیتری 4 سیلندر با قدرت 125 اسب بخار است. البته این موتور صرفاً در شارژ باتری 40 کیلووات و افزایش شعاع حرکتی کمک خواهد کرد تا حداکثر شعاع حرکتی این خورو به 1200 کیلومتر بر ساعت برسد.
 
3333.PNG
هواوی Aito M5 در حالت عادی طی 5 ساعت از 20 تا 80 درصد شارژ می‌شود و همچنین از فست شارژ 7 کیلووات پشتیبانی می‌کند که این امکان را فراهم می‌سازد تا طی 45 دقیقه از 20 تا 80 درصد شارژ بشود.
 
فضای داخلی و امکانات هواوی آیتو M5
 
5555555555.PNG
در فضای داخلی این خودرو یک نمایشگر 10.4 اینچی به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتال و یک نمایشگر مرکزی 15.6 اینچی با رزولوشن 2K مختص به سیستم اطلاعات و سرگرمی به کار رفته است.
 
نمایشگر مرکزی سیستم اطلاعات و سرگرمی بر پایه سیستم عامل HarmonyOS کار می‌کند و قابلیت‌های فراوانی را ارائه می‌دهد که از جمله می‌توان به تشخیص چهره سه‌بعدی، لاگین خودکار به HUAWEI ID، اسپلیت اسکرین هوشمند و… اشاره کرد. این خودرو مجهز به فناوری رانندگی خودکار سطح 2 است. ضمناً دوربینی در ستون چپ شیشه جلو تعبیه شده است که بر هوشیاری راننده در طول مسیر نظارت می‌کند.
 
7777777777.PNG
آیتو M5 به لطف HarmonyOS، ارتباطی یکپارچه را بین دستگاه‌های مختلف نظیر گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های خانه هوشمند برقرار می‌کند. هواوی اظهار شده است که Aito 5 مرز بین «افراد، خودروها و خانه‌ها» را از بین می‌برد.
 
8888.PNG
علاوه بر این‌ها، باید به کلید دیجیتالی این شاسی بلند برقی اشاره کرد که اولین کلید دیجیتال خودرو با پشتیبانی از بلوتوث و NFC به شمار می‌رود. شیوه کار این کلید دیجیتال، بسیار ساده است و راننده تنها با متصل شدن به برنامه Huawei Wallet روی گوشی‌های دارای سیستم عامل HarmonyOS 2.0، می‌تواند از گوشی خود به‌عنوان یک جایگزین کامل برای کلیدهای فیزیکی استفاده کند.
 
قیمت و زمان عرضه
آیتو M5 فوریه 2022 در رنگ‌های سفید، مشکی، سبز، آبی و طوسی در چین به عرضه خواهد رسید. نسخه پایه دیفرانسیل عقب این خودرو، حدود 40 هزار دلار، نسخه پرفورمنس چهار چرخ متحرک حدود 44 هزار دلار و نسخه پرچمدار 50 هزار دلار قیمت خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.