سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 22, 2022
17:07 شنبه، 2ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132557

گروه بین‌المللی داده: چین هنوز سه نسل از جدیدترین تکنولوژی نیمه‌رسانا عقب است

 
چین میلیارد‌ها دلار روی بخش نیمه‌رسانای بومی هزینه کرده اما هنوز از قابلیت‌های مورد نیاز برای تولید جدیدترین چیپ‌ها فاصله دارد. نیمه‌رساناها در بسیاری از تجهیزات از جمله گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها گرفته تا اتومبیل و حتی لوازم خانگی به کار می‌روند و به یکی از میدان‌های اصلی رقابت دو ابرقدرت جهان یعنی چین و آمریکا تبدیل شده‌اند.
 
ماریو مورالز، نماینده ارشد گروه توانمندسازی تکنولوژی‌ها و نیمه‌رساناها در گروه بین‌المللی داده (IDC)، در مصاحبه با «Squawk Box Asia»، از شبکه CNBC که به تکنولوژی آسیا می‌پردازد، می‌گوید: «هنوز باور دارم که چین احتمالاً سه چهار نسل از پیشتازی عقب است.»
 
مورالز اضافه می‌کند: «اگر به جدیدترین‌ها نگاهی بیندازید، صحبت از ۱۶ یا ۱۴ نانومتر و پایین‌تر از آن است. اکثریت آنها در تایوان و کره و بخشی در شرکت اینتل آمریکا تامین می‌شود.»
 
این چیپ‌ها با استفاده از فرایندی به نام لایتوگرافی بسیار پیچیده و پرهزینه تولید می‌شوند که طی آن ماشین‌ها پرتوهای بسیار باریکی از نور را به ویفرهایی که با مواد شیمیایی «مقاوم به نور» پرداخته شده می‌تابانند تا الگوهای پیچیده‌ای بسازند. این فرایند به ساخت ترانزیستورها منتهی می‌شود. هرچه ترانزیستورهای روی چیپ بیشتر باشد، ریزپردازنده قدرتمندتر و پربازده‌تر است. در نتیجه، اساساً رقم نانومتر نشان‌دهنده اندازه ترانزیستورهاست. هرچه اندازه کوچک‌تر باشد، ترانزیستورهای بیشتری را می‌توان روی یک میلی‌متر مربع از یک چیپ جا داد.
 
خلاصه مطلب اینکه سامسونگ و شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان (TSMC)، با حمایت گسترده تایوان و کره جنوبی از تولید چیپ،‌ در حال حاضر امکان تولید عمده چیپ‌های هفت نانومتری را دارند.
 
چین به خودکفایی نیاز دارد
چین سال‌هاست راجع به افزایش فعالیت مثل هزینه بیشتر روی تحقیق و توسعه تا خودکفایی در جبهه‌های علم و تکنولوژی از جمله نیمه‌رساناها و هوش مصنوعی صحبت می‌کند.
 
زمانی که ایالات متحده شرکت‌های تکنولوژی چینی مثل هواوی و SMIC را تحریم کرد و تنش را بین این دو ابرقدرت افزایش داد، پکن تلاش‌های خود را شدت بخشید.
 
غول‌های تکنولوژی چین شرکت تجارت الکترونیکی علی‌بابا (Alibaba)، شرکت بازی‌سازی تنسنت (Tencent)، شرکت خدمات اینترنتی بایدو (Baidu) و شرکت خرده‌فروشی میتوان (Meituan) همگی روی ساخت چیپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
مورالز از گروه بین‌المللی داده می‌گوید با وجود سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین، این کشور باز هم برای تولید چیپ‌های پیشرفته باید به نرم‌افزار و تجهیزات مورد نیاز دسترسی داشته باشد.
 
تحلیلگران پیشتر اعلام کرده‌اند آن شرکت‌های نیمه‌رسانای چین که روی تکنولوژی‌های قدیمی تمرکز دارند احتمالاً عملکرد خوبی خواهند داشت. این شرکت‌ها اساساً چندین نوع چیپ ساده‌ را برای حوزه‌هایی مثل مدیریت انرژی، میکرو کنترل‌کننده‌ها، حسگرها و دیگر بخش‌های مصرفی تولید می‌کنند که تقاضای زیادی در داخل دارند. این چیپ‌ها هنوز هم برای زنجیره عرضه اهمیت بالایی دارند.
 
مورالز در گفت‌وگو با CNBC می‌گوید: «این همان جایی است که بخشی از اکوسیستم چین شکوفایی و رشد را تجربه کرده و سهمی از بازار برای خود دست‌وپا می‌کند. اما برای رقابت بیشتر،‌ حداقل در بخش [چیپ‌های] فوق پیشرفته، زمان بیشتری یعنی بیش از یک دهه نیاز است.»
 
او در این زمینه به شرکت SMIC، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سازنده چیپ چین، اشاره می‌کند.
 
مورالز می‌گوید: «آنها قابلیت‌های لازم برای [چیپ] ۲۸ نانومتری را دارند و تا حدی هم نمونه‌برداری ۱۴ نانومتری را آغاز کرده‌اند. اما واقعیت این است که برای گسترش این توانایی به مشتری نیاز دارند و بخش عمده این اکوسیستم چینی از این تکنولوژی استفاده نمی‌کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.