سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 23, 2022
11:25 یکشنبه، 3ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132568

شکست اسنپدراگون 8 نسل 1 از پردازشگر گرافیکی اگزینوس 2200 در بنچمارک OpenCL

 
سامسونگ در جدیدترین تراشه پرچمدارش یعنی اگزینوس 2200 از پردازشگر گرافیکی Xclipse 920 استفاده کرده که مبتنی بر معماری RDNA2 شرکت AMD است. حالا نتایج بنچمارک این GPU به اینترنت راه پیدا کرده که نه تنها مشخصات آن را در اختیارمان قرار می‌دهد، بلکه حاکی از عملکرد بالاترش نسبت به پردازشگر گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 1 است.
 
یک گوشی سامسونگ با شماره مدل SM-S908B در بنچمارک گیک‌بنچ ظاهر شده و امتیازش در بخش OpenCL به نمایش گذاشته شده است. دستگاه حاضر در این بنچمارک، از 8 گیگابایت رم و سیستم عامل اندروید 12 بهره می‌برد. در مقابل این دستگاه، گوشی موتورولا XT2201-2 قرار دارد که از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 بهره می‌برد. اگرچه با دستگاه‌های آزمایشی روبه‌رو هستیم و کاملا بهینه‌سازی نشده‌اند، اما یک دید کلی از عملکرد گرافیکی تراشه پرچمدار سامسونگ به ما می‌دهند.
 
عملکرد پردازشگر گرافیکی اگزینوس 2200
طبق نتایج، پردازشگر گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA2 به راحتی موفق به شکست اسنپدراگون 8 نسل 1 شده، البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که نتیجه یک بنچمارک، نمی‌تواند تضمین‌کننده عملکرد بهتر تراشه سامسونگ در مقابل چیپ کوالکام باشد.
 
بنچمارک OpenCL همچنین بخشی از مشخصات Xclipse 920 را در اختیارمان قرار می‌دهد. این GPU از 4 گیگابایت حافظه بهره می‌برد، البته نمی‌توانیم با حافظه اختصاصی یا VRAM روبه‌رو هستیم یا DRAM. با این حال بزرگترین نکته عجیب این تست، فرکانس 555 مگاهرتزی GPU اگزینوس 2200 است که فاصله زیادی با فرکانس شایعه شده 1.30 گیگاهرتزی دارد.

 
به نظر می‌رسد این GPU از 384 پردازنده جریانی هم بهره می‌برد، البته بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که تراشه مورد آزمایش پیکربندی متفاوتی نسبت به چیزی که سامسونگ معرفی کرده، دارد. در حالی که نمونه رسمی از سه خوشه با یک، سه و چهار هسته بهره می‌برد، نمونه مورد آزمایش دارای دو خوشه است که هر کدام 4 هسته دارند. تراشه سامسونگ امتیاز 9143 و چیپ کوالکام امتیاز 6199 را کسب کرده است.
 
با توجه به این موضوع که با یک نمونه آزمایشی روبه‌رو هستیم و حتی سامسونگ پیکربندی نهایی‌اش را تغییر داده، نمی‌توانیم بطور کامل به نتیجه بنچمارک OpenCL اعتماد کنیم. با این حال، اختلاف میان عملکرد گرافیکی اگزینوس 2200 و اسنپدراگون 8 نسل 1 به اندازه‌ای زیاد است که می‌توانیم انتظار شکست نماینده کوالکام از سامسونگ در نمونه نهایی را داشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.