اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 23, 2022
12:57 یکشنبه، 3ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132576

راه‌اندازی فاز نخست پروژه‌های FTTx و پنجره واحد دولت الکترونیکی در دهه فجر

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی فاز نخست پروژه‌های FTTx و پنجره واحد دولت الکترونیکی در دهه فجر خبر داد.

Zarepour roosta.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور در مراسم اتصال هزار روستا به شبکه ارتباطات پایدار و پرسرعت با اعلام این خبر گفت: در دولت سیزدهم به دنبال ایجاد زیرساخت‌های خدمات فناورانه‌پایه هستیم.

او افزود: امروز تمام حوزه‌های زندگی بشر تحت تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارند و این مساله در دوران کرونا در زمینه آموزش به صورت ملموس احساس شد.

زارع‌پور اظهار داشت: از آموزش تا اقتصاد، فرهنگ، اشتغال و حتی سرگرمی با فناوری گره خورده و امروز تصور زندگی بدون فناوری اطلاعات وحشتناک است و به همین دلیل داشتن زیرساخت ارتباطی مناسب تبدیل به یک ضرورت در زندگی مردم تبدیل شده است.

او افزود: برخی روستاها که ارتباط جاده‌ای و برق هم ندارند، اما خواستار برقراری ارتباطات مخابراتی هستند زیرا می‌دانند با برقراری ارتباط مخابراتی بقیه امکانات هم عرضه خواهد شد و بر بستر شبکه‌های اجتماعی بقیه مطالبات شکل می‌گیرد و مسوولان باید پاسخگو باشند.

وزیر ارتباطات گفت: فراهم کردن زیرساخت ارتباطی در تمامی نقاط ایران از اهداف دولت سیزدهم است اما کاری است که در گذشته شروع شده و با سرعت ادامه خواهد یافت.

او افزود: حدود چهار هزار روستای فاقد ارتباط در کشور وجود دارد و برخی روستاها هم ارتباط بی‌کیفیت دارند که عملا در دایره روستاهای بی‌ارتباط قرار می‌گیرند و امروز از هزار سایتی که افتتاح می‌کنیم، تعدادی از آنها بخصوص در استان سیستان و بلوچستان در گذشته کارهای آنها انجام شده بوده است.

به گفته زارع‌پور، ۷۵۰ روستا امروز برای اولین بار صاحب ارتباط دیتا می‌شوند و کیفیت ارتباطات ۲۵۰ روستا نیز ارتقا می‌یابد.

او اظهار داشت:‌ایجاد ارتباط پرسرعت یک ضرورت است اما از ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی نباید غافل شویم تا با استفاده از آنها شاهد آبادانی و اشتغال شویم. گردشگری و اشتغال‌های فناورانه مانند کشاورزی هوشمند و دامداری هوشمند از حوزه‌هایی است که در دنیا استفاده می شود و تلاش می‌کنیم آنچه را در وزارت ارتباطات برعهده ماست، فراهم کنیم.

زارع‌پور افزود: از زیرساخت ارتباطی پایدار به عنوان زیرساخت توسعه استفاده خواهیم کرد و در حوزه مباحث فرهنگی هم حفاظت از حریم خانواده‌ها و توسعه اقدامات فرهنگی از دغدغه‌های جدی ما است.

او گفت: اقدامات متعددی را با کمک دستگاه‌های دیگر شروع کرده‌ایم که در روز خانواده در دهه فجر مجموعه اقدامات به سمع و نظر مردم خواهد رسید. اقدامات ویژه‌ای را اپراتورها تدارک دیده‌اند و فضای امنی را برای خانواده‌ها فراهم کرده‌اند تا بر بستر فضای مجازی فعالیت کنند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: این موارد گام اول در این حوزه در دولت سیزدهم است و در صورتی که نمایندگان همراهی کنند و در لایحه بودجه‌های لازم را پیش بینی کنند، تا پایان سال ۱۴۰۱ در سه مقطع زمانی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد تا همه از مواهب این فناوری فرصت‌ساز بهره‌مند شوند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.