تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 23, 2022
14:17 یکشنبه، 3ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132580

نگرانی آمریکا از جاسوسی دیجیتالی چین از ورزشکاران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲

2-3-780x470.jpg
 
کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده به ورزشکاران خود اعلام کرد که در جریان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ چین از گوشی‌های ساده و معمولی و به اصطلاح «Burner» استفاده کنند.
 
طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این توصیه در پی نگرانی‌ها نسبت به اقدامات احتمالی دولت چین در جاسوسی دیجیتال از ورزشکاران در مدت زمان حضورشان در این کشور صادر شده و حتی چند کشور دیگر از جمله کانادا، هلند و بریتانیا نیز ورزشکاران خود را به استفاده از گوشی‌های ساده با کمترین شانس برای جاسوسی توصیه شده است.
 
در متن بولتن ارائه‌شده از سوی کمیته المپیک و پارالمپیک آمریکا آمده؛ ممکن است تمامی‌دستگاه‌ها، ارتباطات، تراکنش‌ها و فعلیت‌های آنلاین تحت نظر باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که دستگاه‌های شما با نرم‌افزارهای مخرب و جاسوسی در معرض خطر قرار گرفته باشد که می‌تواند در استفاده‌تان در آینده از این دستگاه‌ها، تاثیر منفی بگذارد.
 
البته این نگرانی و ترس از سوی آمریکا و چند کشور دیگر بی‌اساس نیست. چین در سال ۲۰۱۹، نرم‌افزاری جاسوسی را روی گوشی تعدادی از گردشگران منطقه سین‌کیانگ نصب کرد که این اقدام، شناسایی شد و مورد انتقاد قرار گرفت.
 
این منطقه که اغلب ساکنان آن را مسلمانان اویغور تشکیل می‌دهند، به شدت تحت نظارت چینی‌ها قرار دارد. علاوه بر این، گروه تحقیقاتی Citizen Lab اخیرا اعلام کرد که اپلیکیشن Mry2022 Olympic که همه شرکت‌کنندگان در این رویداد ورزشی باید آن را نصب کنند، پر از حفره‌های امنیتی و آسیب‌پذیری‌هایی است که می‌تواند نقض حریم خصوصی، جاسوسی و هک دستگاه‌ها را به دنبال داشته باشد.
 
زمانی که پکن در سال ۲۰۰۸، بازی‌های المپیک تابستانی را برگزار کرد، وزارت امنیت داخلی آمریکا، توصیه مشابهی را برای مسافرانی که عازم چین بودند، صادر کرد و به آنها نسبت به استفاده از هر وسلیه‌ای که آنها را در معرض «دسترسی غیرمجاز و سرقت اطلاعات توسط عناصر جنایتکار یا دولت خارجی» قرار می‌دهد، هشدار داد.
 
با این حال، اکنون اوضاع کمی‌متفاوت است چراکه دولت چین، ورود هرگونه تماشاگر خارجی را به دلیل نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام کرده است. بنابراین، ورزشکاران برای ارتباط با دوستان و خانواده خود به گوشی‌های تلفن همراه نیاز خواهند داشت که با توجه به نگرانی‌های پیرامون اقدامات جاسوسی و خرابکارانه و لزوم استفاده از گوشی‌های ساده، برقراری این ارتباط سخت و دشوار خواهد بود.
 
از طرفی دیگر، ممکن است ورزشکاران در دسترسی به برخی وب‌سایت‌ها از طریق این گوشی‌ها نیز دچار مشکل شوند و نتوانند به همه فضای وب به صورت نامحدود دسترسی داشته باشند چراکه علی‌رغم وعده  چینی‌ها در المپیک ۲۰۰۸ مبنی بر رفع فیلتر برخی وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها، این قول عملی نشد و خبرنگاران، تماشاگران و بازیگران در دسترسی به برخی از وب‌سایت‌ها به مشکل برخوردند.
 
با این حال، چین امسال نیز اعلام کرد ورزشکاران و خبرنگاران به اینترنت بدون فیلتر و محدودیت دسترسی خواهند داشت اما مشخص نیست که این وعده تا چه عملی خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.