تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 24, 2022
14:34 دوشنبه، 4ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132615

گوگل تبانی در زمینه تبلیغات با فیسبوک را نپذیرفت

 
شرکت گوگل شکایت مطرح‌شده علیه این شرکت مبنی‌بر تبانی با فیسبوک در زمینه تبلیغات را تکذیب کرد.
 
در آخرین شکایت مطرح شده علیه شرکت گوگل (Google) این شرکت به تبانی با شرکت فیسبوک (Facebook) در زمینه تبلیغات متهم شده است. در بخشی از این شکایت، گفته شده است که گوگل در پروژه‌ی موسوم به Jedi Blue امتیازهای ناعادلانه‌ای در مزایده‌های تبلیغاتی به فیسبوک اعطا کرده است. این شکایت تا جایی پیش می‌رود که گفته شده است «ساندار پیچای»، مهندس و مدیرعامل اجرایی هندی تبار گوگل و مارک زاکربرگ، یکی از موسسان فیسبوک و شریل سندبرگ، مدیرارشدعملیات از فیسبوک همگی توافق‌نامه‌ی آن را امضا کرده‌اند.
 
در همین راستا در روزهای اخیر کن پکستون(Ken Paxton)، دادستان کل تگزاس، به همراه ائتلافی از ایالت‌های دیگر شکایتی علیه رفتار ضدرقابتی گوگل و فیسبوک در حوزه‌ی تبلیغات مطرح کردند. اکنون، گوگل درخواستی برای ردکردن و تکذیب بخش‌های زیادی از این پرونده ارائه داده است.
 
گوگل مدعی شده است اگر اتهامات مطرح‌شده‌ی مدعیان واقعیت داشته باشد، این یعنی شرکت مذکور مجبور شده است نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری و نوآوری‌های خود را با رقبایش به‌اشتراک بگذارد. گوگل در ادامه استدلال کرد که برخی اتهامات مدعیان سال‌ها پیش به‌پایان رسیده و این ادعاها را نامربوط کرده است و همچنین مدعیان نتوانسته‌اند ثابت کنند که این شرکت رفتار ضدرقابتی انجام داده است.
 
آدام کوهن، مدیر سیاست اقتصادی گوگل، پستی وبلاگی منتشر کرد که در آن، جزئیات بیشتری از تصمیم این شرکت برای ثبت درخواست رد شکایت مطرح‌شده ارائه می‌دهد. کوهن به‌ویژه دادستان تگزاس را به ارائه‌ی ادعاهای نادرست و تحریک‌آمیز متهم کرد که تجارت و محصولات و انگیزه‌های گوگل را نادرست معرفی می‌کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌وی تعداد انگشت‌شماری از ادعاهای مطرح‌شده در شکایت دادستان تگزاس و به‌ویژه ادعاهای مرتبط با تبانی با فیسبوک را رد و تکذیب کرد.
 
گوگل می‌گوید که در سال 2018 مشارکت فیسبوک در برنامه‌ی مناقصه‌ی خود را علناً اعلام کرد. گوگل به‌جای ضدرقابتی‌بودن، استدلال کرد که مشارکت فیسبوک در این مزایده‌ها درواقع برای تبلیغ‌کننده و نمایش‌دهنده مفید بوده است.
 
مدیر سیاست اقتصادی گوگل در این خصوص اظهار داشت:
 
«اگر فیسبوک بخشی از مناقصه نبود، پکستون می‌توانست ادعا کند که مانع از دسترسی رقیب به محصولاتمان می‌شویم و ناشران را از درآمد اضافه محروم می‌کنیم.»
 
قانون نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکایی
 
در چند روز گذشته با توجه به برنامه ریزی کمیته قضایی سنا برای بحث در مورد «قانون نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکا» و قانون بازار‌های برنامه باز در این هفته، شرکت‌ گوگل مخالفت خود را با هر دو لایحه بیشتر کرد.
 
گوگل مشکل خاصی درباره‌ی «قانون نوآوری و انتخاب آنلاین آمریکایی» مطرح کرد که درصورت تصویب آن، برتری ناعادلانه‌ی محصولات و خدمات خود در پلتفرم‌هایشان را برای بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی فناوری غیرقانونی می‌سازد. ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در برخی مواقع، شخصاً با چند تن از قانون‌گذاران تماس گرفته و از آنان خواسته بود تا با این قانون مخالفت کنند. درنهایت، این تلاش‌ها به شکست انجامید و روز پنجشنبه، کمیته‌ی قضایی سنا با اکثریت قاطع (16-6) به پیش‌برد این قانون رأی داد.
 
درنهایت کوهن برنظر گوگل تاکید داشت که بزرگترین شرکت جست‌وجوی اینترنت هیچ مزیتی در مناقصه‌ها برای فیسبوک و هیچ شرکت دیگری قائل نشده است ‌‌‌‌‌‌و فیسبوک نیز مثل سایر پیشنهاددهندگان در مناقصه‌ها رقابت می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.