تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 24, 2022
14:42 دوشنبه، 4ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132617

سامانه نسخه الکترونیکی امنیت ندارد

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، و سرپرست دفتر ارزیابی فناوری‌های سلامت و دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی، موفقیت‌ها و مشکلات نسخه نویسی الکترونیکی را تشریح کردند.
 
 
مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سازمان بیمه سلامت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: خوشبختانه مسوولان به این باور رسیدند که اجرای این طرح مهم امکان پذیر است، چرا که ایجاد یک شبکه ارتباطی میان ارایه دهندگان خدمت بسیار با ارزش است؛ در حال حاضر یک شبکه ارتباطی میان تمامی‌ارایه دهندگان خدمت یعنی پزشکان، داروخانه و سایر ارکان پاراکلینیک ایجاد شده است که قبلا وجود نداشته است.
 
رضایی افزود: همچنین بین مراکز داده‌های رسمی‌کشور شاهد تبادل اطلاعات هستیم، سامانه‌های نسخه نویسی با سازمان ثبت احوال، سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی در حال تبادل داده هستند، این موضوع مانع جعل اطلاعات در گروه می‌شود به عنوان مثال دیگر کسی نمی‌تواند با مدرک جعلی طبابت کند. یا اینکه شکل‌گیری پایگاه‌های مرجع اطلاعاتی مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر از مزایایی است که در بحث نسخه نویسی الکترونیکی شکل گرفته است که یکی از مزایای آن رفع هم پوشانی بیمه‌ای است.
 
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: همچنین بحث اجرای راهنما‌های بالینی که توسط وزارت بهداشت تدوین شده است، در گذشته امکان اجرا نداشت؛ اما در شرایط فعلی با اجرای نسخه الکترونیکی بستر اجرای راهنما‌های بالینی فراهم شده است. از دیگر موفقیت‌های اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیکی ورود نرم افزار‌ها و استارتاپ‌های بخش خصوصی در این عرصه هست که می‌تواند در آینده موجب تحول بزرگی در سلامت الکترونیک شود.
 
او ادامه داد: در بخش مشکلات و عدم موفقیت‌ها می‌توان به مواردی همچون عدم حضور تمامی‌سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای نسخه نویسی الکترونیکی اشاره داشت؛ تنها دو سازمان بیمه سلامت ایران و تامین اجتماعی اجرای نسخه نویسی الکترونیکی را در دستور کار قرار دادند، البته ورود بیمه‌های تکمیلی نیز در این مساله بسیار مهم است و عدم ورود جدی آن‌ها مشکلاتی برای بیمه شدگان و ارایه دهندگان ایجاد کرده است. مشکل بعدی اشکالات ارتباطی در برخی نقاط جغرافیایی کشور است که باید رفع شود.
 
رضایی تاکید کرد: ما نیازمند متولی واحد در زمینه نسخه الکترونیک هستیم که می‌تواند وزارت بهداشت یا وزارت ارتباطات باشد.
 
مهدی یوسفی سرپرست دفتر ارزیابی فناوری‌های سلامت نیز هدف از راه‌اندازی سامانه نسخه الکترونیکی را تسهیل امور و کاهش هزین‌ها دانست و گفت: متولی سلامت با متولی سلامت الکترونیک فرق می‌کند و سلامت الکترونیک به نظر ما مهمترین وجه دولت الکترونیک است.
 
شیرین شجاعی دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی نیز گفت: متاسفانه نظام پزشکی نقش مشورتی جدی و پررنگی در این حوزه نداشته است.
 
او با بیان مشکلاتی که سامانه نسخه الکترونیک برای پزشکان به وجود آورده گفت: پلتفرم‌های متعدد که زمان بر است و مشکلاتی که در درون این پلتفورم‌ها وجود دارد موجب کاهش ارتباط پزشک با بیمار و در نهایت آزار و اذیت بیمار می‌شود.
 
شجاعی با انتقاد از ضعف‌های امنیتی سامانه نسخه الکترونیک گفت: این سیستم هنوز امنیت لازم را ندارد و بحث محرمانگی اطلاعات بیماران به خوبی در نظر گرفته نشده و امکان امضای الکترونیک هم هنوز مهیا نشده است و به همین دلیل نیروهای مسلح هنوز از این طرح استفاده نمی‌کنند.
 
دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی با بیان این که این سیستم اگر درست اجرا می‌شد و بشود می‌تواند موثر باشد افزود: الان ما همه شده ایم میرزا بنویس بیمه‌ها.
 
شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: بستر برای نسخه نویسی الکترونیکی فراهم شده، اما مشکلاتی هم هنوز باقی است.
 
او گفت: برخی پزشکان ما سنین بالایی دارند و کارکردن با تکنولوژی برای آن‌ها آسان نیست.
 
غفاری گفت: پنل‌های مختلف این سامانه هم برخی از همکاران ما را آزرده کرده است.
 
علی فاطمی‌نایب رییس انجمن داروسازان ایران نیز گفت: افزایش ۵۰ درصدی نسخه‌های الکترونیکی با کاهش کیفیت آن‌ها روبرو بوده است و ضریب خطا و سهو پزشکان بالا رفته است.
 
او گفت: تجویز اشتباه داروها، تجویز کم یا زیاد دارو‌ها از روی اشتباه مسوولیت بزرگی را متوجه ما می‌کند.
 
فاطمی‌همچنین خواهان فراهم شدن بستری برای ارتباط داروخانه‌ها با پزشکان شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.