اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 24, 2022
16:48 دوشنبه، 4ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132626

اینترنت اشیا راهی برای توسعه همه جانبه

 
یک کارشناس، انقلاب صنعتی چهارم را فرصتی غیر قابل برگشت برای کشورهای درحال توسعه می داند و معتقد است؛ این جهش بزرگ در عصر اطلاعات، برای کشور ما فرصت طلایی است و می تواند عقب افتادگی های موجود را به سرعت جبران کند.
 
حمید بهنگار، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در زمینه اینترنت اشیا و رییس کمیته اسکادا، تله متری و اینترنت اشیا انجمن صنفی شرکت‌های اتوماسیون صنعتی در گفتگو با سیناپرس درباره اهمیت هوش مصنوعی در دنیای امروزی گفت: به تعبیر دانشمندان آلمانی بشر در آستانه انقلاب صنعتی چهارم قرار گرفته است؛ به فراخور آن فناوری های نوظهوری نظیر اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، متاورس، رباتیک و غیره ابزارهای شکل گیری این انقلاب در جهان است که روز به روز به توسعه آن افزوده می شود.
 
وی افزود: اینترنت اشیا یک فرآیند زیرساختی است که بعد از شکل گیری آن سایر  فناوری های نو می توانند بر مبنای آن  توسعه پیدا کند. در واقع وقتی اینترنت اشیا در یک پروژه ای پیاده سازی می شود، می توان فناوری های دیگر را بر این بستر توسعه داد.
 
بهنگار با اشاره به ارزیابی خود از وضعیت توسعه اینترنت اشیا در کشور گفت: شرکت های دانش بنیان در کشور ما متولیان اصلی اینترنت اشیا و کاربردهای آن در کشور است؛ به گونه ای که ترکیب فناوری اطلاعات با صنایع مختلف در حال شکل گیری است که به نوعی موجب همگرایی فناوری می شود و زمینه ساز توسعه سایر صنایع به کمک فناوری اطلاعات در کشور است.
 
اینترنت اشیا راهی برای توسعه
وی توسعه اینترنت اشیا را زمینه ساز توسعه و پیشرفت در کشور دانست و گفت: به اعتقاد من باید نسبت به توسعه اینترنت اشیا خوشبین بود؛ در واقع باید نسبت به پیشرفت و کاربردی تر کردن اینترنت اشیا خوشبین باشیم؛ این امر وابسته به چند مولفه است؛ ابتدا ما باید در مسیر توسعه و کاربرد اینترنت اشیا گام های زیادی برداریم؛ چراکه این فناوری می تواند فاصله توسعه یافتگی ما را با کشورهای پیشرو کم کند. گفتنی است، می تواند زمینه ساز خلق فرصت ها در کسب و کار شود؛ ضمن آنکه اغلب کشورها با کاربردهای اینترنت اشیا می توانند فرصت های جدید ارزآوری و توسعه و کسب درآمد را تجربه کنند.
 
بهنگار با اشاره به روند محقق شدن توسعه یافتگی اینترنت اشیا گفت: تحقق توسعه بر مبنای بهره گیری از اینترنت اشیا نیاز به برنامه ریزی و ساختاربندی استاندارد دارد. در واقع، تعریف درست نقشه راه، نیازمند یک سری پیش نیازهایی است که در ریل گذاری این قطار  باید اتفاق بیفتد.
 
این کارشناس در پاسخ به این پرسش که در صورت رخداد انقلاب صنعتی چهارم آیا مشابه همان فرایندی که در انقلاب های پیشین مشاهده شد را می بینیم، گفت: نکته مهم در انقلاب های پیشین این بود که اینترنت ابزاری فراگیر نبوده است، به همین دلیل آگاهی عموم مردم از توسعه و پیشرفت صنعت کم بود و به همان میزان مردم مجبور به تحمل آسیب های اجتماعی در مراحل اولیه انقلاب های پیشین می شدند.
 
بهنگار افزود: اما امروز با توسعه فناوری اطلاعات و تبدیل شدن آن به یک رکن در زندگی مردم، آگاهی هم به همین نسبت  افزایش پیدا کرده است. در واقع با ورود موج فناوری با پیش آگاهی می توان خود تقویتی، خود آمادگی و خود برنامه ریزی کنیم. بنابراین باید مهارت هایی را به خود اضافه کنیم که در این موج جدید بتوانیم موج سوار باشیم و جا نمانیم.
 
به گفته بهنگار؛ یکی از این راه ها این است که ما بر همگرایی صنایع تمرکز کنیم؛ به این معنا که اگر در صنعت ریخته گری فعال هستیم یا در هر صنعت دیگر، بخش مهمی به نام فناوری اطلاعات به آن اضافه کنیم.
 
وی گفت: اصولا در مقیاس جهانی یک فرآیندی در حال اوج گرفتن است که منجر به توانمندی در مسیر همگرایی صنایع می شود و دارای سه رکن به نامIT فناوری اطلاعات، OT  فناوری عملیاتی و ET مهندسی فناوری است. یا تلفیق این سه مهارت و گنجاندن آن در توانمندی های فردی یک انسان شاغل در جامعه می توان گفت نباید نگرانی درباب رخداد انقلاب صنعتی چهارم داشته باشیم.  
 
بهنگار با اشاره به تولد شغل های جدید گفت: شاید بتوان گفت، در آینده شغل هایی چون متخصص هوش مصنوعی در دامپزشکی دام های سبک شکل بگیرد یا متخصص اینترنت اشیا در حمل و نقل خودرو های شهری. در واقع اگر فردی با این دو برچسب مهارت های خود را ارتقا دهد برای مواجه با انقلاب صنعتی چهارم آماده شده است.
 
به گفته این کارشناس در عرصه اینترنت اشیا؛ افرادی که این آگاهی را کسب نکنند، پیشرفت نمی کنند و افرادی که این آمادگی ها را کسب می کنند، در نهایت می توانند همگام با تحولات انقلاب صنعتی چهارم همسو شوند.  
 
انقلاب صنتی چهارم فرصتی استثنایی برای ما
وی این تحولات را فرصتی غیر قابل برگشت برای کشورهای درحال توسعه دانست و گفت: این انقلاب برای کشورهای در حال توسعه یک فرصت غیرقابل برگشت است و برای کشور ما فرصت طلایی را فراهم می آورد تا بتواند جایگاه خود را در صنعت تثبیت و آن خلا و عقب افتادگی هایی که داشته است را به سرعت جبران کند و منجر به ایجاد جهشی بزرگ شود.
 
بهنگار در پاسخ به این پرسش که آیا می توان گفت که اینترنت اشیا در آینده نزدیک تبدیل به الفبای مهارت ها می شود؟ گفت: این امر تنها به اینترنت اشیا مربوط نمی شود در کل مربوط به مهارت های فناوری اطلاعادت است که اینترنت اشیا یک بخش مهم آن است. در واقع همگرایی در فناوری راه کار اصلی است.
 
وی ادامه داد: این مهارت می تواند چند مهارت غیر مرتبط را با یکدیگر تلفیق کند که در نهایت راه را برای ورود افراد ماهر برای اداره کشور  باز کند.   
 
مدیریت داده یک سیاست مهم
بهنگار با اشاره به موازی کاری در فعالیت های دانش بنیان ها گفت: این موضوعی نیست که بتوان به صورت قطعی و بر مبنای علم درباره آن نظر داد؛ چراکه عموما باید یک رویکردی در کشور راه اندازی شود، به نام مدیریت داده محور. وقتی داده وجود نداشته باشد آماری هم وجود ندارد و وقتی آمار وجود نداشته باشد مدیریتی هم نداریم و در نهایت نمی توانیم تصمیم گیری کنیم.
 
وی افزود: حال اگر این روال عملی شود، یعنی مدیریت داده محور در کشور شکل بگیرد، آن گونه می توان گفت که آیا موازی کاری در یک بستری شکل می گیرد یا خیر.
 
لزوم اجرایی اخلاق در فناوری
رییس کمیته اسکادا گفت: همزمان با توسعه فناوری های نوظهور موضوع اخلاق در فناوری مورد توجه قرار می گیرد. رشد فناوری باید با اخلاق مداری همراه باشد. برای مثال در بحث حریم خصوصی باید  مشخص شود که افراد به چه میزان از اطلاعات می توانند دسترسی داشته باشند، و چه میزانی به دولت و سایرین اختصاص دارد؛ اگر این موضوعات به درستی پایه گذاری شود؛ آن نقطه خطری که متصور می شویم رخ نمی دهد اما در صورت عدم چنین روندی  این تحولات از کنترل خارج می شود. گفتنی است، تبعات منفی آن به دلیل انحصار گرایی که همیشه بشر دنبال آن بوده است رخ می دهد. در کل این ها مسائلی است که باید به صورت چند جانبه و از منظر دین، اخلاق، فلسفه، دانش و روان شناسی به آن پرداخته شود.
 
به سوی آینده ای بهتر
به گفته بهنگار، همواره راه های مطمئنی برای رفع این نگرانی ها وجود دارد و می توان نسبت به آینده دید بهتری داشت؛ چراکه ما روز به روز به دنیایی نزدیک می شویم که بسیاری از کارهای غیر ضروری بشر مرتفع و بسیاری از دغدغه ها، بیماری ها و معضلات و مسائلی که امروز موجب معضلات و حتی مرگ و میر است، حل می شود و کمتر شاهد پاندمی های رخ داده خواهیم بود. در این شرایط است که تاب آوری بشر در مقابل مشکلات بیشتر می شود و آینده ای به سمت فضا، هوای پاک، دنیای آزادتر همراه با عدالت فردی و اجتماعی رقم می خورد.
 
وی افزود: توزیع عدالت محور منابع، رویکرد مثبت ماجرا است که در نتیجه توسعه همه جانبه اینترنت اشیا را می توان انتظار داشت که البته نیازمند یک مدیریت جامع و کامل است. گفتنی است، ازآنجایی که حرکت در مسیر فناوری مانند راه رفتن روی یک شمشیر دو لبه است، اگر ما درست رفتار کنیم می توانیم به بهترین نحو ممکن از آن بهره مند شویم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.