اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

January 24, 2022
17:00 دوشنبه، 4ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132628

سلطه اسپاتیفای بر بازار استریم موزیک در جهان

22-2.jpg
اسپاتیفای توانست با تصاحب سهم ۳۱ درصدی از بازار استریم موزیک در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، خود را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده سرویس استریم موزیک در جهان معرفی کند.
 
طبق گزارش مرکز تحقیقاتی Midia Research، پس از اسپاتیفای که توانست بیشترین سهم را در حوزه استریم موزیک از آن خود کند، شرکت اپل با کسب ۱۵ درصد از این بازار در رده دوم ایستاد و شرکت‌های آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز به طور مشترک و با اختصاص ۱۳ درصد در این بازه زمانی، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
 
انتشار این گزارش که مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ است، نشان می‌دهد که تا چه اندازه، تحلیل و بررسی این حوزه برای پی بردن به عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس استریم موزیک زمان‌بر است. بنابراین، اگرچه ممکن است تعداد مشترکان و همچنین سهم شرکت‌ها در ماه‌های بعد تغییر کند، اما با این گزارش می‌توان به مقایسه‌ای از نحوه فعالیت‌های شرکت‌های استریم موزیک در جهان پی برد.
 
شرکت اسپاتیفای تقریبا در هر سه ماه، آماری را از تعداد مشترکان خود منتشر می‌کند اما رقبایی مانند اپل و آمازون، تمایل چندانی به ارائه آماری از تعداد مشترکان و عملکرد سرویس‌های خود در این حوزه ندارند.
 
گزارش Midia Research‏ نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم سال گذشته میلادی، ۵۲۳.۹ میلیون نفر جزو مشترکان سرویس‌های استریم موزیک بودند که سهم اسپاتیفای از این تعداد کاربر، برابر با ۱۶۲.۴ میلیون مشترک عنوان شده که برای دریافت این خدمات، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند.
 
طبق برآوردهای این مرکز تحقیقاتی، ۷۸.۶ میلیون مشترک در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ از سرویس استریم موزیک استفاده کردند و تعداد مشترکان آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز به طور جداگانه، ک‌می‌بیشتر از ۶۸.۱ میلیون نفر تخمین زده شد.
 
جایگاه پنجم نیز به یوتیوب موزیک رسید که توانست با ۴۱.۹ میلیون مشترک، ۸ درصد از این حوزه را به خود اختصاص دهد. در این گزارش آمده که بازار استریم موزیک همچنان در حال است و به نسبت سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، رشدی ۲۶.۴ درصدی داشته است.
 
اگرچه اسپاتیفای در این گزارش، رتبه نخست را از آن خود کرده اما این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد که سهم این شرکت از ۳۳ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ به ۳۱ درصد در مدت زمان مشابه سال بعد تقلیل یافته است.
 
به گفته Midia‏، این افت عملکرد امازون به دلیل حضور موفق آمازون و یوتیوب موزیک بوده به طوری که طبق آمار این شرکت، یوتیوب موزیک در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل، رشدی ۵۰ درصدی را تجربه کرد. همچنین میزان رشد برای بازارهای نوظهور همانند یاندکس، تنسنت و نت‌ایست در مجموع، رشدی ۳۷ درصدی را ثبت کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.