اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

January 26, 2022
11:29 چهارشنبه، 6ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132677

سرویس رایگان فیس بوک برای کاربران هزینه می تراشد!

 
فیس بوک در کشورهای در حال توسعه دسترسی رایگان به سرویس هایش را برای کاربران فراهم می کند اما طبق گزارشی جدید شکافی در نرم افزار این شرکت سبب شده از این کاربران بدون اطلاع هزینه دریافت شود.
 
 به نقل از ورج، فیس بوک در کشورهای در حال توسعه مانند اندونزی، فیلیپین و پاکستان با اپراتورهای موبایل همکاری می کند تا دسترسی رایگان به فیس بوک و چندوب سایت دیگر را برای کاربران فراهم می کند.
 
این درحالی است که اپراتورهای موبایل بدون اطلاع کاربران از آنها هزینه دریافت می کنند.
 
طبق گزارش جدیدی که در نشریه وال استریت ژورنال منتشر شده این سرویس «فری بیسیکس»(Free Basics) نام دارد و از طریق «متا کانکتیویتی» ارائه می شود تا دسترسی به ابزارهای ارتباطی، اطلاعات بهداشتی، منابع آموزشی و دیگر سرویس های نیازمند پهنای باند کم را بدون هیچ هزینه ای برای کاربران فراهم کند.
 
این برنامه از سال ۲۰۱۳ میلادی اجرا می شود.
 
وال استریت ژورنال با دستیابی به یک گزارش داخلی فیس بوک متوجه شده کاربران ماه ها است که برای استفاده از «فری بیسیکس» هزینه پرداخت می کنند. این مشکل نشتی نامیده شده زیرا زمانی رخ می دهد که سرویس های پولی با سرویس های رایگان تداخل دارند. از آنجا که بخش اعظم کاربران این سرویس ها از طرح های از پیش پرداخته موبایل استفاده می کنند، تا زمانی که بسته اینترنتی شان تمام نشود، متوجه نمی شوند که از آنها هزینه دریافت شده است.
 
وال استریت ژورنال اعلام کرده بیشترین هزینه برای استفاده از اینترنت رایگان فیس بوک از کاربران پاکستانی دریافت شده که مبلغ آن به ۱.۹ میلیون دلار می رسد این درحالی است که علاوه بر پاکستان چالش مذکور در چند کشور دیگر نیز وجود دارد.
 
به نظر می رسد این مشکل از نرم افزار فیس بوک و واسطه کاربر (UI) نشات می گیرد و ویدئوها ریشه مشکل هستند. این درحالی است که قرار نبوده ویدئو ها در «فری بیسیکس» ظاهر شوند، اما اختلالاتی در نرم افزار فیس بوک سبب شده برخی از آنها وارد طرح شوند.
 
نوتیفیکیشن هایی که قرار بود به کاربران اطلاع دهند برای تماشای ویدئو از آنها هزینه دریافت می شوند، نیز ارسال نشده اند. طبق اسناد موجود فیس بوک متوجه شده ۸۳ درصد هزینه های غیرضروری مربوط به این ویدئوها است که در حقیقت قرار نبوده نمایش داده شوند.
 
فیس بوک ادعا می کند این چالش را تا حد زیادی برطرف کرده است. درو پوساتری سخنگوی متا در این باره می گوید: ما به کاربران اعلام کردیم تماشای ویدئوها و تصاویر به دریافت هزینه منجر می شود و تمام تلاش خود را به کار می بریم تا به مردم یادآوری کنیم تماشای این نوع محتوا هزینه ای در بر دارد.
 
وال استریت ژورنال در گزارش خود عنوان می کند رشد فیس بوک در بازارهای توسعه یافته متوقف شده و فقط در کشورهایی با دسترسی اندک به اینترنت در حال افزایش است. این شبکه اجتماعی در کشورهای در حال توسعه علاوه بر آنکه به عنوان یک سایت اجتماعی فعالیت می کند، یک تهیه کننده اینترنت نیز است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.