امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 26, 2022
14:14 چهارشنبه، 6ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132693

غرامت ۴ میلیون دلاری برای شرکتی که نظرات کاربران را سانسور می کرد

 
کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC)روز گذشته اعلام کرد وب سایت (Fashion Nova) که یک برند لباس است، باید برای سرکوب نظرات مشتریان ۴.۲ میلیون دلار غرامت بدهد.
 
به نقل از نیویورک تایمز، این کمیسیون اعلام کرد این نخستین پرونده مربوط به تلاش های یک شرکت برای پنهان کردن نظرات منفی کاربران است. طبق اسناد موجود «فشن نوا» با استفاده از یک سیستم بررسی محصول طرف ثالث، نظراتی که امتیازات کمتری به برند داده بودند را مدت طولانی تری برای تایید نگه داشت.
 
شرکت مذکور از ۲۰۱۵ تا اواخر ۲۰۱۹ میلادی به طور خودکار اظهار نظر و بررسی هایی از کاربران را در وب سایت منتشر می کرد که به برند ۴یا ۵ ستاره داده بودند. اما انتشار صدها هزار بررسی که ستاره های کمتری به برند داده بودند و نظرات منفی را تایید نکرده بود.
 
تری فای سخنگوی «فشیون نوا» در یک بیانیه ای اعلام کرد، اتهامات کمیسیون فدرال تجارت آمریکا نادرست هستند و این شرکت اطمینان دارد در دادگاه برنده می شد اما فقط به دلیل اجتناب از هزینه های حقوقی و سردرگمی که در دعوی قضایی ایجاد می شود، حاضر به تسویه خارج از دادگاه شده است.
 
فشن نوا ادعا می کند اختلال به وجود آمده ناشی از اتکا به یک فروشنده و چالش هایی در گزینه انتشار خودکار برای رده بندی هایی با تعداد خاصی ستاره بوده است.
 
نظراتی که به طور خودکار منتشر نمی شوند را می توان به طور جداگانه بازبینی و منتشر کرد. در بخشی از بیانیه سخنگوی شرکت آمده است: در مقطعی از زمان، شرکت با توجه به محدودیت های منابع خاص طی دوره رشد سریع خود به طور ناخواسته در تکمیل این فرآیند شکست خورد.
 
به گفته او فشن نوا به محض اطلاع از این مشکل در سال ۲۰۱۹ آن را برطرف کرده و از آن زمان تاکنون اظهار نظرهای منتشر نشده نیز پست شده اند.
 
هرچند طی سال های اخیر و به خصوص در همه گیری کرونا تجارت الکترونیک شکوفا شد اما اکوسیستم بررسی های آنلاین همچنان ابتدایی است. طی سال های اخیر کمیسیون فدرال تجارت آمریکا برای انتشار نظرات جعلی خواهان تنبیه شرکت های مختلف مانند برند تولیدکننده محصولات پوستی «ساندی ریلی» شده بود.
 
اما تسویه جدید نخستین نمونه از اقدام آژانس برای به چالش کشیدن فرایند «سرکوب نظرات» است.
 
اقدامات این کمیسیون نشان دهنده زنگ خطری برای شرکت های دیگر نیز است. FTC روز گذشته اعلام کرد نامه هایی به ۱۰ شرکت فرستاده که سرویس های مدیریت نظرات را برعهده دارند و به آنها اعلام کرده نمی توانند از جمع آوری نظرات منفی و انتشار آنها اجتناب کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.