امنیت

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 26, 2022
16:35 چهارشنبه، 6ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132701

احتمال لو رفتن اطلاعات هویتی ۷۵ میلیون از مشتریان بانک ملی مطرح شد

 
از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر نشت اطلاعات مشتریان بانک ملی در حال انتشار است. حال اخبار تایید نشده‌ای از ساعاتی پیش منتشر شده که تلویحا این هک اطلاعاتی را تایید می‌کند و به نظر می‌رسد بانک ملی به زودی بیانیه‌ای در این مورد صادر خواهد کرد.
 
از عصر گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی دست‌به دست می‌شود که بر اساس آن حدود ۷۵ میلیون خط اطلاعات فردی مشتریان حقیقی و حقوقی بانک ملی ایران نشت کرده است. تصاویر تایید نشده‌ای نیز پیرامون این اطلاعات وجود دارد که حکایت از به فروش گذاشتن اطلاعات مشتریان بانکی در فروم‌ها دارد. شنیده‌های غیررسمی دیجیاتو حکایت از این دارد که این اطلاعات با قیمتی نزدیک به ۱۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
 
 
تیم لیکفا که به بررسی اطلاعات لو رفته سازمان‌ها و نهادها می‌پردازد نیز تصویری از این اطلاعات لو رفته منتشر ساخته اما تاکید کرده که مستندات کافی جهت تایید منبع نشت وجود ندارد.
 
بر اساس گزارش‌های غیر رسمی نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، شماره کارت، شماره تلفن همراه، شهر، استان و آدرس و نشانی افراد جزو اطلاعاتی است که از طریق این بانک اطلاعاتی نشت پیدا کرده است و گویا اطلاعات حساب افراد جزو اطلاعات درز کرده نیست.
 
بانک ملی ایران تا کنون واکنشی به این خبر نشان نداده است اما گفته می‌شود که به‌زودی بیانیه‌ای رسمی در این خصوص صادر خواهد کرد.
 
تصویری که تیم لیکفا منتشر ساخته
هک شدن اطلاعات بانکی در ایران سابقه دارد و طی سالهای گذشته برخی بانک‌ها نظیر بانک ملت و صادرات دچار این گونه حملات شدند. مدیران این بانک‌ها تاکید داشتند که حساب بانکی مشتریان آسیبی ندیده و مشاهدات عینی نیز نشان می‌دهد که اتفاقی برای حسابهای بانکی رخ نداده اما در هر حال اطلاعات هویتی افراد از آن دسته اطلاعاتی است که می‌توان اعمال سودجویانه با آن انجام داد.
 
هنوز قوانین درستی در مورد نشت اطلاعاتی سازمان‌ها در کشور تدوین نشده و این نقطه ضعف فناورانه کشور با خلاهای قانونی همراه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.