تلفن همراه

گوشی

January 29, 2022
14:26 شنبه، 9ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132755

فروش جهانی تلفن هوشمند رکورد چهار ساله زد

 
فروش سالانه تلفنهای هوشمند در سطح جهانی سال میلادی گذشته با وجود پاندمی و کمبود جهانی تراشه، چهار درصد رشد کرد و به یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون دستگاه رسید.
 
گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ نشان داد بازار جهانی تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار در چهار سال گذشته رشد کرد اما شمار دستگاههایی که به فروش رفتند، پایینتر از سطح پیش از شیوع پاندمی کووید ۱۹ ماند.
 
طبق آمار کانترپوینت، در سال ۲۰۱۷ سازندگان تلفن هوشمند یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دستگاه فروختند و آمار فروش پس از آن در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ هر سال کاهش پیدا کرد. اما در سال ۲۰۲۱ میزان فروش چهار درصد رشد داشت و به یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون دستگاه رسید.
 
به گفته هارمیت سینگ والیا، تحلیلگر ارشد شرکت کانترپوینت ریسرچ، تقاضا در مناطقی نظیر آمریکای شمالی، آمریکای  لاتین و هند به رشد کلی بازار در سال میلادی گذشته کمک کرد. رشد فروش در آمریکا تحت تاثیر تقاضا برای مدلهای سری ۱۲ آیفون بود که مجهز به فناوری ۵G بودند. این تقاضا در طول سال ادامه داشت و در سه ماهه اکتبر تا دسامبر به دلیل تبلیغات تعطیلات و فروش جمعه سیاه، قویتر شد.
 
هند شاهد نرخ تعویض بالاتر گوشیها به دلیل در دسترس بودن بهتر و همچنین گزینه های مالی جذابتر برای خرید گوشیهای میان رده تا گران قیمت تر بود.
 
کانترپوینت ریسرچ هفته گذشته اعلام کرد فروش تلفن هوشمند در چین بر مبنای سال به سال دو درصد کاهش یافت که دلایل متعددی شامل کمبود جهانی قطعات و نیمه رسانها و محدود شدن توانایی تولید سازندگان گوشی بود. سینگ والیا گفت: اگر کمبود قطعات وجود نداشت، بهبود فروش بازار تلفن هوشمند می توانست بهتر باشد. برندهای بزرگ بهتر توانستند کمبود قطعات را مدیریت کنند و بنابراین موفق شدند سهم بزرگتری از بازار کسب کنند.
 
بزرگترین سازندگان تلفن هوشمند
 
سامسونگ با وجود این که کارخانه های ویتنام به دلیل قرنطینه های کرونایی برای مدتی تعطیل شدند اما بالاترین حجم فروش را داشت و موقعیت خود به عنوان بزرگترین سازنده تلفن هوشمند جهان را حفظ کرد. این شرکت کره جنوبی حدود ۲۷۱ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۱ فروخت که رشد سالانه شش درصدی را نشان داد.
 
سامسونگ هفته گذشته اعلام کرد انتظار دارد تقاضا برای تلفنهای هوشمند و تبلتها در سه ماهه جاری نسبت به سه ماهه اکتبر تا دسامبر به دلیل شرایط فصلی ضعیف و ابهامات نسبت به تامین قطعات کاهش پیدا کند. اما این شرکت قصد دارد فروش مدلهای پرچمدار گلکسی اس را توسعه داده و مدلهای ۵G رقابتی و بازار انبوه عرضه کند. کانترپوینت در گزارش خود خاطرنشان کرد رشد سامسونگ با رقابت رو به رشد در بازارهایی مانند هند و آمریکای لاتین محدود شد.
 
اپل که سهم بازار بزرگی را در سه ماهه گذشته در بازار چین گزارش کرد، شاهد رشد ۱۸ درصدی فروش جهانی گوشیهای خود بر مبنای سال به سال بود و عملکرد قوی سری ۱۲ آیفون کمک کرد سال میلادی گذشته ۲۳۷.۹ میلیون دستگاه فروش داشته باشد. حجم فروش اپل در بازارهای مهمی مانند آمریکا، چین، اروپا و هند رشد کرد. اپل در چین به کمک عرضه آیفون ۱۳ در سه ماهه چهارم پس از شش سال، بزرگترین برند تلفن هوشمند شد و متعاقب آن در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ از سامسونگ به عنوان بزرگترین فروشنده جهانی تلفن هوشمند سبقت گرفت.
 
فروش جهانی شرکت شیائومی در سال ۲۰۲۱ بر مبنای سالانه ۳۱ درصد رشد کرد و به ۱۹۰ میلیون دستگاه رسید. اگرچه حجم فروش این شرکت چینی پایینتر از سامسونگ و اپل بود اما شیائومی در سالهای اخیر رشد کرده و به سومین سازنده بزرگ تلفن هوشمند در جهان تبدیل شده است. این شرکت پس از این که در سال ۲۰۱۸ سامسونگ را در بازار هند کنار زد، همچنان بزرگترین برند گوشی در این کشور است.
 
برندهای Oppo و Vivo چین هم سال گذشته رشد دو رقمی داشتند و به ترتیب ۱۴۳.۲ میلیون و ۱۳۱.۳ میلیون دستگاه فروختند.
 
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، کانترپوینت ریسرچ در گزارش خود اعلام کرد اگر پاندمی کنترل شود و کمبودهای زنجیره تامین تا اواسط امسال رفع شوند، می تواند نسبت به چشم اندازهای رشد صنعت تلفن هوشمند خوش بین بود اما بعضی از تحلیلگران و سرمایه گذاران انتظار دارند کمبود جهانی تراشه تا پایان امسال و حتی در سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.