امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 29, 2022
16:22 شنبه، 9ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132767

وزارت دادگستری فرانسه گرفتار باج افزار شد

 
یک گروه از مجرمان سایبری اعلام کرد وزارت دادگستری فرانسه را هک و فایل های آن را رمزگذاری کرده است.
 
به نقل از پولیتیکو، این گروه خواهان دریافت باج در ازای آزادسازی داده ها شده است.
 
گروه هکری از باج افزاری «لاک بیت ۲»(Lockbit۲.۰) برای این حمله سایبری استفاده و وزارت دادگستری فرانسه را به فهرست قربانیانی اضافه کرده است که در یک سایت نشت داده ها منتشر می کنند. در این فهرست مشخص شده وزارتخانه مذکور باید تا ۱۰ فوریه باج را بپردازد وگرنه تمام داده های موجود در وب تاریک منتشر می شود.
 
به طور معمول مجرمان سایبری با استفاده از باج افزار «لاک بیت ۲» تهدید می کنند که در صورت پرداخت نکردن باج از سوی قربانیان، داده ها را منتشر می کنندتا به این ترتیب فشار بیشتری به آنها بیاورند. این روش «اخاذی مضاعف»(double extortion) نامیده شده است.
 
سخنگوی وزارت دادگستری فرانسه در یک بیانیه و بدون فراهم کردن اطلاعاتی بیشتر درباره مقیاس هک گفت: وزارتخانه متوجه این امر شد و همراه دپارتمان های مرتبط اقداماتی برای کنترل های لازم را انجام داده است.
 
البته پیش از این سازمان های فرانسوی دیگر نیز هدف این بدافزار قرار گرفته بوده اند. در اوایل ماه جاری میلادی این گروه هکری داده های وزارت دفاع و شرکت امنیتی «تیلز»(Thales) را در وب سایتش منتشر کرد. همچنین وب سایت گروه داده های شرکت فرانسوی «اشنایدر الکتریک» را در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرد.
 
این گروه از تابستان ۲۰۲۱ تاکنون فعالیت هکری بیشتر داده ها است.
 
خبرگزاری رویترز نیز در خبری اعلام کرد تحقیقاتی در این باره آغاز شده است. به گفته یکی از منابع آگاه از تحقیقات این عملیات هک وسیع نبوده هیچ فایل محرمانه ای تحت تاثیر قرار نگرفته است.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.