امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 29, 2022
16:41 شنبه، 9ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132771

ارزیابی امنیتی دستگاه‌های اجرایی به مرکز ماهر سپرده شد

 
معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه ارزیابی امنیتی دستگاه‌های اجرایی اخیرا به مرکز ماهر سپرده شده است، گفت: زیست بوم امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور را تشکیل می دهیم.
 
محمود خالقی امروز در نشست خبری سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اقدامات و برنامه‌های این سازمان در خصوص حفظ امنیت خدماتی که دستگاه‌های حاکمیتی به مردم ارائه می‌دهند، گفت: امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور مطابق با تقسیم کار «نظام ملی مقابله و پیشگیری با حوادث سایبری» مصوب شورای عالی فضای مجازی، دنبال می‌شود و ما در مرکز ماهر، نسبت به شناسایی وجود آسیب پذیری و نقاط آلوده دستگاه‌ها اقدام کرده و آن را اطلاع رسانی می‌کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه مطابق با این نظام، تنها مسئولیت رسیدگی به آسیب‌های امنیتی بخشی از دستگاه‌های دولتی با مرکز ماهر است و این مرکز مسئولیت هشدار قبل از وقوع حادثه را برای این دستگاه‌ها دارد، ادامه داد: اما اقدام مستقیم در خصوص تأمین امنیت هر دستگاه حاکمیتی و پایگاه‌های داده ای که توسط آنها ایجاد شده، به عهده آن دستگاه است و این دستگاه‌ها می‌توانند برای تأمین امنیت زیرساخت‌های خود از توان ۵۷۰ شرکتی که گواهی امنیت از ما دریافت کرده اند، کمک بگیرند.
 
خالقی با اشاره به اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران مطابق وظایف خود برای متقاضیان، گواهی خدمات امنیت صادر می‌کند، افزود: ارزیابی امنیتی دستگاه‌های اجرایی که در تقسیم کار ملی در حیطه وظایف مرکز ماهر قرار دارند نیز، اخیراً به ما ابلاغ شده که آن را در دستور کار داریم. تا پیش از این ارزیابی امنیتی دستگاه‌ها به صورت مستقیم با وزارت ارتباطات نبود.
 
معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه دستگاه‌های زیرساختی باید سطح بالاتری از امنیت را رعایت کنند، گفت: دستورالعمل‌های مربوطه در این زمینه نیز توسط مرکز راهبردی افتا به این دستگاه‌ها ابلاغ شده و نظارت بر آنها نیز در مسئولیت مرکز افتا است.
 
وی با اشاره به نقش سامانه‌های مختلف در مرکز ماهر برای کشف آسیب پذیری و اطلاع رسانی به دستگاه‌ها، افزود: ضعف‌هایی در ارتباط با تعاملات مرکز ماهر با دستگاه‌ها وجود داشته که هم اکنون با کمک مراکز آپا و سایر اجزای زیست بوم امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور، این ضعف‌ها در قالب یک پروژه شناسایی شده و ما امیدواریم با شناسایی موارد ضعف و تقویت موضوع، زیست بوم امنیت فضای تبادل اطلاعات کشور را تشکیل داده و از آن بهره برداری کنیم. در این راستا از ظرفیت مراکز آپای دانشگاهی به عنوان پشتیبان مرکز ماهر استفاده خواهیم کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.