اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 30, 2022
11:00 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132779

پیش نویس قوانین «دیپ فیک» در فضای سایبری چین منتشر شد

 
رگولاتور فضای سایبری چین پیش نویس قوانینی را برای تهیه کنندگان محتوا صادر کرد که وضعیت استفاده از داده های مربوط به شناسایی چهره و صوت را دگرگون می کند.
 
به نقل از رویترز، این جدیدترین اقدام برای مقابله با فناوری «دیپ فیک» و ایجاد یک فضای سایبری است که ارزش های چینی را ترویج می کند.
 
طبق اسناد منتشر شده در وب سایت اداره فضای سایبری چین، این قوانین در اصل فناوری های گسترده تری را در بر می گیرند مانند مواردی که با استفاده از الگوریتم ها متن، صوت و ویدئو تولید و اصلاح می کنند.
 
هر پلتفرم یا شرکتی که از یادگیری عمیق یا واقعیت مجازی برای تغییر محتوای آنلاین استفاده می کند باید به اخلاق و قوانین جامعه احترام بگذارد و تغییر ایجاد شده نیز باید در جهت سیاسی صحیح انجام شود.
 
قوانین مذکور از جعل هویت افراد به وسیله تصاویر دیپ فیک جلوگیری می کند. تصاویر دیپ فیک اصولاً را نمی توان از نسخه اصلی تمیز داد و از آنها برای دستکاری یا انتشار اخبار جعلی استفاده می شود.
 
در بند ۱۲ پیش نویس قانون آمده است: در صورتی که یک ارائه‌دهنده خدمات ترکیبی عمیق، عملکردهای ویرایشی قابل توجهی را برای اطلاعات بیومتریک مانند چهره و صدای انسان ارائه می‌دهد، باید صاحب داده را مطلع کند و درباره ادیت اطلاعات شخصی او رضایتش را کسب کند.
 
در این قوانین جریمه ای بین ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزاریوان (۱۶۰۰ تا ۱۶ هزار دلار) برای خاطیان در نظر گرفته شده، اما ممکن است نقض این قانون به دادگاهی شدن فرد نیز منجر شود.
 
در کنار این موارد پیش نویس مذکور سیستمی برای ثبت شکایات و مکانیسم هایی برای جلوگیری از استفاده از دیپ فیک جهت گسترش اخبار جعلی در نظر گرفته است. فروشگاه های اپ طبق این قانون ملزم می شوند تا در صورت لزوم، تهیه کنندگان فناوری دیپ فیک را حذف یا تعلیق کنند.
 
در بخشی از پیش نویس قانون آمده است: برخی مجرمان از خدمات ترکیبی عمیق برای تولید، کپی و انتشار اطلاعات غیرقانونی استفاده می کنند، شهرت افراد را تخریب می کنند، با جعل هویت افراد کلاهبرداری و اعمال غیرقانونی دیگر انجام می دهند. آنها نه تنها به منافع افراد آسیب می زنند بلکه امنیت ملی و ثبات اجتماعی را نیز به خطر می اندازند. بنابراین تعیین تعیین حد و مرز در این خصوص ضروری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.